سایز متن   /

گروه پ.ک.ک بیش از ۵۰ روستای دهستان دیرلوک در اقلیم کردستان عراق را اشغال کرده و اجازه بازگشت روستائیان به محل زندگی شان را نمی دهد و بر سر راه عمران و بازسازی این روستاها مانع تراشی می کند.
به گزارش کورد پاریز به نقل از نشریه Hawler چاپ اقلیم کردستان عراق، سامی برواری مدیر دهستان دیرلوک از توابع شهرستان آمیدی در استان دهوک در این خصوص گفت: پ.ک.ک در منطقه ایجاد مانع می کند و اجاره نمی دهد مردم منطقه به آسانی رفت و آمد کنند و ۵۲ روستا را نیز به اشغال خود درآورده است.

وی افزود: پ.ک.ک از لحاظ اقتصادی زیان بسیاری به مردم این مناطق وارد شاخته و اجازه ی بازگشت روستائیان جهت امور کشاورزی و دامداری را نمی دهد و این درحالیست که این منطقه به خاطر آب وهوای مساعد و مناظر دیدنی و جاذبه های گردشگری، منطقه ای سیاحتی و تفریحی محسوب می شود اما شهروندان و گردشگران به دلیل حضور و فعالیت های مسلحانه پ.ک.ک  و بمباران منطقه از سوی ترکیه از سفر به این منطقه خودداری می کنند و همین موضوع آسیب زیادی را به مردم منطقه وارد کرده است.
سامی در پایان گفت: مردم مدام خواستار بیرون رفتن پ.ک.ک از این منطقه هستند تا آنها نیز قادر به بازگشت به روستاهایشان باشند و روستاهایشان را آباد کنند اما پ.ک.ک یک مانع جدی محسوب می شود.

خبرگزاری سومریه نیوز چندی پیش نوشت: مخفیگاه ها و پایگاه های پ.ک.ک در مناطق مرزی اقلیم کردستان عراق و ترکیه قرار دارند که از دهه ی ۱۹۹۰ میلادی کوهستان های قندیل در مثلث مرزی میان ترکیه و ایران و عراق به عنوان پایگاه و مامن این گروه تبدیل شده است. محمود نهیلی مسئول بخش مطبوعات و اطلاع رسانی در ناحیه دیرلوک واقع در شمال استان دهوک می گوید: اهالی از شروع مجدد جنگ میان ترکیه و پ.ک.ک نگران و هراسانند. شروع جنگ تاثیرات منفی زیادی بر زندگی آنها خواهد گذاشت.
محمود نهیلی می گوید: ساکنان بیش از ۴۰۰ روستا در منطقه آمیدی به دلیل حملات هوایی ترکیه به این منطقه مجبور به ترک محل زندگی خود شده اند و این موضوع سبب شده مردم در تنگنا قرار گرفته و از لحاظ گذران معیشت دچار مشکلات متعددی شوند و جایی برای زیستن در منطقه که امنیت داشته باشد، ندارند.

پایگاه خبری تحلیلی “وشه” در کردستان عراق نیز گزارش داد: کرمانج عزت فرماندار منطقه سوران در اقلیم کردستان عراق معتقد است حضور اعضای مسلح این گروه و پناه گرفتن در کنار روستاها و بعضا در مناطقی که این دامپروران برای چرای دام هایشان به آنجا می روند نه تنها سبب تلفات جانی بلکه تلفات مالی زیادی هم به دنبال داشته است.

غفور احمد ملا سوار فرماندار شهرستان میرگه سور هم می گوید: ۶۵ روستای منطقه به دلیل حضور اعضای این گروه در منطقه و اطراف روستاها، مشمول مقررات منع رفت و آمد و یا به عبارتی تخلیه شده اند و مردمان این روستاها خانه و زمین هایشان را رها و آنجا را ترک کرده اند. ملا سوار در ادامه گفت: آماری دقیق درخصوص تعداد هم وطنانی که به این دلیل کشته شده اند در دست نیست اما تعداد قابل ملاحظه یی هستند.

ناحیه ی چومان هم که ۹ روستای آن به اشغال پ.ک.ک درآمده اند؛ شرایطی مشابه را تجربه کرده اند.

احمد قادره سور فرماندار چومان هم در این باره گفت: به دلیل جنگ پ.ک.ک با ترکیه تاکنون ۱۲ شهروند چومانی قربانی شده اند.
کویستان احمد قائم مقام ناحیه رواندز هم در این باره گفت: در سال های اخیر به دلیل بمباران روستاهای تابعه رواندز توسط جنگنده های ترکیه و به بهانه حضور اعضای مسلح پ.ک.ک در این مناطق، ۶ شهروند غیرنظامی قربانی شده اند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی