سایز متن   /

توجیه خشونت توسط سازمان های تروریستی: مقایسه داعش و پ ک ک (قسمت پنچم)

منبع: نشریه مطالعات اطلاعاتی و تروریسم

نویسنده: امین داسکین

مترجم: برفین تارویردی زاده

سلاح به عنوان شرط اجتناب ناپذیر

پ ک ک به جنگ مسلحانه به عنوان هسته موجودیت و تنها روش دستیابی به اهداف خود می نگرد(۳۵). منابع پ ک ک این باور  را به صورت زیر ذکر می کنند: “تنها راه آزادی سازماندهی و افزایش قدرت آتش افراد گریلا و هدایت آنها به سوی تقریبا همه هدف هاست”(۳۶).

جمیل باییک در مصاحبه ای اخیرا اعلام کرد که جنگ را به همه شهرهای ترکیه خواهند کشاند. شبه نظامیان پ ک ک/ی.پ.گ. در یک پیام ویدئویی تهدید کردند “نهادهای دولت ترکیه در همه دنیا را مورد حمله قرار خواهند داد”(۳۷). علی رغم گفتگوهای صلح در دهه گذشته، مصاحبه با رهبران پ ک ک و گزارش های درز یافته از دیدار پ ک ک و استخبارات ترکیه (میت) نشان می دهد پ ک ک ساخت انبارهای سلاح و آماده کردن شبه نظامیان برای حمله به شهرهای عمده ترکیه را ادامه داده است(۳۸). این وضعیت با پیام عبدالله اوجالان رهبر پ ک ک در طی مذاکرات روند صلح و “روند دموکراتیک نمودن/گشایش مسئله کرد” توسط دولت ترکیه در تناقض است.

اوجالان در پیام نوروزی سال ۲۰۱۳ پیام روشنی داد که سلاح را باید بر زمین گذاشت و بایستی سیاست قانونی روش مطلوب کار باشد(۳۹). این در دیدارهای دولماباغچه و پیام اوجالان در نوروز سال ۲۰۱۵ مورد تاکید قرار گرفت که طی آن وی به پ ک ک پیشنهاد داد جنگ مسلحانه چندین دهه ای خود را کنار بگذارد و با فعالیت های سیاسی و اجتماعی فعالیت خود را ادامه دهد(۴۰). برخلاف برعکس آرمان اصلی پ ک ک مبتنی بر ایجاد یک دولت مستقل کرد بود، هر دو پیام حاوی یک آینده برای کردها در چارچوب یک ترکیه دموکراتیک بودند. اما این پیام ها در تصمیم و رفتار کادرهای  ارشد قندیل (محل استقرار هسته اصلی پ.ک.ک در شمال عراق)  انعکاس نیافت و نشان داد در ساختار پ ک ک اختلاف وجود دارد(۴۱).

باور پ ک ک در مورد قدرت سلاح بر اساس تفکر مارکسیستی است که معتقد است در مقابل قدرت فیزیکی نمی توان با حرف و سخن پاسخ داد بلکه نیازمند یک قدرت متقابل (شورش مسلحانه) است. داعش نیز از طریق پیام “وقتی لازم است اقدام عملی بکنید نباید فقط حرف بزنید” تبلیغات مشابهی انجام می دهد. .

علاوه بر آن، پ ک ک توجیه عادی خود از خشونت براساس ادبیات مارکسیستی انجام می دهد که خشونت را یک شرط عمده برای توسعه یک جامعه جدید می داند. دوران کالکان، از اعضای کمیته اجرایی پ ک ک، در مصاحبه ای با عبارات زیر از این رویکرد دفاع نمود: “با مقاومت و جنگ می توان به آزادی دست یافت”(۴۲). استفاده از خشونت نیز در منشور پ ک ک و ک.ج.ک. (شورای اجرایی پ ک ک) در چندین ماده علنا توجیه شده است.

اینها در باصطلاح “آکادمی های” پ ک ک در مرحله اول و در مقرهای آموزشی در قندیل و مراحل پس از آن تلقین می شوند. آموزش آیینی تطبیقی بر حسب درجه سلسله مراتب ارائه می شوند.

در حالی که پ ک ک یک دیدگاه مارکسیستی در مورد خشونت در پیش گرفته است، توجیه اصلی داعش روایت انحرافی از مفهوم جهاد است. دکترین داعش بر اساس تفسیر و برداشت های نادرست و افراطی (۴۳) بخش های گزینشی آیات قرآن و احادیث قرار دارد در حالی که احکام و شریعت اسلامی در مورد خشونت را نادیده می گیرد(۴۴).علی رغم این ادعا که عمل آن بر اساس قوانین شرع است اما روش بررسی و محاکمه را نادیده می گیرد و افراد را بلافاصله اعدام می نماید.

از نگاه داعش وضعیت کنونی به عنوان دارالحرب (حالت جنگی) توصیف می شود  بنابراین محاکمه و بحث را لازم نمی داند(۴۵). هدف نهایی ایجاد یک خلافت خوخوانده است که بر دنیا تسلط  داشته باشد(۴۶). شعارهایی مانند “به الله و پیامبر او پاسخ دهید” برای تشویق و متقاعد کردن مسلمانان به دادن پاسخ به دعوت به جهاد توسط داعش است(۴۷).  مراحل بنیانگذاری خلافت اجرایی داعش بر اساس خلافت الزرقاوی است و شامل مراحل زیرین می گردد: هجرت یعنی جذب مهاجر، جماعت یا آموزش گروهی، طاغوت یعنی قیام، تمکین یعنی گرفتن اراضی و سرانجام خلافت(۴۸).

جنگ هسته این روند است در حالی که در طی این مرحله شهادت نیز ممکن و مورد آرزوست. تلقین و روی آوری به آیین قبل از عضویت در داعش و اغلب به صورت اینترنتی و در مساجد یا مداس یا گروه های قرآن خوانی و حتی زندان ها آغاز می شود. پس از آن که افراد به داعش پیوستند، دوره های دروس اجباری تفکر رادیکال اسلامی، قوانین شریعت و آموزش نظامی بسته به پیش زمینه فرد عضو شده برگزار می گردد. بر قانون “اعتقاد و اطاعت” تاکید می شود که به صورت زیرین تنظیم شده است: “خلافت داعش نه تنها یک ادعای مشروع حکومت سیاسی است که همه مسلمانان باید اطاعت نمایند بلکه تاییدی بر موارد زیبایی است که پیامبر با نظام قوانینی پیشگویی کرده که بر اساس خلیفه المنهاج النبوت به سوی پایان زمان خواهد بود”(۴۹).

این خطوط نشان می دهند که داعش تلاش می کند با حمایت از یک دستور کار سیاسی با استدلال دینی آن را پیش بکشد. مارک ساگمن افسر سابق عملیات نهادهای اطلاعاتی و یک فرد آکادمیک با عبارات زیرین از ای  یافته ها یاد می کند: “دین نقش دارد اما نقش آن برای توجیه کردن است. آنها برای این که کمی به خود مشروعیت بدهند، از اسلام برای توجیه کردن استفاده می کنند. بحث دین نیست بلکه مسئله هویت مطرح است”(۵۰).

بخش های پیشین مقاله:

منابع این قسمت:

-۳۵

Ismail Beşikçi, PKK Üzerine Düşünçeler, Özgürlüğün Bedeli (İstanbul: Melsa Yayınları, ۱۹۹۲); Gülsen Güner, “PKK’nın Devrimci Şiddetinin Kürt Ezilenlerini Kazanması Üzerine,” Teori ve Politika, 2014, issue 63, http://www.teorivepolitika.net/index.php/oku- nabilir-yazilar/item/489-pkknin-devrimci-siddeti.

    -۳۶

Ali Kemal Özcan, A theoretical analysis of the PKK and Abdullah Öcalan (Milton Park: Routledge, 2006), 91.

-۳۷

PKK/PYG, PYD instructions to attack Turkey [Video], 20 February 2016, https://www.youtube.com/watch?v=-6vJTPNH5BU [accessed 25 April 2016].

۳۸ –

PKK-MİT GİZLİ GÖRÜŞMELERİ TAM METİN” [Full text of secret PKK-MIT meeting], Taraf, 14 September 2011, http://arsiv.taraf. com.tr/haber-pkk-mit-gizli-gorusmeleri-tam-metin-78057/ [accessed 28 April 2016].

۳۹ –

İşte Öcalan’ın Nevruz mesajı,” Sabah, 21 March 2013, http://www.sabah.com.tr/gundem/2013/03/21/iste-ocalanin-nevruz-mesaji [accessed 29 April 2016].

۴۰ –

 AFP, “Jailed Kurdish leader in Turkey urges PKK to lay down arms,” Telegraph, 28 February 2015, http://www.telegraph.co.uk/news/ worldnews/europe/turkey/11442065/Jailed-Kurdish-leader-in-Turkey-urges-PKK-to-lay-down-arms.html; “İşte Öcalan’ın nevruz mesajı,” Cumhuriyet, 20 March 2015, http://www.cumhuriyet.com.tr/haber/turkiye/232961/iste_Ocalan_in_nevruz_mesaji.html [accessed 29 April 2016].

۴۱ –

 Francesco F. Milan, “PKK Commanders Split with Imprisoned Kurdish Leader on Reconciliation with Ankara,” [blog] 22 April 2013, https://ffmilan.wordpress.com/2013/04/22/terrorism-monitor-jamestown-foundation-pkk-commanders-split-with-imprisoned- kurdish-leader-on-reconciliation-with-ankara/ [accessed 26 April 2016].

۴۲ –

Duran Kalkan: Öz savunma kazanacak, hem de çok büyük kazanacak,” Insan Haber, 29 December 2015, http://www.insanhaber. com/guncel/duran-kalkan-oz-savunma-kazanacak-hem-de-cok-buyuk-kazanacak-62773 [accessed 12 February 2016].

۴۳ –

 By radical clerics such as Sheikh Hussein bin Mahmoud.

۴۴ –

Holbrook, “Using the Qur’an”; Mona Siddiqui, “Isis: a contrived ideology justifying barbarism and sexual control,” Guardian, 24 August 2014, http://www.theguardian.com/commentisfree/2014/aug/24/isis-ideology-islamic-militants-british-appeal-iraq-syria [accessed 17 February 2016]; Ahmad Chehab, “The Islamic State of Iraq and Syria (‘ISIS’) and the discourse of violence: justifying beheadings,” preprint, submitted 15 December 2014, https://www.academia.edu/10100864/THE_ISLAMIC_STATE_OF_IR- AQ_AND_SYRIA_ISIS_AND_THE_DISCOURSE_OF_VIOLENCE_JUSTIFYING_TH- E_ACT_OF_BEHEADING_UNDER_QURAN_AND_SUNNAH_PROOFS?auto=download; Spencer, “Harvard prof and Kerry adviser.”

۴۵ –

 Speckhard and Yayla, “Eyewitness accounts from recent defectors from Islamic State.”

۴۶ –

 ISIS, “There is no Life Without Jihad” [Film], published 12 June 2014, http://www.liveleak.com/view?i=6a5_1403639105 [accessed 10 February 2016

۴۷ –

Anne Speckhard, “The Hypnotic Power of ISIS Imagery in Recruiting Western Youth,” International Center for the Study of Violent Extremism, 20 October 2015, http://www.icsve.org/research-reports/the-hypnotic-power-of-isis-imagery-in-recruiting-western- youth/.

۴۸ –

Ahmad Chehab, “The Islamic State of Iraq and Syria: The Return of the Khilafa (Caliphate)?”, preprint, submitted 20 May 2015, https://www.academia.edu/12782943/The_Islamic_State_of_Iraq_and_Syria_ISIS_The_Return_of_the_Khilafa_Caliphate_ [accessed 19 February 2016].

۴۹ –  Ibid. 9.

۵۰ –

 Mehdi Hasan, “How Islamic is Islamic State,” New Statesman, 10 March 2015, http://www.newstatesman.com/world-affairs/2015/ 03/mehdi-hasan-how-islamic-islamic-state [accessed 22 February 2016].

 

 

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی