- سایت خبری تحلیلی کورد پاریز | KURDPAREZ - https://kurdparez.com -

هدف پ.ک.ک از اتحاد با آمریکا ایجاد مانع در برابر حمله ترکیه است

نوا بونسی پژوهشگر گروه بین المللی بحران می گوید شاخه پ.ک.ک در سوریه اتحاد با آمریکا را اقدام مهمی برای ممانعت از حمله احتمالی ترکیه و یا سوریه به قلمرو تحت کنترل خود می دانند.

آمریکا به قیمت خشم ترکیه و بوجود آمدن تنش کم سابقه با این کشور، حمایت خود از پ.ک.ک در سوریه را از زمان حمله داعش به کوبانی تا زمان حال ادامه داده است. فرمانده نیروهای ائتلاف ضدداعش به رهبری آمریکا در آخرین اظهارات خود بر ادامه حمایت از شبه نظامیان وابسته به پ.ک.ک در عملیات آینده علیه داعش در دیرالزور نیز تاکید کرده است.

طلال سلو سخنگوی شبه نظامیان وابسته به پ.ک.ک در سوریه ماه گذشته به رویترز گفته بود آمریکا اهداف درازمدتی را در سوریه دنبال می کند و ممکن است همکاری با کردهای سوریه دهها سال طول بکشد.

نوا بونسی، پژوهشگر در گروه بین المللی بحران معتقد است کردها هدف خاصی را از اتحاد با آمریکا در سوریه دنبال می کنند. وی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت: کردها اتحاد با آمریکا را در برابر خطر حمله احتمالی ترکیه و یا حکومت سوریه به مناطق تحت کنترل خود در آینده اقدامی مهم تلقی می کنند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس هم در این باره نوشت از آنجایی که همه بازیگران در سوریه سعی می کنند منطقه تحت قدرت خود را در سوریه گسترش دهند کردها هم سعی دارند با تصرف مناطق بیشتری، دست بالا را در مذاکرات آینده در سویه برای گرفتن امتیازات بیشتر داشته باشند.

با این حال، در این گزارش نسبت به تقابل میان گروه های مختلف از جمله اعراب و کردها پس از نابودی داعش در این کشور هشدار داده شده است. نیروهای کرد و عرب که تحت عنوان نیروهای سوریه دموکراتیک سوریه با داعش می جنگند احتمال بروز جنگ میان گروه های سوری از جمله اعراب و کردها را بعید نمی دانند.

روزنامه ینی شفق ترکیه چندی پیش در مطلبی با عنوان “مواظب باشید، آمریکا قدم به قدم زیر پای ترکیه را خالی می کند” نوشت : آمریکا با ارسال تسلیحات نظامی برای شاخه پ.ک.ک در سوریه (YPG) به دنبال تاسیس یک دولت کُردی با محوریت پ.ک.ک در منطقه است تا از این طریق ترکیه را بسوی جنگ داخلی سوق دهد.

 

در پی موافقت دونالد ترامپ با ارسال تسلیحات نظامی برای شاخه نظامی پ.ک.ک در سوریه ، طی ماه های اخیر صدها کامیون تجهیزات نظامی در اختیار پ.ک.ک در سوریه قرار گرفته است.

طبق اعلام وزیر دفاع ترکیه این محموله ها تاکنون توسط ۱۰۰۰ کامیون نظامی به مناطق کردنشین سوریه منتقل شده است.

در جریان سفر اردوغان به آمریکا و دیدار وی با ترامپ خواسته دولت ترکیه در خصوص توقف حمایت آمریکا از شاخه های پ.ک.ک در سوریه و ارسال نکردن سلاح به آنها همچون دیگر خواسته این کشور برآورده نشده و دولت آمریکا بر ادامه سیاست خود در حمایت از این گروه ها تاکید کرد.
بر اساس تصاویری که از شبه نظامیان (پ.ک.ک) در شمال شرق سوریه منتشر شده، این گروه علاوه بر موشک های ضد تانک تاو، برخی دیگر از اسلحه ساخت آمریکا مانند راکت اندازهای مختلف، خمپاره اندازهای ۸۰ و ۱۲۰ میلیمتری، بمب انداز MK19، تفنگ پیاده نظام M16، خودروی نظامی هاموی، خودروی نظامی کوگار و پهپادهای کوچک را نیز در اختیار دارد.