سایز متن   /

توجیه خشونت توسط سازمان های تروریستی: مقایسه داعش و پ ک ک (قسمت چهارم)

منبع: نشریه مطالعات اطلاعاتی و تروریسم

نویسنده: امین داسکین

مترجم: برفین تارویردی زاده

توجیه فایده-مبنا از خشونت

توجیه فایده ای خشونت ریشه در پتانسیل ارزش دادن روز افزون به خشونت دارد. احتمال، میزان تکرار و شدت خشونت فایده ای به شکاف بین هزینه و سود و همچنین شکاف بین موضع ارزش مطلوب و موضع ارزش واقعی بستگی دارد(۲۶). این نما نشان می دهد که علاوه بر این که محرک های احساسی تروریسم را تغذیه می کنند، در دورن خود نیز عقلانیت خود را دارد تا با تغییر توازن زورگویانه روانی و توازن قدرت نامتقارن خود را تغذیه نماید.

در سطح راهبردی، منطق خشونت فایده ای بر اساس این فرض است که خشونت تاثیر بازدارنده دارد و اعتقاد اغراقی مبنی بر این که استفاده از خشونت در حوادث گذشته فاکتور قاطع بوده است مورد تاکید قرار می گیرد(۲۷). در سطوح پایین تاکتیکی، خشونت می تواند به کاهش ظرفیت کنش و واکنش، تضعیف مخالفان با ایجاد آسیب های اقتصادی، به دست آوردن سلاح و دیگر منابع، تنبیه و جلوگیری از اجرای سیاست هایی شود که به سازمان ضربه می زند، فضای قطبی شدن و تشدید تنش اجتماعی برای دستیابی به “تبلیغات عملی”  در دستور کار قرار می گیرد(۲۸).

توجیه فایده ای برخلاف توجیه دکترینی در سطح کمتری به افراد بیشتری منتقل می شود و بیشتر به اعضا و هواداران محدود می گردد ، زیرا می تواند واکنش های نامطلوبی داشته باشد. این سبب می شود تحقیق در مورد توجیه فایده ای برای محققان سخت شود اما هنوز غیرممکن نیست. مصاحبه با افراد جدا شده یا تروریست های دستگیر شده دیدگاه های مهمی در مورد کار داخلی و استدلال این سازمان ها ارائه می کند. به علاوه، اسناد به دست آمده از این سازمان ها نیز اگر در دسترس قرار گیرند می توانند منابع با ارزشی برای پژوهش باشند.

مقایسه داعش و پ ک ک

هنگامی که پ ک ک و داعش را با هم مقایسه می کنیم، می بینیم که این دو گروه اگر چه کاملا از لحاظ ایدئولوزیکی متفاوت هستند اما از ادبیات مشابهی برای توجیه دکترینی و فایده ای فعالیت های خشن خود استفاده می کنند.

پ ک ک یک سازمان تروریستی بین المللی مبتنی بر ایدئولوژی مارکسیستی-لنینیستی با دستور کار جدایی طلبی است. چندین شاخه مرتبط با هم دارد که به نام های HPG (نیروی مدافع خلق)، YPG (یگان های مدافع خلق)، تاک (عقاب های آزادی کردستان)، YPS (یگان های مدافع غیرنظامیان)، حرکت جوانان انقلابی میهن دوست و خیلی گروهای دیگر وفادار به عبدالله اوجالان فعالیت می کنند.

گروه پ.ک.ک علاوه بر گروه های مرتبط و وابسته فوق الذکر،  چندین ساختار سیاسی شامل حزب دموکراتیک خلق ها (HDP) و گروههای و سازمان های غیر دولتی دارد. بایستی خاطرنشان ساخت در بین این گروه ها دوگانگی وجود دارد و می توان آنها را به دو دسته موافقان و مخالفان خشونت تقسیم بندی کرد. افراد معتقد به راه حل بدون استفاده از زور را “کبوتر” و طرفداران خشونت را “شاهین” می نامند. علی رغم تلاش برای گفتگوی صلح و انتقاد توسط روشنفکران کرد مبنی بر این که سلاح دیگر گزینه ای برای حل مسائل نیست اما پ ک ک گفتمان خود در مورد استفاده از خشونت مسلحانه را تغییر نمی دهد(۲۹). در این مقاله به این دودستگی بیشتر پرداخته شده است.

در داعش برخلاف پ ک ک، یک ایدئولوژی اسلامگرای رادیکال مبتنی بر وهابیت و سلفی گری وجود دارد که هر گونه تبعیض نژادی را رد می کند(۳۰). داعش در کشورهای مختلف گروه های وابسته دارد(۳۱) که به ابوبکر البغدادی رهبر آن وفادارند(۳۲).

فعالیت های وحشیانه داعش همانند پ ک ک توسط مسلمانان و جامعه پژوهشگر مسلمان (اهل العلم) محکوم می شود(۳۳).  دودستگی پ ک ک (کبوترها و شاهین) در داعش وجود ندارد. علی رغم این واقعیت که این مسئله هیچ چیزی را در مورد بی رحمی خشونت هر دو گروه تغییر نمی دهد، این تصویر را ایجاد می کند که در پ ک ک “آدم های خوب” نیز وجود دارند. این تحت تاثیر تصور گزینشی از حوادث ایجاد می شود. یک نمونه از تصور گزینشی مرئی این است: اعدام های دسته جمعی و نشان دادن جسد کشته ها توسط داعش به صورت درست به عنوان وحشیگری نامیده می شود اما برگزاری مراسم شادی برای به نمایش گذاشتن جسد کشته ها در وسط شهرها توسط پ ک ک کمتر شناخته شده و کمتر محکوم شده است(۳۴).

قسمت های قبل:

…………..

منابع این قسمت:

۲۵ Ibid.

۲۶ Ibid.

۲۷ Gurr, Why Men Rebel; Thomas P. Thornton, “Terror as a weapon of political agitation,” in Internal War: Problems and Approaches, ed. Harry Eckstein (New York: The Free Press of Glencoe, 1964), 82–۸۸; Saul, “Two justifications for terrorism.”

۲۸ Saul, “Two justifications for terrorism”; Türkiye Barolar Birliği, Türkiye ve Terörizm (Ankara: Türkiye Barolar Birliği, 2006); Ekaterina Stepanova, Terrorism in Asymmetrical Conflict: Ideological and Structural Aspects (New York: Oxford University Press, 2008).

۲۹ “Zana: Silah Kürtlerin Sigortası,” interview of Leyla Zana, NTV News, 9 January 2012, http://www.ntv.com.tr/turkiye/zana-silah- kurtlerin-sigortasi,ED8VcVlWuUi5DHuyCHBggw [accessed 13 February 2016]; Günışığı Suh, “PKK İdeoloji, Şiddet ve Meşruiyet,” Zivistan, 26 August 2015, http://zivistan.com/?p=747.

۳۰ Robert Spencer, “Harvard prof and Kerry adviser explains how Islamic State distorts traditional teachings of Islam,” Jihad Watch, 11 February 2015, http://www.jihadwatch.org/2015/02/harvard-prof-and-kerry-adviser-explains-how-islamic-state-distorts-traditional- teachings-of-islam [accessed 18 February 2016]; Speckhard and Yayla, “Eyewitness accounts from recent defectors from Islamic State.”

۳۱ Such as Boko Haram in Nigeria and ISIS-Caucasus Province in the Caucasus.

۳۲ Jim Hoft, “ISIS Goes Global: Releases Map of Affiliated Islamic State Groups in 17 Countries,” Gateway Pundit, 10 December 2015, http://www.thegatewaypundit.com/2015/12/isis-goes-global-releases-map-of-affiliated-islamic-state-groups-in-17-countries/ [accessed 27 April 2016].

۳۳ Spencer, “Harvard prof and Kerry adviser.”

۳۴ “PKK/YPG exposes dead bodies of 83 FSA fighters on trucks,” [Video] Released 30 April 2016, http://video.haberiyakala.com/2016- 04-30-pkk-ypgli-teroristler-katlettikleri-oso-askerlerini-tirin-uzerinde-sergiledi-v1014276.video.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی