سایز متن   /

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه پس از بازگشت از سوچی طی مصاحبه در هواپیما با اشاره به احتمال تماس دمشق – آنکارا در روزهای پیش رو گفت: درهای سیاست تا لحظه آخر باز است

به گزارش کورد پاریز به نقل از روزنامه جمهوریت، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه هنگام بازگشت از سوچی روسیه در هواپیمای شخصی خود مصاحبه مطبوعاتی برگزار کرد و در اظهاراتی مهم با اشاره به بحران سوریه گفت: پلان B ما نبود شاخه پ.ک.ک در سوریه موسوم به PYD در مذاکرات حل بحران سوریه است. در سوچی نیز صریحاً اعلام کردیم. ما در مذاکراتی که یک گروه تروریستی در آن حضور داشته باشد حضور پیدا نخواهیم کرد. در این خصوص کاملا قاطع هستیم. اکنون وضعیتی که {پ.ی.د} تلاش می کند به وجود بیاورد چه چیزی است؟ یک تجمع در شمال سوریه. ما در مقابل چنین اقداماتی قرار داریم. ما ۷ سال پیش نیز این را گفته ایم. بر اساس شواهد موجود، بشار اسد نیز با تشکیل چنین وضعیتی در شمال سوریه مخالف است.

وی افزود: ولادمیر پوتین حساسیت های ما در مسئله پ.ی.د را به خوبی درک می کند، در این مورد مشکلی وجود ندارد. طرفی که این مسئله را درک نمی کند آمریکا و نیروهای ائتلاف بین المللی هستند. ما خواهان آن هستیم که ایران و روسیه در مقابل هر گونه تهدیدی که از آنجا علیه ما صورت می گیرد در کنار ما باشند. منظورمان از این حرف مبارزه مسلحانه کنار ما نیست. تنها عدم مخالفت دیپلماتیک در خصوص اقدامات ما کافی است. در حال حاضر هیچ دیدگاه عکسی در این خصوص وجود ندارد.

اردوغان خاطرنشان کرد: ما هیچ مشکلی با برادران کردمان نداریم، ما با گروه های تروریستی مشکل داریم.

رئیس جمهور ترکیه در خصوص احتمال تماس دیپلماتیکی میان دمشق – آنکارا نیز گفت: فردا چه اتفاقی خواهد افتاد وابسته به شرایطی است که در آن روز رقم می خورد. در این موارد صدور حکم قطعی و رفتاری که قاطعانه احتمالات را دور می اندازد رفتار خوبی نخواهد بود. درهای سیاست تا لحظه آخر باز است.

اردوغان در سخنان خود به مسئله عفرین نیز اشاره کرده و افزود: برای کشاندن نقاط کنترلی که در ادلب به وجود آورده ایم به سمت عفرین اقدامات در حال پیگیری است. ما قاطعانه به راه خود ادامه خواهیم داد. با برگشتن ساکنین اصلی عفرین به خانه های خود بافت جمعیتی عفرین نیز به حالت عادی برمی گردد. بافت جمعیتی اصلی در عفرین ۵۰ درصد عرب، ۳۰ درصد کرد و بقیه نیز ترکمن و دیگر گروه ها هستند.

وی در خصوص اتمام درگیری های کامل در سوریه نیز گفت: اعلام تاریخ در این خصوص ممکن نیست. ولی در حال حاضر همه پذیرفته اند که باید یک راه حل پیدا کرد. ایران – روسیه – ترکیه در آستانه اقدامات مهمی انجام داده اند ولی در این روند باید دید آمریکا و کشورهای ائتلاف بین المللی چه اقدامی خواهند کرد. آمریکا از یک طرف خواهان حل و فصل بحران سوریه است و از طرف دیگر ۴ هزار کامیون سلاح سنگین و نیمه سنگین به ی.پ.گ داده است. درک اقدامات آمریکا ممکن نیست.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی