سایز متن   /

کوردپاریز : سرویس سایر رسانه ها

با عقب نشینی نیروهای پیشمرگه از کرکوک و شکست پروژه جدایی اقلیم از عراق، نسخه جدید فتنه آمریکایی با فعال تر شدن شاخه های مختلف پ.ک.ک در منطقه در حال پیگیری است.
به گزارش کوردپاریز به نقل از آناج، شهادت ۸ مرزبان کشورمان در مرز چالدران به دست گروه تروریستی پژاک( شاخه ایرانی پ.ک.ک) تنها یک درگیری ساده بین نیروهای مرزبانی با اشرار مسلح موجود در مرزها نبوده بلکه طرح جدید آمریکایی پس از شکست کارت دموکرات-پیشمرگه در اقلیم با همکاری آنکارا، تهران و بغداد بود.

پس از شکست پروسه جدایی طلبی و فرار پیشمرگه ها از مناطق مورد مناقشه، آمریکا برای جبران شکست خود در اقلیم شمال عراق و در واقع برای فعال کردن کارت کردی دیگری در منطقه از نسخه پ.ک.ک، پ.ی.د و پژاک بهره خواهد برد.

در فاصله چند روز از عقب نشینی نیروهای پیشمرگه از کرکوک و دیگر مناطق مورد مناقشه عملیات پ.ی.د (شاخه سوری پ.ک.ک) در رقه با کمک نیروهای آمریکایی شدت گرفت. بازپس گیری رقه از دست نیروهای داعش توسط تروریست‌‌‌های پ.ی.د در واقع پلان ب آمریکا برای اجرای طرح صهیونیستی-آمریکایی است که این بار به دست یک تشکیلات تروریستی یکپارچه با ایدئولوژی مارکسیستی و در چهار کشور منطقه در حال پیگیری است.

اعزام تعدادی از تروریست های پ.ک.ک به کرکوک در اثنای عقب نشینی پیشمرگه نیز بخش دیگری از طرح آمریکایی برای ترسیم چهره ای مبارز از پ.ک.ک و نیز ترسیم مرزهای خیالی کردستان بزرگ در اذهان مردم منطقه با حضور در عملیات های میدانی است.

حال اگر به سناریوی ترسیم کردستان بزرگ خیالی که زیربنای دولتی آن توسط شاخه سوری پ.ک.ک و با حمایت آمریکا در شمال سوریه در حال آماده شدن است، عملیات های پ.ک.ک در جنوب شرق ترکیه در روزهای اخیر و نیز شهادت مرزبانان کشورمان در مرز چالدران را اضافه کنیم پازل آمریکایی-صهیونیستی با پلان ب تکمیل‌‌تر می‌‌شود.

در واقع قدرت‌‌های غربی پس از چندین سال حمایت از نیروهای پیشمرگه در اقلیم شمال عراق با برآورد سرانگشتی از ادامه حمایت های خود از این نیروها ناامید شده و اجرای طرح کردستان بزرگ را با بازوی اجرایی دیگر خود در منطقه یعنی پ.ک.ک دنبال خواهند کرد. اعزام نیروهای پ.ک.ک به چهار کشور ترکیه، ایران، عراق و سوریه با اسامی نامفهوم و یک شبه متشکل از چند حرف الفبا (پ.ک.ک/پ.ی.د/ی.پ.گ/ی.ب.ش/پژاک) در واقع فعال کردن هسته‌‌های خاموش طرفدار پ.ک.ک و القای اندیشه رهایی بخش بودن تروریست های پ.ک.ک زیر لوای اندیشه مارکسیستی است.

سناریوی طراحی شده با طرح های گام به گام از سوریه شروع شده و در نهایت فشار بر ترکیه و ایران را در پی خواهند داشت. گام اول این طرح پیشروی‌‌های تروریست‌‌های پ.ی.د در امتداد مرز سوریه و عراق از شمال تا جنوب می‌‌باشد در این گام آمریکا سعی دارد با به کنترل گرفتن مرز بین سوریه و عراق توسط تروریست راه ارتباطی بین ایران با سوریه و لبنان را قطع نماید.

در گام دوم آمریکا سعی خواهد کرد با تجهیز شاخه‌‌های مختلف پ.ک.ک در شمال عراق و شمال غرب ایران این کشورها را نیز با چالش‌‌های امنیتی مواجه کند. چالشی که ترکیه از دو سال پیش و با برهم خوردن مذاکرات دولت با پ.ک.ک به نحوی از انحا با آن مواجه بوده است.

در این میان الگوی موفق همکاری میان تهران-آنکارا-بغداد که به دفع فتنه پیشمرگه/دموکرات منتج شده بود این بار می‌‌تواند در قالب همکاری میان دمشق-آنکارا-تهران و بغداد و در تقابل با نسخه (پ.ک.ک/پ.ی.د/پژاک) فتنه منطقه‌‌ای دیگری را خنثی نماید.

به نظر می‌‌رسد نزدیک شدن دولت ترکیه به سوریه در روزهای آتی البته با میانجیگری قدرت‌‌های منطقه‌‌ای همچون ایران و روسیه می تواند در این زمینه کارساز باشد.

یادداشت از: مرتضی جعفرپور مقدم

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی