سایز متن   /

نخست وزیر ترکیه گفت: آمریکایی‌ها نباید با دشمنان ما همکاری کنند و سلاح در اختیار آنها قرار دهند.

به گزارش کورد پاریز به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره مباشر، بینالی ایلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه در سخنرانی خود در نشست نمایندگان حزب عدالت و توسعه گفت:. برای آمریکا همکاری با دشمنان ما و دادن سلاح به گروه های تجزیه طلب و تروریستی همچون پ.ک.ک و شاخه آن در شمال سوریه  شایسته نیست.

ایلدریم افزود: آمریکا که متحد ماست باید تامین سلاح برای گروه های تروریستی را متوقف کند. به هیچ وجه نمی توان این موضع آمریکا را پذیرفت.

خبرگزاری فرانسه دو هفته قبل با انتشار تصاویری گزارش داد بیش از ۲۰۰ کامیون حامل تسلیحات سبک و سنگین آمریکایی به دو شاخه نظامی پ.ک.ک در شمال سوریه موسوم به YPG و “نیروهای دموکراتیک سوریه” در شمال شرق سوریه ارسال شده است. خبرگزاری فرانسه با انتشار تصاویری از ارسال محموله های سلاح های سبک و سنگین آمریکا به شبه نظامیان پ.ک.ک در شهر “قامشلو” خبر داد.

بر اساس این گزارش این محموله تسلیحاتی قرار است به مواضع شاخه نظامی پ.ک.ک در شهر دیرالزور ارسال شوند.

دهها خودروی نظامی و انواع سلاح های سبک و سنگین در این محموله های ارسالی آمریکاست.

از ماه ژوئن گذشته در مجموع ۱۶۲۱ کامیون حامل تسلیحات آمریکایی از مبادی مختلف در اختیار پ.ک.ک قرار گرفته است. آمریکا اصلی ترین پشتیبان مالی و تسلیحاتی پ.ک.ک محسوب می شود.

خبرگزاری آناتولی ترکیه اخیرا با اشاره به سندی به دست آمده توسط خبرنگارش از وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد: ۱۲ هزار سلاح انفرادی، ۶ هزار قبضه مسلسل، ۳۵۰۰ قبضه مسلسل سنگین، سه هزار قبضه سلاح ضد تانک ساخت آمریکا و یک هزار قبضه سلاح ضد تانک AT-4 ساخت آمریکا جزو لیست تسلیحات ارسالی آمریکا برای پ.ک.ک بوده است. .
این رسانه، ۲۳۵ قبضه خمپاره انداز، ۱۰۰ تفنگ تک تیراندازان، ۴۵۰ عدد دوربین دید در شب PV-7 و ۱۵۰ عدد دوربین مادون قرمز را نیز جزو سایر سلاح های ارسالی به شاخه های نظامی پ.ک.ک ذکر کرد.

ارسال کمک های تسلیحاتی از آمریکا به پ.ک.ک باعث تیره تر شدن روابط واشنگتن و آنکارا شده و روابط را به سطح بحرانی سوق داده است.
ترکیه در ماههای گذشته همواره دولت قبلی و فعلی آمریکا را به ارتباط با گروه های تروریستی سوریه از جمله حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) و یگان‌های مدافع خلق سوریه(ی.پ.گ) متهم کرده و مدعی است که سلاح های آمریکایی ارسال شده به این گروه ها بر خلاف ادعای مقامات آمریکایی، به جای مبارزه با داعش و دولت سوریه، در اختیار گروه مادر یعنی پ.ک.ک قرار می گیرد که خود این گروه در فهرست گروه های تروریستی ترکیه، اتحادیه اروپا و آمریکا قرار دارد.

رکیه همچنین مدعی است که پ.ک.ک از طریق شاخه های نظامی خود در صدد تشکیل کشور و یا منطقه مستقل کردنشین در شمال سوریه و جنوب مرزهای طولانی ترکیه با سوریه است.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی