سایز متن   /

استاد سابق دانشگاه تولوز فرانسه با اشاره به اقدامات پ ک ک در مرزهای ایران گفت: این با هدف فراهم کردن زمینه برای جنگ داخلی است، این همان کاری است که با سازمان منافقین انجام دادند.

پروفسور پیر دورتیگیه استاد بازنشسته فلسفه سیاسی دانشگاه تولوز فرانسه که در صدها برنامه تلویزیونی و رادیویی شرکت داشته و بارها نیز به ایران سفر کرده است. خبرگزاری تسنیم با وی در خصوص تحولات منطقه مصاحبه‌ای داشته است که از نظر خوانندگان می‌گذرد.

تسنیم: همانطور که می‌دانید اخیراً عربستان سعودی تلاش می‌کند با حمایت از گروه‌های مسلح، تجزیه طلب و تروریستی از جمله پ ک ک یعنی حزب کارگران کردستان و به ویژه شاخه آن پژاک کشور ایران و منطقه را بی ثبات کند. به نظر شما هدف عربستان از این اقدام چیست؟

دورتیگیه : ببینید در مورد عربستان سعودی بایستی گفت از همان آغاز تشکیل این کشور، ساختار آن توسط غرب و به ویژه بریتانیا و سازمان‌های آنها بنا نهاده شده است. می‌دانید که به ویژه از سال ۱۹۴۷ بین خاندان سلطنتی سعودی و آمریکا یک توافق صورت گرفت و این را لازم دانستم یادآور شوم تا روابط عربستان سعودی با این کشور را بهتر درک کنیم و این در جاهای مختلف مانند یمن هم دیده می‌شود که عربستان با تکنیسین‌های اسرائیلی حملات را پیش می‌برد.

این که امروزه می‌بینیم آنها به ویژه از لحاظ مادی و تدارکاتی زمینه را برای بعضی گروه‌های تروریستی در کردستان یا جاهای دیگر فراهم کرده‌اند بیانگر آن است که بعضی کشورهای غربی می‌خواهند از این طریق بر جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک قدرت بزرگ فشار آورند تا امتیاز بگیرند؛ یعنی حتی امتیازهای اقتصادی و این را از طریق فعالیت‌های نظامی یا به عبارتی بهتر تروریستی دنبال می‌کنند تا نهایتاً ایران نیز دست از حمایت از سوریه  بردارد. اینها بهانه‌ای برای ایجاد مزاحمت برای ایران است.

تسنیم: به نظر شما چرا اخیراً عربستان از گروه‌های تجزیه طلب کُرد مانند پ ک ک حمایت می‌کند. به عنوان مثال دو روز پیش اعضای پ ک ک در یک شهر مرزی ایران وارد خانه‌ای شده و یک غیر نظامی کرد را کشته‌اند یعنی تصور کنید پ ک ک ای که مدعی دفاع از حقوق کردهاست یک کرد را در خانه‌اش جلوی چشمان زن و بچه‌اش کشته است. ارزیابی شما از این مسئله چیست؟

دورتیگیه :  این یک عمل ملی گرایانه نیست بلکه یک عمل تروریستی است که  با هدف ایجاد آشوب صورت گرفته است. این یک عمل سیاسی مصمم نیست. عملی نیست که هدف از آن ایجاد تحول در وضعیتی باشد و هیچگونه حس ملی گرایانه در این اقدام دیده نمی‌شود. این با هدف فراهم کردن زمینه برای جنگ داخلی است. این همان کاری است که با سازمان مجاهدین خلق (منافقین) انجام دادند، یعنی یک ظاهر مثلاً مارکسیستی و اسلامی دارند، اما در واقع آنها با هدف ایجاد وحشت در دولت و به ویژه مردم ایران تربیت می‌شوند و می‌خواهند در مورد وجود تهدید اغراق کنند و حملات تروریستی در تهران هم در این راستا قرار دارد.

به عقیده من این یک جنگ روانی است که آغاز می‌کنند. آنها می‌خواهند مانع اجرای سیاست‌های مستقل ایران شوند و روحیه این کشور را تضعیف کنند و آن را در مسیر خود قرار دهند تا به عنوان همکار احتمالی به سمت خود بکشند. یک هدف نیز اعمال فشار برای گرفتن امتیاز است و در مورد توافق برجام در وین نیز شاهد رفتار غرب بودیم که کامل اجرا نشد.

فشارها وجود دارند. فکر می‌کنم وارد مرحله جدیدی شده‌ایم. شما سخنان نتانیاهو در ماه ژانویه را دیدید که با هدف تضعیف روحیه در مردم ایران بود، زیرا مردم ایران را مستقیماً خطاب قرار داد.

آنها با همین  پوشش از پ ک ک نیز حمایت می‌کنند که این اقدام جنایی را انجام داد. اعضای این گروه با این اقدام کاری نه ملی گرایانه بلکه جنایی انجام دادند، اینها افرادی روانی هستند که به قتل اعتیاد دارند و در عالم خیال سیر می‌کنند.

متاسفانه این گونه اقدامات امروز در اروپا نیز توسط افرادی مشابه آنها انجام می‌شود. منافقین و پ ک ک همانند موس در دست قدرت‌ها هستند که هدایت می‌شوند. اینها راه را برای مشتریان خود باز می‌کنند. در کل هدف ترساندن مردم ایران است. هدف از بین بردن امنیت است که با تروریسم انجام می‌شود.

سئوال: شما می‌دانید که پ ک ک در حوزه قاچاق مواد مخدر فعال است و هر سال گزارش‌های پلیس بین‌الملل نیز در این زمینه منتشر می‌شود. ارزیابی شما از این فعالیت پ ک ک چیست؟

دورتیگیه: پلیس بین‌الملل براساس مدارک موارد را اعلام می‌کند. بحث مواد مخدر از قدیم با همکاری سرویس‌های مهم استخباراتی و امنیتی بوده است. مثلاً یک شخصیت مهم آلمان، سیا را به همکاری در حوزه مواد مخدر متهم کرده بود. سلاح مواد مخدر در دست سازمان‌های بزرگ قرار دارد. این سلاح عمومیت یافته و ما اخیراً گزارش‌هایی را می‌بینیم که هدف آنها حمله به جوانان ایران با سلاح مواد مخدر است تا آنها را به فساد بکشند.

ارقام قابل توجهی نیز در گزارش‌ها دیده می‌شود. این فقط برای تضعیف روحیه نیست بلکه یک استراتژی علیه مردم ایران است که بیشتر جمعیت این کشور نیز جوان هستند. در جنگ عراق و سوریه نیز می‌بینیم راه را برای قاچاق مواد مخدر باز کرده‌اند. مواد مخدر در تامین مالی تروریسم نقش مهمی دارد. این فقط به منطقه‌ای مثل افغانستان محدود نیست بلکه یک استراتژی بین‌المللی است.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی