سایز متن   /

نخست‌وزیر رژیم اسرائیل در دیدار با هیأتی از ۳۳ نماینده جمهوری‌خواه کنگره آمریکا گفت که «نظر مساعدی» نسبت به استقلال کردستان عراق دارد.

به گزارش کورد پاریز به نقل از جروزالم پست، وی پیش از این در سال ۲۰۱۴ نیز اعلام کرده بود که دولتش از تلاش کردها برای دستیابی به استقلال حمایت می‌کند.

به نوشته این منبع اسرائیلی، بنیامین نتانیاهو کردها را «ملتی شجاع که به ارزش‌های غربی نیز باور دارند» توصیف کرده است.

گفتنی است وزیر کشور رژیم صهیونیستی نیز هفته پیش از آمریکا و همچنین از نخست‌وزیر اسرائیل خواسته بود نقش فعالانه‌تری در برگزاری همه پرسی استقلال کردستان عراق ایفا کنند.

«کسنیا اسوتلووا» نماینده پارلمان رژیم صهیونیستی (کنست) اعلام کرد که تعدادی از مقامات ارشد منطقه کردستان عراق طی هفته‌های اخیر به فلسطین اشغالی سفر کرده و خواستار حمایت تل‌آویو از همه‌پرسی استقلال آنها شدند.

اسوتلووا که رئیس کمیته‌ای در کنست برای تقویت روابط رژیم صهیونیستی با کُردها در منطقه است، گفت مقامات کُردی که به تل‌آویو آمدند، خواستار میانجی‌گری اسرائیل در کاخ سفید برای حمایت واشنگتن از همه‌پرسی استقلال منطقه کردستان از عراق شدند.

به نوشته وبگاه روزنامه «جروزالم پست» وی همچنین افزود: «آنها می‌گویند که اسرائیل دارای لابی قدرتمندی (در واشنگتن) است و دونالد ترامپ (رئیس جمهور آمریکا) نیز گوش می‌دهد. آنها خوشحال می‌شوند اگر ما بتوانیم (به برگزاری همه‌پرسی استقلال) کمک کنیم. »

این نماینده پارلمان رژیم صهیونیستی تاکید کرد که از مفید بودن همه‌پرسی استقلال کردستان عراق برای اسرائیل، «۱۰۰درصد مطمئن است».

مایکل اورن (نماینده کنست اسرائیل و سفیر اسبق رژیم صهیونیستی در واشنگتن) نیز در همین زمینه به جروزالم پست گفت: «اظهارات صریح نتانیاهو در حمایت از استقلال کردستان -پس از مدت‌ها خودداری از اعلام موضع رسمی- نتیجه آگاهی از این واقعیت بود که ایران به‌سرعت در حال تقویت نفوذ خود در منطقه و عراق است و یک دولت کرد می‌تواند راه جمهوری‌اسلامی را سد کند.»

اما در حوزه مناسبات رسمی دیپلماتیک، آمریکا اعلام کرده که خواهان یکپارچگی عراق است و جمعه هفته گذشته “رکس تیلرسون” وزیر خارجه آمریکا در تماس تلفنی با “مسعود بارزانی” رئیس اقلیم کردستان، خواستار عقب‌افتادن برگزاری همه پرسی استقلال شد.

هوشیار زیباری (یکی از مشاوران نزدیک به بارزانی) در پاسخ به این درخواست گفت: «تاریخ برگزاری همه‌پرسی استقلال کردستان همان ۲۵ سپتامبر باقی می‌ماند؛ بدون هیچ تغییری».

کشورهای ایران، ترکیه و غالب احزاب عراقی هم با برگزاری همه پرسی استقلال کردستان که زمینه‌ساز تجزیه این کشور خواهد بود مخالفت کرده‌اند.

عمار حکیم، رئیس کنونی حزب ملی حکمت و عضو مستعفی مجلس اعلای اسلامی عراق، در این خصوص پیش‌بینی کرده بود که: «اگر کردستان اعلام جدایی کند، اسرائیل تنها دولتی‌ست که آن را به‌عنوان یک کشور مستقل به رسمیت خواهد شناخت.»

در این میان حزب گوران (جنبش تغییر) با صدور بیانیه‌ای از ریاست اقلیم کردستان خواسته همه پرسی را به بعد از برگزاری انتخابات پارلمانی و انتخابات ریاست اقلیم موکول نماید؛ زیرا فقط پارلمان کردستان عراق می‌تواند درباره برگزاری همه‌پرسی استقلال تصمیم بگیرد و زمان مناسبی را برای آن تعیین کند.

در این باره گفتنی است، رژیم صهیونیستی جهت حفظ امنیت خود نیازمند پایگاهی دور از مرز سرزمین‌های اشغالی است که در برابر تهدیدهای منطقه بتواند از آن به‌عنوان خط مقدم استفاده کند.

مجاورت اقلیم کردستان با چهار کشور مهم، طمع اسرائیل را برای نفوذ به این منطقه راهبردی دوچندان نموده است و آمریکا نیز از آنجا که خود را متعهد به تأمین امنیت اسرائیل می‌داند، در پشت پرده از این نقشه تجزیه‌طلبانه حمایت می‌کند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی