سایز متن   /

توجیه خشونت توسط سازمان های تروریستی: مقایسه داعش و پ ک ک ( قسمت هشتم )

منبع: نشریه مطالعات اطلاعاتی و تروریسم

نویسنده: امین داسکین

مترجم: برفین تارویردی زاده

کاربرد عقلانی

بررسی پ ک ک و داعش نشان می دهد استفاده از خشونت یک نمای فایده ای نیز دارد. با استدلال عقلانی اعضا را متقاعد می کنند که خشونت برای نیازهای سازمانی، دستیابی به  اهداف تاکتیکی و استراتژیک یا ممانعت از اجرای بعضی سیاست های طرف مقابل لازم است. این قسمت به صورت خلاصه به بررسی نیازها، اهداف و روش های مورد استفاده و مرتبط با “توجیه فایده ای”  می پردازد.

نخست، یک جنبه کاربرد تامین بعضی احساسات مانند انتقام و خشم را دارد. برای داعش، این به ویژه به صورت اعدام گروگان ها و شبه نظامیان متهم به جاسوسی صورت می گیرد.  اعضای سابق داعش می گویند مسئولانت داعش معتقدند  برای کاهش تلفات بعدی خشونت شدید لازم است(۸۲).

به علاوه، نمایش خشونت و قدرت تاثیر بازدارنده دارد و بنابراین کنترل افراد محلی را آسان نموده و آنها را تشویق می کند تا برای حفظ زندگی و قابل تحمل نمودن آن به داعش بپیوندند(۸۳). از سوی دیگر ، به اعتقاد آنان (بکارگیری خشونت) دستیابی سریع برای کنترل زیرساخت های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی را تسهیل می کند (۸۴). آنها این را به صورت شعار درآورده اند “وقتی عمل حرف اول را می زند، حرف زدن معنی ندارد” و همچنین “به محض این که دست به اسلحه می بریم همه به حرف ما گوش می کنند”(۸۵). نیازهای اقتصادی با سرقت از قربانیان، ضبط اموال و اخاذی پول در قبال گروگانگیری تامین می شود در حالی که خشونت یک روش عادی کاری شده است(۸۶).

پیام های ویدئویی، شبه نظامیان داعش را همراه با سلاح ها، وسایل نقلیه و اموال به دست آورده نشان می دهند که در آن می گویند: “منتظر هستیم تا غنیمت بیشتری به دست بیاوریم. ما هلی کوپتر داریم، هواپیما داریم، ما دوربین داریم”(۸۷). علاوه بر غارت مستقیم، خشونت به عنوان عامل بازدارندگی بکار می رود تا در قبال گروگانگیری پول بگیرند. مجله های داعش مانند دابق و قسطنطنیه برای معرفی گروگان ها جهت “فروش” هستند(۸۸). قتل های وحشیانه گروگان های سابق به عنوان یک برگ برنده در طی مذاکرات احتمالی مورد استفاده قرار می گیرند. همان مجلات به ضرورت کنترل مسلحانه مناطق برای امنیت غذایی و تامین امکانات اشاره می کنند.

گزارش ها و مقالات پیرامون آماده سازی حملات پ ک ک نیز همانند سرقت های داعش نشان می دهد هدف این حملات غارت و دزدی سلاح، تجهیزات و اموال باارزش مانند جواهرات، پول، دارو و ماشین است. نمونه تراژیک آن تلاش پ ک ک برای دزدیدن یک ماشین در بیستم سپتامبر ۲۰۱۱ در شهر سیرت ترکیه بود که طی آن چهار دختر جوان به خاطر خودداری از توقف خودرو اعدام شدند. همچنین، پ ک ک از سلاح برای اخاذی از غیرنظامیان برای تامین پول خود استفاده می کند. باصطلاح “مالیات انقلابی” فقط به ترکیه محدود نیست بلکه در اروپا نیز جمع آوری می شود. موارد متعدد محاکمات در دادگاههای اروپایی و گزارش های مرکز پیش بینی های استراتژیک در آمریکا و مواردی نیز در ویکی لیکس (۸۹) نشان می دهد پ ک ک در تجارت مواد مخدر، پول شویی و قاچاق اسلحه دست دارد و بر همین اساس داشتن سلاح و استفاده از خشونت به نفع آنهاست.

این گروه ها علاوه بر استفاده از خشونت برای منافع اقتصادی خود، به استفاده از خشونت به عنوان ابزار مشروع برای ایجاد خسارت های اقتصادی نیز نگاه می کنند(۹۰). این زیان به کشورهای قربانی محدود نیست بلکه تمام منطقه را تحت تاثیر قرار می دهد(۹۱). حملات پاریس و بروکسل میلیون ها یورو به اقتصاد منطقه ای و محلی و سرمایه گذاری در اقدامات جدید امنیتی ، خسارت وارد کرد(۹۲). آسیب  و ضربه مربوطه در حوزه روان شناسی جامعه نیز عواقب غم انگیزی دارد. علاوه بر آن، تحلیل حملات پ ک ک و داعش نشان می دهد هدف این گروهها تحریک واکنش شدید نیروهای امنیتی و ایجاد فضای قطبی در جامعه و افزایش تنش است. این که در حصول این اهداف موفق هستند یا نه موضوعی است که نیازمند بررسی بیشتر است. ولی بعضی نشانه های قطبی بودن در اروپا و ترکیه قابل مشاهده است. معمولا می دانیم یکی از اهداف اصلی تروریست ها تبلیغات است. گزارشات ارزیابی حملات پ.ک.ک  نشان می دهد این حملات به شیوه ای سازماندهی می شوند که تبلیغات در بیشترین حد ممکن درباره آن صورت بگیرد(۹۳). در این راستا، اعضای پ ک ک و داعش هر دو به نشریات خود می گویند وقتی حملات خشن صورت می گیرد پیوستن اعضای جدید به اوج خود می رسد(۹۴). توانایی و استفاده واقعی از خشونت به عنوان شیوه ای برای نشان دادن قدرت  و نیز تحقیر طرف مقابل است. نمایش جنازه ها و اماکن تخریب شده طرف مقابل نیز تا حدی در راستای خدمت به این هدف قرار دارد.

پ ک ک علاوه بر اینها، یک تاکتیک فایده ای دیگر نیز برای ضربه زدن به زیرساخت ها با اهداف خاص دارد. هزاران نمونه وجود دارند که طی آن پ.ک.ک  تلاش کرده زندگی روزانه و اجرای سیاست های دولت را با ضربه زدن به مدارس، بیمارستان ها، جاده ها، زیرساخت های انرژی، کارخانه ها و کارگاههای عمرانی مختل کند(۹۵). اعضای پ ک ک معتقد هستند با هدف قرار دادن زیرساخت ها می توانند مردم را متقاعد کنند که دولت بر بعضی مناطق کنترل ندارد و این احساس را ایجاد کند که دولت نیازهای اساسی را تامین نمی کند. دلیل دیگر برای هدف قرار دادن بیمارستان ها نیز تامین دارو برای زخمی های پ ک ک می باشد. پ ک ک با حمله به مدارس و مختل کردن آموزش راه را برای جذب اعضای جدید تسهیل می کند و از  اجرای سیاست های دولت علیه افراطی گری جلوگیری می کند. (۹۶).

ادامه دارد

برای مطالعه قسمت های قبل کلیک کنید:

منابع:

۸۲ Pamela Engel, “How ISIS fighters justify their brutal tactics,” Business Insider UK, 23 November 2015, http://uk.businessinsider.com/ how-isis-fighters-justify-brutality-2015-11?r=US&IR=T.

۸۳ Engel, “How ISIS fighters justify their brutal tactics”; Speckhard and Yayla, “Eyewitness accounts from recent defectors from Islamic State.”

۸۴ Speckhard and Yayla, “Eyewitness accounts from recent defectors from Islamic State.”

۸۵ Speckhard, “The Hypnotic Power.”

۸۶ Speckhard and Yayla, “Eyewitness accounts from recent defectors from Islamic State.”

۸۷ Al-Hayat, “End of the Sykes-Picot Agreement”.

۸۸ Nicole Rojas, “Isis magazine Dabiq offers Norwegian and Chinese prisoners ‘for sale,’” International Business Times, 10 September 2015, http://www.ibtimes.co.uk/isis-magazine-dabiq-offers-norwegian-chinese-prisoners-sale-1519150 [accessed 1 May 2016].

۸۹ “PKK’s funding operation and methods,” Stratfor document released on WikiLeaks on 15 November 2013, https://wikileaks.org/ gifiles/docs/62/62532_pkk-document-.html [accessed 1 May 2016].

۹۰ Andrew R. Sorkin, “The Hidden Costs of Terrorism,” New York Times, 16 November 2015, http://www.nytimes.com/2015/11/17/ business/dealbook/the-fallout-from-attacks-is-measured-in-more-than-stock-markets.html?_r=0 [accessed 2 May 2016]; Sadi Özde- mir, “Terror costs 1.2 trillion liras to Turkish economy,” Daily News, 1 March 2015, http://www.hurriyetdailynews.com/terror-costs- 12-trillion-liras-to-turkish-economy.aspx?pageID=238&nID=79019&NewsCatID=344 [accessed 1 May 2016].

۹۱ Tom DiChristopher, “Brussels attack could affect cross-border commerce, Brexit,” CNBC, 22 March 2016, http://www.cnbc.com/2016/ 03/22/brussels-attack-could-affect-cross-border-commerce-brexit.html [accessed 1 May 2016]; “Pipeline sabotaged by PKK costing KRG $14m a day in losses: minister,” Rudaw, 23 February 2016, http://rudaw.net/english/kurdistan/230220165 [accessed 1 May 2016].

۹۲ Andrew Walker, “Paris attacks: Assessing the economic impact,” BBC News, 2 December 2015, http://www.bbc.com/news/business- 34965000 [accessed 1 May 2016].

۹۳ Mahsum Korkmaz, “Eruh Baskını ve HRK’nin İlanı: Yeni Bir Dönemin Başlangıcı,” PKK Online, n.d., 22 August 1984, http:// pkkonline.com/tr/index.php?sys=article&artID=508 [accessed 14 February 2016].

۹۴ Güner, “PKK’nın Devrimci Şiddetinin Kürt Ezilenlerini Kazanması Üzerine.”

۹۵ “PKK hits hospital again in mortar attack in Turkey’s southeastern town of Cizre,” Daily Sabah, 9 November 2015, http://www. dailysabah.com/nation/2015/11/09/pkk-hits-hospital-again-in-mortar-attack-in-turkeys-southeastern-town-of-cizre [accessed 2 May 2016]; “PKK terrorists burn down public school in Turkey’s southeastern Van,” Daily Sabah, 10 April 2016, http://www.dailysabah. com/nation/2016/04/10/pkk-terrorists-burn-down-public-school-in-turkeys-southeastern-van [accessed 2 May 2016].

۹۶ Bünyamin Atıcı and Çetin Gümüş, “Bireylerin teror hareketlerine katilim durumlari ile egitim duzeyleri arasindaki iliski,” presented at Turkiye’nin guvenligi sempozyumu (Firat Universitesi Elazig, 17-19 October 2001).

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی