سایز متن   /

گزارش کورد پاریز به نقل از خبرگزاری آناج حاکیست: متخصصین امنیتی ترکیه برای جلوگیری از اقدامات بارزانی در برگزاری رفراندوم استقلال اقلیم که هر لحظه می‌تواند امنیت منطقه را به خطر بیندازد، هشدار داده و از مقامات دولتی این کشور خواسته‌اند تا دیر نشده با هماهنگی تهران و بغداد تدابیر مشترکی در این زمینه اتخاذ کنند. این دیپلمات‌های قدیمی دولت ترکیه با اشاره به غیر قابل کنترل بودن مسئله در صورت تاخیر در اقدامات از ۶ اقدام مهم در این زمینه یاد کرده‌اند.

۱.همکاری با تهران، بغداد و دمشق

برای انجام اقدامات لازم در این زمینه همکاری با تهران و بغداد پیش شرط لازم می‌باشد. در کوتاه‌ترین زمان ممکن باید به دولت محلی موجود در اربیل این پیام را  رساند که تمامی تماس‌های دیپلماتیک من بعد تنها از طریق بغداد صورت خواهد گرفت. تمامی تصمیمات باید با هماهنگی تهران و بغداد صورت پذیرد.

۲.بستن مرز زمینی حابور بین ترکیه و اقلیم 

حابور شاهرگ حیاتی اربیل می‌باشد. ۸۰ درصد واردات اقلیم از راه حابور و بقیه از مرزهای ایران انجام می‌شود. اما برای ارتباط با غرب راه دیگری غیر از حابور وجود ندارد. اگر هماهنگ با بغداد و تهران حرکت شود دیگر راهی برای بارزانی باقی نخواهد ماند.

۳.افتتاح مرز زمینی جدید برای ورود و خروج به خاک عراق

در اسرع وقت و با هماهنگی بغداد باید مرز زمینی جدیدی احداث گردد. مرز زمینی “اووا کوی” می تواند به واسطه تلعفر به موصل برسد. ایجاد کریدور “عربی-ترکمانی”در این مسیر می تواند قابل دسترس باشد. با پاکسازی تلعفر از نیروهای داعشی مشکلی در این مسیر وجود نخواهد داشت.

۴.جلوگیری از فروش مستقیم نفت از سوی اربیل

بارزانی از دو راه زمینی و همچنین با استفاده از لوله نفتی کرکوک – یومورتالیک اقدام به فروش مستقیم نفت می‌کند. مشتری عمده این نفت نیز اسرائیل می‌باشد. با پایان دادن به این اقدام مسئله ساز بین آنکارا و بغداد می‌توان دولت مرکزی عراق را به عنوان تنها مرجع فروش منابع نفتی خود معرفی کرد.

۵.ضبط دارایی‌ها و شرکت‌های تجاری وابسته به بارزانی

مسعود بارزانی سرمایه گذاری زیادی در داخل خاک ترکیه کرده است و در مناطق آزاد تجاری عنتپ، مرسین و استانبول صاحب ثروت هنگفتی می‌باشد. در صورت اصرار بر رفراندوم استقلال می‌توان تمامی دارایی های موجود وی را در داخل خاک ترکیه ضبط کرد.

۶.خارج کردن تلویزیون “روداو” از مسیر ماهواره “ترک ست”

در تلویزیون رسمی اقلیم که با حمایت بارزانی فعالیت می‌کند و نیز در پوسترهای تبلیغاتی رفراندوم استقلال بخشی از خاک ترکیه داخل منطقه کردستان نشان داده می‌شود. تلویزیونی که بخشی از خاک ترکیه را در داخل کردستان خیالی خود معرفی می‌کند در ماهواره ترک ست که مختص ترکیه است اقدام به پخش برنامه می کند! تلویزیون “روداو” باید در کوتاهترین زمان از مسیر “ترک ست” خارج شود.

استفاده از نام کردستان برای پنهان کردن نام اسرائیل

دبیر کل سابق وزارت دفاع ترکیه “امید یالیم” با اشاره به نقش غرب و اسرائیل در پس پرده رفراندوم ۲۵ سپتامبر بر موضع گیری قاطعانه ایران در این زمینه تاکید کرد. ” از تشکیل دولت کردی با برگزاری رفراندوم استقلال یاد می‌کنند در حالی که واقعیت بسیار متفاوت از این است. رابطه خانوادگی بارزانی‌ها با اسرائیل به سال‌های دور بر می‌گردد. استفاده از نام کردستان نمایشی بیش نیست بلکه دولت احتمالی تشکیل یافته در شمال عراق، اسرائیل دوم خواهد بود که سعی در پنهان کردن آن در پس پرده کردستان دارند. در صورت برگزاری رفراندوم و تاسیس این دولت، ایران و ترکیه با اسرائیل هم مرز خواهند شد.”

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی