سایز متن   /

دولت ترکیه اعلام کرد عملیات موجود در رقه به رهبری آمریکا و با مشارکت شاخه های نظامی پ.ک.ک جریان دارد و ترکیه در هیچ عملیاتی که در آن سازمانهای تروریستی حضور دارند مشارکت نمی کند.
آنکارا افزود آمریکا مرتکب اشتباه شد و گروههای وابسته به پ.ک.ک. را مسلح کرد و با آنها در عملیات رقه همکاری کرد.

به گزارش کورد پاریز به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین،دولت ترکیه اعلام کرد:  آنکارا از راه حل سیاسی در سوریه حمایت می کند و ما به نشستهایی به دور از صف بندی نیاز داریم.

دولت ترکیه اعلام کرد راه حل بحران سوریه، سیاسی است و باید با همه سازمانهای تروریستی مبارزه کرد و نباید با هیچ یک از آنها همکاری کرد. دولت ترکیه تاکید کرد مشارکت شاخه ی پ.ک.ک را در مذاکرات حل و فصل بحران سوریه را نمی پذیریم. با وجود ادامه عملیات آمریکا در رقه برای چند ماه ما هیچ خبری درباره زخمی ها یا کشته ها نشنیدیم.

دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا روز ۷ ماه می ۲۰۱۷ با وجود مخالفت های ترکیه مجوز ارسال تسلیحات به شبه نظامیان وابسته به پ.ک.ک را صادر کرد.

از آن تاریخ تا کنون صدها کامیون تجهیزات برای گروه مسلح وابسته به پ.ک.ک موسوم به «YPG» ارسال کرده است. منابع ترکیه ای اعلام داشته اند این کامیون ها از نقطه مرزی سیملکا از اقلیم کردستان عراق وارد مناطق تحت کنترل «پ.ک.ک» در خاک سوریه شده اند. طبق اسنادی که از وزارت دفاع آمریکا به دست خبرگزاری آناتولی رسیده، در لیست تسلیحات آمریکایی که در ماه جولای ۲۰۱۷ به دست پ.ک.ک در سوریه رسیده است، ۱۲هزار کلاشینیکف، ۶ هزار سلاح نیمه سنگین، ۳۵۰۰ سلاح سنگین، ۳۰۰۰ RPG-7 آمریکایی، ۱۰۰۰ پدافند AT-4 آمریکایی و روسی. ۲۳۵ راکد خمپاره، ۱۰۰ نشان شکن، ۴۵۰ دوربین مادون قرمز از نوع PV-7 و ۱۵۰ دوربین لیزری وجود داشته اند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه پیش از این چند بار از ادامه همکاری نظامی آمریکا با شبه نظامیان پ.ک.ک در سوریه ابراز نگرانی کرده بود و به آمریکائی ها هشدار داده بود که بین ترکیه و یک گروه تروریستی یکی را انتخاب کنند.

نهایی شدن توافق مسکو و آنکارا بر سر خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ نشانه نا امیدی ترکیه از قطع کمک های تسلیحاتی آمریکا به پ.ک.ک در سوریه است.

یک نویسنده و روزنامه نگار مطرح ترکیه معتقد است: هدف آمریکا از حمایت تسلیحاتی و سیاسی از شاخه های نظامی پ.ک.ک در سوریه (YPG و HSD) تأسیس دولت مستقل کُردی در شمال سوریه است و همکاری آنکارا و دمشق می تواند مانع تحقق آن شود.

محمد علی گولر نویسنده و روزنامه نگار ترکیه به اسپوتنیک نیوز گفت: شواهد و مستندات حکایت از آن دارد که ائتلاف بین المللی ضد داعش به رهبری آمریکا ۸۵۰ نفر را آموزش داده تا کنترل رقه پس از اخراج داعش از این شهر را بر عهده بگیرند و در میان این افراد اعضای شاخه نظامی پ.ک.ک در سوریه نیز وجود دارند. به گفته این این روزنامه نگار مشارکت شاخه نظامی پ.ک.ک در عملیات آزاد سازی رقه در چارچوب ایجاد زیرساخت تاسیس دولت مستقل کردی است.

محمد علی گولر افزود: اظهارات مقامات واشنگتن نشان می دهد که آمریکا قصد دارد در سوریه دولت مستقل کُردی تاسیس کند. هدف واقعی استراتژی آمریکا اتصال سه منطقه کردنشین عفرین، جزیره و کوبانی بود تا در پوشش مبارزه علیه داعش بنیان دولت مستقل کردی را ایجاد کند. به گفته وی آمریکا می خواهد شاخه نظامی پ.ک.ک در سوریه موسوم به YPG به یک ارتش متعارف تبدیل شود و فقط در این صورت است که می تواند حاکمیت شمال سوریه را به دست بگیرد.

نورالدین جانیکلی، وزیر دفاع ترکیه اخیرا در سخنانی در مقر حزب عدالت و توسعه در شمال ترکیه گفت: هم پیمانان کشور ما (در اشاره به آمریکا) که سلاح برای یگان‌های مدافع خلق کرد می‌فرستند مدعی‌اند این کمک‌ها فقط برای مبارزه با داعش اختصاص دارد. اگر واقعا این گونه بود انتقال ۸۰ یا ۹۰ کامیون سلاح کافی بود اما ما دیده‌ایم که هزاران کامیون انتقال داده شده است و این مقدار سلاح برای مجهز کردن یک ارتش ۵۰ هزار نفری کافیست.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی