- سایت خبری تحلیلی کورد پاریز | KURDPAREZ - https://kurdparez.com -

ینی شفق: هر لحظه امکان حمله نظامی ترکیه به عفرین وجود دارد

روزنامه ینی شفق چاپ ترکیه مدعی شد هر لحظه ممکن است ارتش ترکیه به منطقه عفرین در شمال سوریه که تحت کنترل پ.ک.ک قرار دارد،  حمله کند.

به گزارش کورد پاریز روزنامه ینی شفق نوشت:  هدف اول این عملیات خارج ساختن عفرین از دست گروه پ.ک.ک است.

این روزنامه به نقل از منابع نظامی می گوید انگشت روی ماشه است و کارد به استخوان رسیده است و نیروهای نظامی ترکیه قصد دارند در خط عزاز-تل رفعت-ادلب عملیاتی نظامی انجام دهند و انتظار می رود در چند منطقه دیگر در غرب فرات نیز چنین عملیاتی صورت گیرد.

ارتش ترکیه نیروهای خود را در مرز منطقه کردنشین عفرین در شمال سوریه که تحت کنترل شاخه نظامی پ.ک.ک در سوریه (YPG) قرار دارد مستقر کرده است.

در همین حال پایگاه خبری rojavanews که تحولات مناطق کردنشین سوریه را دنبال می کند نوشت: ارتش ترکیه و شورشیان مخالف سوریه که از حمایت ترکیه برخوردارند از روز سه شنبه  منطقه شراوا از توابع عفرین را با سلاح های سنگین هدف قرار دادند.

نعمان کورتولموش سخنگوی دولت ترکیه می گوید: گروه پ ک ک از عفرین به سمت ترکیه گلوله و توپ پرتاب می کند و ارتش نیز پاسخ می دهد. اما محمود برخودان از فرماندهان شاخه نظامی پ.ک.ک در سوریه (YPG) این ادعای ترکیه رد می کند. ارتش ترکیه نیروهای خود از اطراف آنکارا و استانبول را به مرز با سوریه اعزام کرده است.

کارشناسان معتقدند شاید ترکیه در شرایط فعلی به عفرین حمله نکند اما به احتمال زیاد مخالفان سوری مورد حمایت ترکیه به مناطقی همچون: عفراد و منخ حمله خواهند کرد و بدین ترتیب راه عفرین با دیگر مناطق را کاملا قطع کرده و آن را در محاصره کامل قرار دهند. اکنون همه نگاه ها به مواضع آمریکا و روسیه است.

با آغاز بحران سوریه، بر اساس یک توافق نانوشته ارتش سوریه به منظور تمرکز بر مبارزه با گروه های تکفیری در سایر مناطق سوریه، کنترل مناطق کردنشین شمال سوریه، یعنی سه منطقه‌ی از هم گسسته‌ی جزیره ، کوبانی و عفرین، را به شاخه نظامی پ.ک.ک در سوریه واگذار کرد.

پ.ک.ک در تلاش است تا با اشغال برخی مناطق عرب نشین در شمال سوریه این سه منطقه کردنشین شمال سوریه را به یکدیگر متصل کند اما ترکیه ایجاد کمربند کُردی از سوی پ.ک.ک در مناطق شمال سوریه را خط قرمز خود می داند.

رادیو کردی نوا در اقلیم کردستان عراق اعلام کرد: هیوی مصطفی که از سوی پ.ک.ک مسئولیت اداره منطقه عفرین را برعهده دارد گفته است: خطرات جدی عفرین را تهدید می کند و ترکیه همچنان به حملاتش ادامه می دهد و ارتش ترکیه مناطق شهبا و روستاهای عزاز را بمباران کرده است. هیوی مصطفی در ادامه گفت: تاکنون آمریکا و روسیه در مقابل حملات و تهدیدات ترکیه علیه منطقه عفرین سکوت پیشه کرده اند و ما خواستار شکست این سکوت هستیم چراکه هرگونه لشکرکشی ترکیه به عفرین، خسارات بزرگ و جبران ناپذیری به دنبال خواهد داشت .