سایز متن   /

نخست‌ وزیر ترکیه در سخنانی هشدار داد ترکیه در صورت برگزاری همه‌پرسی، اقلیم کردستان عراق را تحریم می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک، «بینالی ایلدریم» نخست‌ وزیر ترکیه نسبت به احتمال اعمال تحریم‌ علیه اقلیم کردستان عراق در صورت برگزاری همه‌پرسی هشدار داد.

به گزارش اسپوتنیک، نخست‌ وزیر ترکیه در این خصوص گفت: کمتر از ۱۰ روز تا همه‌پرسی فرصت باقی مانده است. می‌خواهم درخواست دوستانه‌ خود را از مسعود بارزانی تکرار کنم و بگویم، تا زمان باقی مانده، این اشتباه را تصحیح کنید.

«بینالی ایلدریم» در ادامه نیز تهدید کرد: ما نمی‌خواهیم تحریمی را اعمال کنیم. اما اگر به آن نقطه برسیم، همین حالا ترکیه گام‌ هایی را در این راستا از پیش آماده کرده است.

گفتنی است، پارلمان اقلیم کردستان عراق دیروز پس از ۲ سال با برگزاری نشستی، طرح برگزاری همه‌پرسی استقلال در ۲۵ سپتامبر سال جاری میلادی را به تصویب رساند.

مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان و مسئولان برخی از احزاب سیاسی در اقلیم کردستان عراق روز ۲۵ سپتامبر را به عنوان روز برگزاری همه پرسی استقلال اقلیم کردستان تعیین کردند.

اقلیم کردستان عراق طی ۲ سال اخیر با بحران سیاسی و اقتصادی مواجه است. دوره قانونی ریاست مسعود بارزانی بر اقلیم کردستان به پایان رسیده است و رایزنی ها برای توافق بر سر ادامه ریاست وی تا کنون بی نتیجه بوده است و اکثر احزاب و جریانات سیاسی کردستان عراق خواستار تعیین جایگزین برای وی هستند. ماه هاست که حقوق کارکنان دوایر دولتی در اقلیم کردستان عراق به تعویق افتاده است.در شهرهای مختلف اقلیم کردستان تظاهرات اعتراض آمیز در جریان است و ۴ وزیر جنبش تغییر ماه هاست از کابینه نیچیروان بارزانی اخراج شده اند.

در حال حاضر رژیم صهیونیستی یکی از حامیان اصلی برگزاری همه پرسی در اقلیم کردستان عراق است.

«کسنیا اسوتلووا»، نماینده پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) اعلام کرد: برخی مقامات ارشد منطقه کردستان عراق، طی هفته‌های اخیر به فلسطین اشغالی سفر کرده و خواستار حمایت تل‌آویو از همه‌پرسی استقلال آنها شدند.

اسوتلووا که رئیس کمیته‌ای در کنست برای تقویت روابط رژیم صهیونیستی با کُردها در منطقه است، گفت: مقامات کُردی که به تل‌آویو آمدند، خواستار میانجیگری اسرائیل در کاخ سفید برای حمایت واشنگتن از همه‌پرسی استقلال منطقه کردستان از عراق شدند.

به نوشته وبگاه روزنامه «جروزالم پست» وی همچنین افزود: «آنها می‌گویند اسرائیل دارای لابی قدرتمندی (در واشنگتن) است و دونالد ترامپ (رئیس جمهور آمریکا) نیز گوش می‌دهد. آنها خوشحال می‌شوند، اگر ما بتوانیم (به برگزاری همه‌پرسی استقلال) کمک کنیم.»

این نماینده پارلمان رژیم صهیونیستی تأکید کرد: از مفید بودن همه‌پرسی استقلال کردستان عراق برای اسرائیل، ۱۰۰درصد مطمئن است.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی نیز طی دیدار با هیأتی از کنگره آمریکا ضمن حمایت از همه‌پرسی استقلال، تمایلش به تأسیس دولت کُردی مستقل در منطقه را اعلام کرده بود.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی