- سایت خبری تحلیلی کورد پاریز | KURDPAREZ - https://kurdparez.com -

ضربه دیپلماتیک و اقتصادی جدید بر بارزانی از سوی ترکیه

منطقه “اووا کؤی” در مرز مشترک سه کشور ترکیه، عراق و سوریه برای انجام مبادلات تجاری بین ترکیه و عراق، جایگزین گذرگاه خابور خواهد شد.

به گزارش کورد پاریز به نقل از خبرگزاری آناتولی ضربه دیپلماتیک و اقتصادی جدید بر بارزانی از سوی ترکیه در راه است، اقدامات اولیه برای ساخت گذرگاه جایگزین در مرز عراق و ترکیه در منطقه “اووا کؤی” در حال انجام می‌‌باشد.

برای تامین امنیت منطقه و نیز تسهیل در روابط تجاری بین ترکیه و عراق هر دو کشور اقدام عملی در این زمینه را آغاز کرده‌‌اند. توافق نهایی گذرگاه جدید در استان در دیدار نخست وزیر ترکیه از بغداد نهایی خواهد شد.

با اجرایی شدن این پروژه بخش بزرگی از حجم تجارت بین دو کشور به این گذرگاه جدید منتقل خواهد شد که به نوبه خود موجب ارتقا سطح رفاه در مناطق ترکمن نشین نیز خواهد شد.

گذرگاه مرزی “اووا کؤی” می‌‌تواند بزرگترین حمله اقتصادی برای تحریم اقتصادی و بلوکه کردن اقلیم شمال عراق به رهبری بارزانی باشد که پس از رفراندوم غیرمشروع جدایی از عراق حتی حاضر به واگذاری گذرگاه مرزی خابور به دولت مرکزی عراق نشده است.

با نهایی شدن توافقات صورت گرفته در بغداد سرمایه لازم برای فعال تر کردن این گذرگاه هم از سوی عراق و هم از سوی ترکیه فراهم خواهد شد و همزمان با مذاکرات روند مهیاسازی این گذرگاه نیز در کوتاهترین زمان صورت خواهد گرفت.

همزمان سایت رسمی وزارت نفت عراق در بیانیه ای که روز سه شنبه ۱۸ مهر ماه منتشر کرده اعلام کرد که وزیر نفت عراق برضرورت تسریع برای از سرگیری صادرات نفت از طریق شبکه انتقال نفت امتداد یافته از چاه های نفت کرکوک به بندر جیهان ترکیه از طریق عبور از دو استان صلاح الدین و نینوا در شمال عراق تاکید کرد.
به نوشته بیانیه، ‘عبدالجبار علی اللعیبی’ در این راستا از شرکت نفت شمال، شرکت پروژه های نفتی و شرکت خطوط انتقال نفت عراق خواسته است که یک طرح فوری برای شروع عملیات نوسازی و بازسازی کامل و سریع این شبکه انتقال نفت خام از چاه های نفت کرکوک به بندر جیهان ترکیه آغاز کنند.
وزیر نفت عراق گفته است که با تلاش های وزارت نفت عراق برای بازسازی این شبکه انتقال نفت با توجه به امکانات موجود و تلاش نیروهای بومی عراق و حمایت و پیگیری نخست وزیر عراق، چالش ها و سختی های مالی و اقتصادی مانعی بر سر اجرای این طرح نخواهد بود.