سایز متن   /

کوردپاریز ، هیات عالی هماهنگی احزاب ترکمن عراق متشکل از هشت حزب ترکمن در بیانیه ای ضمن تاکید دوباره بر مردود بودن همه پرسی انجام شده در کردستان عراق، از دولت مرکزی این کشور خواست که از جان شهروندان به ویژه اقلیت ها از جمله ترکمنان در مناطق مورد اختلاف حمایت کند.
این شورا با انتشار بیانیه ای امروز چهارشنبه اعلام کرده است که اقلیت ها به ویژه ترکمنان در مناطق مختلط (مورد اختلاف) از جمله کرکوک در معرض اقدامات ارعاب انگیز افراد مسلح کرد قرار گرفته اند و از دولت مرکزی می خواهند برای حفاظت از جان آنان مداخله کند.
این بیانیه اضافه کرده است که بیش از یک هفته است که گروه های مسلح مرتبط با (نجم الدین کریم) استاندار برکنار شده کرکوک، با حرکت در خیابان ها و کوچه ها و تیراندازی ها و سردادن شعارهای تحریک آمیز، جوی از ارعاب را در بین شهروندان به راه انداخته اند.
هیات عالی هماهنگی احزاب ترکمن عراق افزوده است که به رغم درخواست های مکرر از دولت مرکزی تاکنون هیچ گونه تدابیری برای حفاظت از جان شهروندان در مناطق مختلط و در راس آنها کرکوک اتخاذ نکرده است.
احزاب ترکمن عراق همه پرسی و نتایج آن را فاقد اعتبار دانسته و اضافه کرده است که همه پرسی به رغم درخواست سازمان ملل، قدرت های جهانی، کشورهای همجوار و جریان های سیاسی عراق و مخالفت قوای مقننه، مجریه و قضائیه عراق و اکثریت شهروندان کرد، اما دولت اقلیم بر اجرای آن اصرار ورزید.
به نوشته این بیانیه، همه پرسی که در اقلیم و مناطق مختلط برگزار شده، در تعارض با قانون اساسی و قوانین عراق است و ترکمنان آن را باطل می دانند و هیچ اعتبار قانونی و شرعی بر آن مترتب نمی دانند.
هیات عالی هماهنگی احزاب ترکمن متشکل از احزاب جبهه ترکمن ها، ترکمن ایلی، تجمع ترکمن های عراق، تجمع قومیت ترکمن عراق، حزب عدالت ترکمن های عراق، حزب القرار الترکمانی، جنبش قومیت ترکمن و جنبش وفاداری به ترکمن های عراق است.
این هیات در ۹ سپتامبر ۲۰۱۷ (۱۸ شهریور ۹۶) در بیانیه مشترکی، همه پرسی را تحریم کرد و از اقوام ترکمن در شمال عراق خواست که از شرکت در آن خودداری کنند که به نوشته بیانیه امروز(چهارشنبه)، شهروندان ترکمن به این فراخوان شورای عالی هماهنگی احزاب ترکمنان پاسخ مثبت داده و از شرکت در همه پرسی خودداری کردند.
ترکمنان بعد از اعراب و کردها سومین قومیت بزرگ عراق هستند که مناطق اصلی سکنای آنها در شمال عراق واقع شده است.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی