سایز متن   /

سه کارشناس مسائل سیاسی هشدار داده اند که برگزاری رفراندوم می تواند به روابط ترکیه با اقلیم کردستان لطمه زیادی بزند.

به گزارش کورد پاریز، مقامات ترکیه این روزها با نزدیک شدن به زمان برگزاری رفراندوم استقلال در اقلیم کردستان، نسبت به پیامدهای آن هشدار داده اند. برخی کارشناسان هشدار می دهند ترکیه ممکن است در واکنش به این اقدام کردها دست به اقداماتی بزند که برای کردها خطرناک خواهد بود.

فیلیز کاتمن استاد روابط بین الملل در دانشگاه آیدین استانبول در این باره به عرب نیوز گفته است برگزاری رفراندوم به روابط میان ترکیه و اقلیم کردستان که منافع اقتصادی برای هر دو داشته لطمه خواهد زد. حجم مبادلات اقتصادی ناشی از وجود پروژه های انرژی عظیم و دیگر فعالیت های تجاری میان طرفین به ۸ میلیارد دلار رسیده است.

وی افزود: یکپارچگی خاک عراق خط قرمز سیاست ترکیه است و ممکن است ترکیه از کارت انرژی علیه کردها استفاده کند. ترکیه نقش مهمی در صدور نفت اقلیم کردستان از طریق بندر جیهان به بازارهای جهانی ایفا می کند.

جاهیت ارمغان دیلک مدیر انستیتو قرن ۲۱ نیز در این باره گفت: ترکیه بیم دارد برگزاری رفراندوم در اقلیم کردستان تاثیر دومینویی در سوریه و سپس ترکیه داشته باشد و نیز ممکن است به دنبال برگزاری رفراندوم، تقابل میان اعراب و کردهای عراق آغاز شود. این تحولات می تواند بر صدور نفت اقلیم کردستان تاثیر داشته باشد. تنها مسیر فروش نفت برای کردها از ترکیه می گذرد.

بیلگای دومان کارشناس اندیشکده ORSAM نیز معتقد است آنکارا اقدامات لازم را در زمان برگزاری رفراندوم انجام خواهداد. اگرچه آنکارا از صدور کمک های انساندوستانه به اقلیم کردستان جلوگیری نمی کند اما ممکن است گذرگاه خابور را بر روی اقلیم کردستان ببندد که به معنی ممانعت از دسترسی دولت اقلیم کردستان به منابع لازم خواهد بود. حتی ممکن است خط لوله انتقال نفت کردها را نیز ببندد. ترکیه اقدام نظامی نمی کند اما روابط را با دولت مرکزی و ترکمانها توسعه خواهد داد.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی