سایز متن   /

برغم آزادسازی شهر شنگال (سنجار) در ۱۲۰ کیلومتری غرب موصل اما تنش های سیاسی بین حزب دمکرات کردستان عراق (پارتی) به رهبری ‘مسعود بارزانی’ و گروه پ.ک.ک سبب افزایش ترورهای سیاسی و جلوگیری از ورود کمک های ارسالی دولت عراق به مردم این شهر که اغلب از اقلیت ایزدی هستند، شده است.

رئیس شورای شهر شنگال می گوید پ.ک.ک.ک از زمان استقرار در شنگال بیش از ۳۰ نفر را در شنگال به قتل رسانده و بیش از ۵۰۰ دختر و پسر ایزدی را با ارعاب، فریب و شست و شوی مغزی به پایگاه های خود منتقل کرده است.

ویس نایف رئیس شورای شهر شنگال در گفتگو با خبرگزاری آناتولی ترکیه گفت: از ابتدای آمدن پ.ک.ک به این منطقه تاکنون، ۳۰ تن از اهالی این منطقه به ضرب گلوله ی پ.ک.ک کشته و بیش از ۹۰ نفر هم زخمی شده اند. خسارات افرادی که قربانی رفتارهای پ.ک.ک در شنگال هستند هنوز جبران نشده و پ.ک.ک به شدت از جمع آوری اسناد و شواهد درباره قربانیان جلوگیری می کند. این گروه با نقشه و برنامه در شنگال این جنایت ها را مرتکب می شود. چنان سیستمی در شنگال تحمیل کرده که شنگال کاملا از دیگر مناطق جدا و منزوی شده است و گروه پ.ک.ک به کسی هم اجازه وارد شدن به این مناطق را نمی دهد.

در روز سوم آگوست سال ۲۰۱۴ شبه نظامیانِ گروهک تکفیری – تروریستی داعش بدون کمترین مقاومتی از سوی نیروهای پیشمرگه ی کردستان عراق (وابسته به بارزانی ها)، شنگال و بسیاری از روستاها و شهرک های اطراف این شهر را اشغال کردند که بر اثر این حمله ی وحشیانه حدود ۵ هزار نفر از کُردهای ایزدی کشته شدند، بیش از ۳۰۰ هزار نفر آواره شده و بین دو تا سه هزار نفر که اکثرشان زن و دختر جوان بودند اسیر شدند.

پس از نوامبر ۲۰۱۵ و آزادی شنگال از دست گروهک داعش ، پ.ک.ک با تشکیل چندین گروه شبه نظامی وابسته به خود در شنگال که عمدتا کردهای غیر بومی در آنها عضویت دارند، مقابله با تهدیدهای دوباره داعش را بهانه قرار داده و حاضر به خروج از شنگال نیست . ناظران سیاسی می گویند پ.ک.ک از طریق شهر شنگال که در موقعیت استراتژیکی مهمی در مرز عراق با سوریه قرار دارد با شاخه نظامی خود در سوریه در ارتباط است و به همین دلیل حاضر به ترک شنگال نیست.

‘نعیم رجب’ یکی از افسران اداره جرائم جنایی در سنجار در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: بیشتر اشخاصی که در شنگال ترور شده اند فاقد مشکلات خانوادگی و عشایری بودند و تنها جرم آنها این بود که فعالیت سیاسی داشتند.
وی افزود: افراد ترور شده به طور عمده ابتدا ربوده شده و بعد به قتل رسیدند.
به گفته این افسر اداره جرائم جنایی، به دلیل تنش های سیاسی موجود در شنگال امکان دستگیری اکثر متهمین وجود ندارد و از این رو زندگی مردم عادی با تهدید جدی رو به رو شده است.
‘فیراز حسین’ مسئول دفتر یکی از احزاب کُرد عراقی در خصوص ترورهای صورت گرفته به ایرنا گفت: این ترورهای کور که عمدتا افراد بی گناه و فعال سیاسی را هدف قرار می دهد، به قصد شعله ور کردن جنگ های مذهبی و قومی و حزبی در منطقه صورت گرفته است.
به گفته وی، در شنگال نیروهای متنوعی شامل الحشد الشعبی، ارتش عراق، مشاورین نظامی آمریکایی و کانادایی، نیروهای پیشمرگ کُرد، اتحادیه میهنی کردستان عراق، حزب دمکرات کردستان عراق، نیروهای کرد سوریه وابسته به حزب دمکرات، نیروهای پ.ک.ک، نیروهای محافظ اقلیت ایزدی، یگان های مدافع سنجار و نیروهای محافظت از ایزدی ها وابسته به ‘حیدر ششو’ مستقر هستند که همه این نیروها در تعارض فکری و سیاسی با همدیگر قرار دارند.
«نبز آزاد» عضو حزب اتحادیه میهنی کردستان عراق در شهر شنگال در خصوص تنش های سیاسی موجود در شنگال به ایرنا گفت: امنیت سنجار در خطر است و عملیات ترور در این منطقه بالا است.
به گفته وی، دلیل اصلی همه این تنش ها، تفاوت دیدگاه های سیاسی احزاب و گروه ها حاضر در منطقه است.
یک سایت خبری در اقلیم کردستان عراق در همین راستا اعلام کرد اتحادیه میهنی کردستان عراق با حمایت از حزب جدید ایزدی که با مجوز بغداد تاسیس شده است قصد دارد نفوذ حزب دمکرات کردستان عراق، رقیب دیرینه خود را در شنگال محدود کند.
گزارش این سایت خبری حاکی است که انجمن عالی ایزدیان شنگال با تاسیس حزب جدیدی در بغداد قصد دارد در انتخابات پارلمانی پیش رو به طور مستقل شرکت کند و اتحادیه میهنی کردستان عراق از این حزب حمایت کرده است.
‘رنا حسن’ عضو دفتر اتحادیه میهنی کردستان عراق در سنجار به سایت خبری ‘سلیمانیه’ گفت: انجمن عالی ایزدی ها منحل شده و به همراه شمار دیگری از احزاب ایزدی، حزب جدیدی به نام حزب ایزدی دمکراتیک را تاسیس و قاسم صالح رئیس حزب شده است.
وی افزود: این حزب از سوی دولت مرکزی حمایت سیاسی و مادی می شود و در انتخابات سال آینده هم به طور مستقل شرکت خواهد کرد تا بتواند به دور از وابستگی به حزب دمکرات کردستان عراق نماینده ایزدی ها در بغداد باشد.
این در حالی است که یک سایت خبری به نام «ملت» مدعی شد که حزب دمکرات کردستان عراق در راستای اعمال فشار بر ایزدی ها مانع از دریافت کمک های بغداد توسط ایزدی ها می شود به این امید که مانع از گسترش نفوذ دولت مرکزی در سنجار شود.
به گفته این سایت خبری، حزب دمکرات کردستان عراق شهر شنگال را کاملا محاصره کرده و مانع از دریافت ماشین آلات و تجهیزات توسط شهرداری شنگال که از سوی بغداد برای عمران و آبادانی و بازسازی این شهر ارسال کرده است، شد.
در همین راستا حزب دمکرات کردستان عراق از ورود ۱۵ ژنراتور تولید برق و ۱۰۷ دستگاه مرتبط با امور شهرداری ممانعت بعمل آورد و همین امر باعث عدم امکان خدمات رسانی به شهر شده است.
حزب دمکرات کردستان عراق بعد از اشغال شنگال توسط داعش، از سوی ایزدی ها متهم به عدم دفاع از شهر توسط نیروهای پیشمرگه این حزب و همکاری با داعش شد و به دنبال آن نیروهای پ.ک.ک در منطقه مستقر شدند و اکنون اقدام به سازماندهی و تشکیل یگان های مدافع ایزدی کرده اند امری که باعث خشم و انزجار حزب دمکرات کردستان از توسعه نفوذ پ .ک .ک در این منطقه شده است.

حضور و فعالیت های مسلحانه پ.ک.ک در شنگال ، امکان دخالت ترکیه در موضوع شنگال را نیز فراهم کرده است. یک روز پس از حمله همزمان جنگنده های ترکیه به مواضع گروه پ.ک.ک در شمال عراق و سوریفریال رئیس جمهور ترکیه تاکید کرد: اجازه نمی دهیم شنگال به قندیل دوم تبدیل شود .

یکی از فرماندهان عالیرتبه نیروهای پیشمرگه اقلیم کردستان عراق در منطقه شنگال در استان نینوای عراق می گوید: نباید ترکیه و پ.ک.ک، منطقه شنگال را به میدان تسویه حساب خود تبدیل کنند.

 قاسم ششو در گفتگو با خبرگزاری آناتولی گفت: ما کردهای ایزدی هیچ مشکلی با ترکیه نداریم اما سوال اینجاست که ترکیه چرا کوهستان شنگال را بمباران کرد؟  ما از ترکیه و پ.ک.ک می خواهیم که اختلافات خود را در اینجا تسویه نکنند و بروند در مناطق شرناخ و جودی و دیاربکر مشکلات  و اختلافات خود را حل کنند،  شنگال میدان تسویه حساب ترکیه و پ.ک.ک نیست.

بامداد روز سه شنبه پنجم اردیبهشت ( ۲۵ آوریل ۲۰۱۷ ) در اثر حمله ی همزمان جنگنده های ترکیه به مواضع پ.ک.ک در منطقه شنگال در شمال عراق و نیز برخی پایگاه های پ.ک.ک در منطقه قره چوخ در شمال سوریه بیش از ۲۰ پیکارجوی پ.ک.ک کشته و شمار زیادی نیز زخمی شدند همچنین در اثر این حملات ۵ نیروی پیشمرگه اقلیم کردستان عراق در شنگال نیز کشته شدند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی