سایز متن   /

جنگنده‌های ترکیه، امروز (پنجشنبه)، بار دیگر با بمباران مواضع اعضای پ‌ک‌ک در شمال عراق که در مناطق روستایی پناه گرفته اند ، مناطقی از روستاهای «نیروه» و «ریکان» در استان «دهوک» واقع در منطقه کردستان عراق را بمباران کردند.

پایگاه اطلاع‌رسانی «روداو» با انتشار این خبر نوشت: جنگنده‌های ترکیه امروز کوه «کوره ژار» در اطراف این دو روستا را بمباران کردند.

از سوی دیگر، «وارشین سلام» مدیر ناحیه «شیلادزی» در این‌باره گفت: این بمباران ۱۰ دقیقه طول کشید اما اکنون همه جا در آرامش است.

نیروی هوایی ترکیه از ژوئیه ۲۰۱۵ و در پی بمب‌گذاری شهر «سوروچ» در جنوب این کشور که بیش از ۳۰ کشته به‌جا گذاشت، مواضع پ‌ک‌ک را در جنوب شرق این کشور، شمال عراق و سوریه هدف قرار می‌دهد.

به خاطر اینکه اعضای مسلح پ.ک.ک در مناطق شمالی و هم مرز با ترکیه در اقلیم کردستان عراق مستقر هستند؛ این مناطق بارها توسط جنگنده های ترکیه به بهانه ی مقابله با تروریسم و برچیدن مواضع این گروه در خاک اقلیم کردستان و مناطقی همچون سوران و بالکایتی بمباران شده اند؛ تاکنون بالغ بر ۳۰۰ شهروند در اقلیم کردستان قربانی جان خود را از دست داده اند.
مسولان منطقه از پ.ک.ک خواسته اند تا اعضای مسلح خود را از منطقه خارج کند تا این خطر از سر مردمان منطقه برداشته شود.

صادق ابابکر یکی از ساکینین روستای (سرچم) از توابع شهرستان سوران در این باره گفت: خیلی از ساکنین روستاهای منطقه که دامپرورند؛ سالانه برای چرای دام هایشان رهسپار کوهستان های خیره در محدوده سیده کان می شوند؛ اما جنگنده های ترکیه که مواضع پ.ک.ک را بمباران می کنند این هم وطنان را نیز مورد هدف قرار می دهند و تاکنون شمار زیادی شهید و زخمی شده اند.

فرماندار شهر سوران در اقلیم کردستان عراق گفت: نیروهای پ.ک.ک با سوءاستفاده از وضعیت جنگی و ناامنی در مرزها، چند منطقه را به اشغال خود درآورده اند. به گزارش کورد پاریز به نقل از پایگاه خبری تحلیلی روژانه هوال، کرمانج عزت فرماندار شهر سوران گفت: تحرکات و فعالیت های مسلحانه پ.ک.ک در مرزها زندگی مردم را به خطر انداخته است.

وی افزود: اعضای مسلح پ.ک.ک برای مخفی شدن و در امان ماندن از بمباران جنگنده های ترکیه ، خود را به مناطق روستایی نزدیک کرده و مخفی می شوند و همین امر خطرات زیادی را متوجه اهالی منطقه کرده است.

فرماندار سوران تاکید کرد:  پ.ک.ک از خلاء به وجود آمده ناشی از جنگ در سوریه و مبارزه علیه داعش و نیز وضعیت نابسامان منطقه است،  به نفع خود استفاده می کند و فرصت را برای خود غنیمت شمرده و اینچنین مناطق مرزی را اشغال کرده است.

یکی از مسئولان حزب دمکرات کردستان عراق (پارتی) نیز در گفتگو با نشریه گولان چاپ اقلیم کردستان عراق گفت : به دلیل فعالیت های مسلحانه و درگیری های ناشی از حضور پ.ک.ک، بسیاری از روستاهای اقلیم کردستان عراق در معرض نابودی قرار گرفته اند. نجات حسن مسئول شعبه ۱۱ حزب دمکرات کردستان عراق (پارتی) گفت: پ.ک.ک در مناطق قلادزه و راپرین آزادانه و با خودرو رفت و آمد می کنند و برای ۴۲ روستای منطقه مزاحمت های جدی ایجاد کرده اند.

نجات حسن افزود: اعضای مسلح پ.ک.ک در روستاهایی همچون: سرشیو، مارادو، قلاتوکان، لیوژه و … مستقر هستند و در این روستاها تحرکات زیادی دارند و دهها روستی دیگر نیز به خاطر حضور این گروه از خدمات عمرانی محروم هستند.

وی تصریح کرد: به دلیل فعالیت های مسلحانه پ.ک.ک بسیاری از روستاهای منطثه در معرض نابودی هستند .

این مسئول پارتی با اشاره به رفت و آمد آزادانه اعضای مسلح پ.ک.ک به برخی از شهرهای اقلیم کردستان عراق گفت: این خود تهدید بالقوه ایی برای امنیت و ثبات منطقه است زیرا اعضای این گروه در هر منطقه که امکان اعزام نیرو به آنجا را داشته باشند فعالیت می کنند.

خبرگزاری سومریه نسوز اخیرا نوشت: ساکنان روستاهای کوهپایه قندیل در شمال عراق می گویند: درگیری پ.ک.ک و ارتش ترکیه تاثیرات منفی بر زندگی و معیشت ما دارد و سبب آواره شدن مردم از روستاها می شود.
یکی از اهالی روستای زارگلی در کوهپایه های قندیل می گوید: بمباران مداوم جنگنده های ترکیه در این مناطق به بهانه انهدام مواضع پ.ک.ک تاثیرات منفی زیادی بر زندگی و معیشت مردم دارد.
اسماعیل زارگلی می گوید: طی دوسال گذشته دهها خانواده روستاهایشان را از ترس بمباران ترک کرده اند. جدا ازآن شمار زیادی از اهالی کشته و زخمی شده اند و متحمل خسارات مادی بسیاری شده اند.
مردم این منطقه می گویند که تبدیل شدن منطقه ی زندگی ما به میدان جنگ زمینی پ.ک.ک و ترکیه سبب به وجود آمدن وضعیت بسیار بدی شده است. مردم عادی قربانیان اصلی هستند .
مخفیگاه ها و پایگاه های پ.ک.ک در مناطق مرزی اقلیم کردستان عراق و ترکیه قرار دارند که از دهه ی ۱۹۹۰ میلادی کوهستان های قندیل در مثلث مرزی میان ترکیه و ایران و عراق به عنوان پایگاه و مامن این گروه تبدیل شده است.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی