سایز متن   /

وزارت دفاع ترکیه روز چهارشنبه اعلام کرد که واشنگتن بابت همکاری نظامی خود با شاخه نظامی پ.ک.ک در سوریه موسوم به YPG برای آزادسازی رقه از چنگ داعش تضمین‌هایی به آنکارا داده است.

به گزارش کورد پاریز یک منبع در وزارت دفاع ترکیه گفت که آمریکا متعهد شده است فهرست سلاح‌هایی را که به یگان‌های مدافع خلق موسوم به (YPG) داده است، ارائه و تدابیر لازم به منظور عدم خروج این سلاح‌ها از سوریه را اتخاذ کند.

این منبع نظامی گفت که واشنگتن به آنکارا تاکید کرده است که همکاری‌اش با YPG، فقط در زمینه شکست داعش خواهد بود.

وی افزود: جیمز ماتیس وزیر دفاع آمریکا بر تمایل خود برای دیدار با فکری ایشیق وزیر دفاع ترکیه در بروکسل طی هفته آینده تاکید کرده است.

ترکیه از کمک های تسلیحاتی آمریکا به شاخه نظامی پ.ک.ک در سوریه که در پوشش جنگ برای بیرون راندن داعش از رقه صورت می گیرد به شدت نگران است. کارشناسان درباره احتمال ورود ارتش ترکیه به خاک سوریه برای جلوگیری از قدرت گرفتن شاخه پ.ک.ک در سوریه هشدار دادند. آروز ییلماز، تحلیل گر مسائل کردها در دانشگاه آمریکایی شهر دهوک در اقلیم کردستان عراق به سایت خبری بازفیید گفت: رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اکنون عملیات رقه را دنبال می کند تا ببیند چطور پیش می رود. اگر اجازه داده شود یک منطقه کردی مستقل بعد از عملیات رقه تاسیس شود آنگاه بحرانی دیگر به وجود خواهد آمد.

اوزگور اونلوهیسارجیگلی مدیر بنیاد مارشال در ترکیه نیز گفت: ترکیه می خواهد از قلمروگشایی بیشتر شاخه نظامی پ.ک.ک در سوریه موسوم به ypg و حرکت به سمت ایجاد یک کردستان مستقل در همسایگی ترکیه جلوگیری کند.

مراد یسیلتاش مدیر مطالعات امنیتی اندیشکده SETA نزدیک به دولت ترکیه در آنکارا می گوید دولت ترکیه هم با توجه به شرایط گفته شده گزینه نظامی و انجام عملیات در سوریه را روی میز دارد.

دکتر عمر ده‌ده، معاون رئیس اتحادیه طوایف تذکمن و عرب سوریه نیز در گفتگو با خبرنگار آناتولی ضمن انتقاد از زمینه سازی‌ آمریکا برای حضور پ.ک.ک در رقه افزود: تصمیم آمریکا و متحدانش مبنی بر اخراج گروه تروریستی داعش از رقه و در اختیار قرار دادن آن به یک گروه تروریستی دیگر به معنی نادیده گرفتن سوری ها است.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی