سایز متن   /

ترکیه بار دیگر تاکید کرد، اجازه اقدامی را در شمال عراق نخواهد داد که دیگر امکان تغییر آن وجود نداشته باشد و همه تدابیر لازم را علیه همه پرسی اتخاذ خواهد کرد.
به گزارش کورد پاریز به نوشته روزنامه حریت، ترکیه بار دیگر تاکید کرد که اجازه اقدامی را در شمال عراق نخواهد داد که دیگر امکان تغییر آن وجود نداشته باشد و همه تدابیر لازم را علیه همه پرسی که قرار است حکومت محلی اقلیم کردستان عراق بیست و پنجم سپتامبر برگزار کند، اتخاذ خواهد کرد.
این روزنامه در گزارشی در پایگاه اینترنتی خود نوشت: نیروهای مسلح ترکیه، دامنه رزمایشی را که از هجدهم سپتامبر در مرز عراق، نزدیک گذرگاه مرزی خابور آغاز شده است، در راستای تشدید سخنان شدیداللحن دولت درباره تلاش حکومت محلی منطقه کردستان عراق، گسترش داده اند.
بکر بوزداغ، معاون نخست وزیر ترکیه نوزدهم سپتامبر در مراسمی به مناسبت آغاز سال تحصیلی در دانشگاه بوزوک در استان یوزگات گفت: «ترکیه اجازه کاری را در شمال عراق نخواهد داد که دیگر نتوان آن را تغییر داد. (در مقابل این همه پرسی) جهان ایستاده است، ما ایستاده ایم. عرب ها و ترکمن ها این همه پرسی را رد کرده اند و حتی کردها در منطقه مخالف آن هستند.»
وی گفت: با وجود مخالفت جهان و سازمان ملل، به نظر می رسد «ذهنیت بیمار» در شمال عراق مصمم است این همه پرسی را برگزار کند.
بوزداغ افزود: «این نوع اقدامات در منطقه، امنیت منطقه را بر هم خواهد زد و صلح و آرامش و ثبات را از بین می برد. نه تنها منطقه، بلکه همه کشورهای منطقه تحت تاثیر منفی این امر قرار خواهند گرفت و هیچ کسی نمی تواند این را تحمل کند.»
معاون نخست وزیر ترکیه با یادآوری اینکه ترکیه تاکنون همواره با حفظ حسن همجواری همزمان با ثبات اقتصادی، از دولت منطقه کردستان عراق حمایت کرده است، تاکید کرد: «اگر اربیل با حسن نیت پیش رود»، ترکیه به روابطی که تاکنون با دولت اربیل داشته است، ادامه خواهد داد.
وی گفت: «اما اگر با وجود همه این هشدارها، آنها به تصمیم خود برای برگزاری همه پرسی عمل کنند، در آن صورت، به طور قطع به این اقدام پاسخ داده خواهد شد.
رئیس جمهور ما اعلام کرده است: «ما درست پس از نشست شورای امنیت ملی در روز جمعه (بیست و دوم سپتامبر) نشست کابینه را برگزار، و تازه ترین تدابیر خود را به جهان اعلام خواهیم کرد.»
وی تاکید کرد: ترکیه اقداماتی را که امنیت و آینده این کشور را به خطر اندازد، تحمل نخواهد کرد.
بوزداغ افزود: « ما همه تدابیر لازم را در این راستا اتخاذ، و قاطعانه اجرا خواهیم کرد.»
نورالدین جانیکلی، وزیر دفاع ترکیه نیز نوزدهم سپتامبر به خبرنگاران گفت: ترکیه هرگز اجازه تاسیس یک «کشور نژاد محور را در شمال عراق» نخواهد داد.
وی تاکید کرد: همه نیروهای امنیتی سر پست های خود هستند. ما تحولات را از نزدیک دنبال می کنیم. اگر لازم به تصمیمی باشد، آن تصمیم اتخاذ، و قاطعانه اجرا خواهد شد.»
با وجود مخالفت شدید دولت ترکیه با برگزاری این همه پرسی، برخی از ناراضیان در حزب عدالت و توسعه از تلاش دولت منطقه کردستان عراق برای برگزاری این همه پرسی حمایت کرده اند.
به نوشته روزنامه «خبرترک»، (محمد) غالب انصاری اوغلو، نماینده دیاربکر در پارلمان و عضو حزب عدالت و توسعه، از حزبش به خاطر مخالفت شدیداللحن با همه پرسی کردها و با الحاق کرکوک به منطقه کردستان عراق انتقاد کرد.
وی با این ادعا که اگر کرکوک تحت کنترل حکومت کردی به جای عرب ها باشد بهتر است، گفت: «به نظر من این واکنش ها مبالغه آمیز است. آیا عرب های کرکوک برای ما، دوستان بهتری نسبت به کردها هستند؟ چرا کنترل کردها بر کرکوک یک مشکل است، اما کنترل عرب ها بر این شهر مشکل نیست؟»
انصاری اوغلو گفت: «آیا بارزانی که درباره این موضوع به آمریکا توجهی نمی کند، از ما می ترسد؟» وی افزود اگر شهر نفت خیز کرکوک به بخشی از اراضی تحت کنترل حکومت محلی کردستان عراق تبدیل شود، ترکیه می تواند به تجارت نفتی خود با دولت کردستان عراق ادامه دهد.
بنا بر اعلام منابع ریاست جمهوری ترکیه، در این میان، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و حیدر العبادی، نخست وزیر عراق هجدهم سپتامبر درباره همه پرسی که قرار است بیست و پنجم سپتامبر در شمال عراق برگزار شود، تبادل نظر کردند.
به گفته این منابع، دو طرف با تاکید بر اهمیت تمامیت ارضی عراق، در این باره به توافق رسیدند که «پافشاری بر برگزاری همه پرسی تنها موجب تشدید تنش ها در منطقه خواهد شد.»
این منابع افزودند: اردوغان و حیدر العبادی درباره «درست» بودن حکمی که دیوان عالی عراق هجدهم سپتامبر صادر کرد، هم عقیده بودند.
اردوغان و العبادی همچنین درباره مبارزه با تروریسم به ویژه با گروه پ ک ک و گروه تروریستی داعش تبادل نظر کردند.
ترکیه، آمریکا، ایران و سازمان ملل با حمایت از بغداد علیه برگزاری همه پرسی در مناطق تحت کنترل کردستان عراق اعلام کرده اند این همه پرسی توجه از عملیات برای مبارزه با گروه تروریستی داعش را منحرف خواهد کرد و منجر به بی ثباتی بیشتر در منطقه خواهد شد.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی