سایز متن   /

کارشناسان نظامی ترکیه معتقدند تداوم همکاری های آنکارا و مسکو در زمینه نظامی و انرژی می تواند مانع تحقق نقشه های غرب برای تجزیه خاورمیانه که بهانه مبارزه با تروریسم صورت می گیرد، شود.

به گزارش کورد پاریز به نقل از اسپوتنیک، کارشناسان نظامی ترکیه معتقدند تداوم همکاری های نظامی و انرژی مسکو و آنکارا در آینده می تواند وضعیت ژئوپلتیک جهانی را تغییر دهد.

«کارکوش اردوغان» ژنرال بازنشسته ارتش ترکیه و رئیس اتحادیه افسران بازنشسته این کشور خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ توسط ترکیه را برای امنیت ملی این کشور بسیار حائز اهمیت دانسته و گفت: سیستم های دفاع موشکی ترکیه سیستم قدیمی Nike است که از دهه ۱۹۶۰ توسط ناتو بکار گرفته شده است. لذا خرید سامانه اس ۴۰۰ برای مدرن سازی سیستم دفاع هوایی ترکیه امری مهم و ضروری است که عضویت ترکیه در ناتو هم نمی تواند مانعی برای این کار ایجاد کند.

وی در ادامه می گوید: ترکیه برای توازن جهانی قوا حتی نیاز به قرار دادهای بیشتری دارد.

«طغرل اسماعیل» استاد اقتصاد و فن آوری در خصوص مانع تراشی ها ناتو برای خرید سامانه موشکی اس ۴۰۰ توسط ترکیه، گفت: ترکیه برای مدت های طولانی از داشتن سامانه ضد هوایی با ارتفاع بالا محروم نگهداشته شده است . خرید اس ۴۰۰ مسئله مشکل سازی برای ناتو نیست زیرا این سامانه را کشورهایی مثل جمهوری آذربایجان، ارمنستان و حتی برخی دیگر از اعضاء ناتو مثل یونان نیز پیشتر خریداری کرده اند. لذا این فضا سازی که خرید اس ۴۰۰ به معنی این است که اطلاعات موشکی ناتو در دسترس روسیه خواهد بود بی اساس می باشد.

«عبدالله آگار» دیگر کارشناس امنیتی و عضو سابق نیروهای ویژه ترکیه معتقد است نداشتن سامانه ضد هوایی مناسب، تهدیدی برای امنیت ملی این کشور است و سیاست های غرب در خاورمیانه امنیت ترکیه را با تهدیداتی مواجه کرده است.

وی با اشاره به فشارهای ناتو و غرب به ترکیه برای صرف نظر کردن از خرید سامانه موشکی از چین در سال های گذشته گفت اینبار ناتو بهانه ای ندارد تا مانع خرید اس ۴۰۰ شود زیرا برخی از اعضاء ناتو مثل یونان هم این سامانه را خریداری کرده اند.

وی با اشاره به همکاری های مسکو و آنکارا در زمینه انرژی و نظامی در سال های اخیر گفت: در صورت تداوم این همکاری ها در آینده احتمالا وضعیت ژئوپلتیک جهان تغییرات مهمی خواهد کرد.

وی در ادامه گفت: این احتمال که مرکزیت ثقل جهانی از اروپا و آمریکا در حال رفتن به آسیاست در حال شکل گیری است.

این کارشناس امنیتی ترکیه گفت: غرب با دخالت های مستقیم و غیرمستقیم در خاورمیانه منطقه را به هرج و مرج کشانده و به بهانه مبارزه با تروریسم قصد تغییر نقشه خاورمیانه را بر اساس منافع و اهداف خود دارد، با این نگاه می توان به اهمیت خرید اس ۴۰۰ پی برد.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی