سایز متن   /

یکی از نزدیکان جلال طالبانی و عضو خانواده وی لاهور شیخ جنگی است، فردی که در سالهای اخیر شخص اول در مبارزه با تروریسم داعش در منطقه سلیمانیه کردستان عراق بوده است، لاهور شیخ جنگی در اتحادیه میهنی کردستان عراق مسئول سازمان ضد ترور این حزب است و در تحولات اخیر در اقلیم کردستان عراق نقش محوری داشت.

او قبل از برگزاری همه‌پرسی نیز یکی از کسانی بود که خواهان عدم برگزاری همه‌پرسی در اقلیم کردستان عراق شد ولی جناح‌های موافق حزب دمکرات کردستان عراق نگذاشتند نظر این طیف یعنی مخالفین چیره شود و سرانجام همه‌پرسی برگزار شد و هرانچه آن‌ها پیش‌بینی می‌کردند رخ داد. بعد از همه این اتفاقات طیف جوان در اتحادیه میهنی کردستان عراق مصمم است که تغییرات درون‌حزبی را در سریع‌ترین زمان ممکن مدیریت کرده و اقلیم را به تعبیر خودشان به ساحل آرامش برسانند. لاهور شیخ جنگی شامگاه یکشنبه در سلیمانیه کنفرانسی مطبوعاتی داشت که در این کنفرانس به سخنان مهمی اشاره کرد که بخشی از آن نشر می‌شود.

لاهور شیخ جنگی در این کنفرانس مطبوعاتی تأکید کرد که از رأی بله به همه‌پرسی اقلیم کردستان عراق کاملاً پشیمان است و در ادامه گفت: اقلیم کردستان عراق گرفتار شرایطی شده است که ما باید بر اساس این واقعیت‌ها امور را مدیریت کنیم، ضروری است توسط احزاب با همه گروه‌ها ارتباط برقرار شود و اجماع صورت گیرد، اما اگر سخن نهایی این باشد که سخنگو (اتحادیه میهنی کردستان عراق) حرف نهایی را بزند و یا رئیس حزب تصمیم گیر باشد قطعاً در این شرایط به نتیجه نمی‌رسیم.

وی افزود: نمی‌شود یک‌بار دیگر ما تنها نظاره‌گر باشیم چون اگر نظاره‌گر باشیم وضعیت ما بدتر از این خواهد شد، اگر تشخیص دهم که کسی نیست با بغداد مذاکره کند برای حفظ آنچه باقی‌مانده است به‌تنهایی به بغداد رفته و با آن‌ها مذاکره می‌کنم.

لاهور شیخ جنگی در ادامه گفت: ما باید واقع‌بین باشیم، امروز ۴۵۰ هزار بشکه نفتی که می‌گفتند صادر می‌کنند باقی نمانده است و با ۱۵۰ هزار بشکه‌ای که باقی‌مانده است نمی‌توانیم حقوق کارکنان را تأمین کنیم، اگر دولت اقلیم نیز بسان سخنگوی اتحادیه معتقد باشد که حاضر به گفتگو با بغداد نباشند و دریکی دو ماه آینده حقوق کارکنان پرداخت نشود مردم به خیابان‌ها خواهند ریخت و هر آنچه باقی‌مانده است را هم از دست خواهیم داد.

مسئول بخش ضد ترور و امنیت اقلیم کردستان عراق افزود: گروه‌های سیاسی نشستی برگزار کردند و کسی اطلاعی از بیانیه پایانی آن‌ها ندارد، هنوز در این شرایط هم آن‌ها برای بغداد شرط می‌گذارند، به همین دلیل اگر ما اختیارات دولت‌های محلی را در سطح استان‌ها به آن‌ها بازگردانیم تا اینکه مستقیماً خود برای تأمین حیات شهروندان اقدام کنند قطعاً شرایط کنونی را حفظ خواهیم کرد.

این سخنان در شرایطی بیان شد که سخنگوی اتحادیه میهنی کردستان عراق روز یکشنبه اعلام کرده بود با شرایطی که بغداد تعیین کرده است آن‌ها مذاکره نخواهند کرد. به اعتقاد کارشناسان سیاسی این سخنان مسئولین جوان اتحادیه میهنی کردستان عراق بعدازآن آمد که اقلیم کردستان عراق کماکان بر همان سبک و سیاق سابق قصد ادامه مسیر با بغداد را دارد.

در راستای تأکید بر مسیر سابق طرح جنبش تغییر برای تشکیل دولت رهایی ملی در اقلیم کردستان عراق نیز از سوی حزب دمکرات کردستان عراق تقریباً رد شد و اعلام گردید که نشست پارلمان اقلیم کردستان عراق در روز سه‌شنبه برگزار خواهد شد تا تشکیل دولت رهایی ملی نیز در نطفه خفه شود.

آنچه از وضعیت کنونی اقلیم کردستان عراق می‌توان استنباط کرد تشدید اختلافات در اقلیم و یک‌جانبه‌گرایی برخی گروه‌ها به سبک و سیاق سابق می‌باشد با این تفاوت که طیف جوانی در اقلیم کردستان عراق درصدد هستند طلسم حکمرانی ۲۵ ساله اقلیم را توسط گروه‌های معدودی درهم بشکنند.

به نظر می‌رسد مخالفین روند کنونی در اقلیم کردستان عراق مصمم‌تر از همیشه هستند و اراده جدی دارند که بسان قبل از همه‌پرسی تسلیم نشوند و بعید نیست با ادامه این روند مردم در خیابان‌ها برای پایان دادن به وضعیت کنونی حضور پیدا کنند، امری که هم لاهور شیخ جنگی و هم احزابی چون جنبش تغییر و جماعت اسلامی کردستان عراق آن را اعلام کرده‌اند.

آنچه روشن است این است که عدم تغییرات سیاسی در اقلیم کردستان عراق در طول سالیان گذشته سبب شده است اقلیم کردستان عراق رویاروی بحرانی بزرگ‌تر قرار بگیرد بحرانی که به اعتقاد سیاسیون کرد درنتیجه حاکمیت طولانی‌مدت و غرور کاذب کسانی حاصل شد که فکر می‌کردند حاکم بلامنازع و ابدی برای مردم اقلیم کردستان عراق باقی خواهند ماند.

در اوج بحران سیاسی باید به مشکلات مالی اقلیم هم اشاره کرد که بر اساس سخنان نخست‌وزیر دولت اقلیم کردستان عراق روزهای سخت مالی در پیش است. در چنین شرایطی عدم بازتعریف سیاسی در اقلیم کردستان عراق با توجه به شکست‌های اخیر رهبران قبلی قبل از اینکه نشانی بر وحدت احزاب کرد عراقی در مقابل بغداد باشد نشانی از تشدید اختلافات در میان احزاب و البته در سطح جامعه است. حال سؤال این است آیا مسئولین دیروز اقلیم به گفته لاهور شیخ جنگی واقع‌بین خواهند بود؟ آنچه از پاسخ نسل جوان اتحادیه می‌توان استنباط کرد این است که آن‌ها تغییرات بنیادی را در اقلیم کردستان عراق کلید زده و بعید است تنها به شرایط کنونی بسنده کنند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی