سایز متن   /

در حالی که ترکیه درگیر بحران های متعدد سیاست خارجی با عراق، سوریه، ایالات متحده و اتحادیه اروپا است، اکنون بحران قطر هم به آن اضافه شده است و در داخل هم با مشکلاتی روز افزون دست و پنجه نرم می کند.

به گزارش کورد پاریز به نقل از حریت، در حالی که ترکیه تلاش می کند مسائل جدی منطقه ای همچون سوریه و عراق را رتق و فتق کند، رجب طیب اردوغان در سخنرانی آخر هفته خود نسبت به روند بحران غیرقابل انتظار قطر گلایه کرد.

بحران قطر دولت ترکیه را در موقعیتی قرار داده است که باید با شماری از کشورهای مسلمان، به ویژه عربستان سعودی، در دفاع از قطر رو به رو شود. اردوغان برای این که بیش از حد با سعودی ها درگیر نشود، تلاش کرد مانورهایی انجام دهد و از آن جمله مولود چاوش اوغلو، وزیر امور خارجه، را به ریاض فرستاد به این امید که تلاش های ترکیه با استقبال رو به رو شود.

به نظر می رسد هنوز این اتفاق نیافتاده است. پس از مداخله دونالد ترامپ، هم عربستان سعودی و هم قطر برای برون رفت از بحران چشم به کاخ سفید دارند. قرارداد تسلیحاتی ۱۲ میلیارد دلاری قطر با ایالات متحده می تواند به عنوان نشانه ای از این دیده شود که تمیم آل ثانی می تواند جایگاهش را حفظ کند. با توجه به این که روابطی شخصی میان رهبران ترکیه و قطر برقرار است، سرازیر شدن جریان پول از این کشور حاشیه خلیج فارس برای سرمایه گذاری در ترکیه می تواند برای اردوغان خوب باشد، اما هزینه ای که آل ثانی برای حفظ صندلیش می پردازد ممکن است به حمایت از اخوان المسلمین و شاخه های ارتش آزادس سوریه که قطر تا کنون با قدرت از آنها پشتیبانی کرده است، ضربه بزند.

پیشروی ارتش عرق با حمایت نیروهای آمریکایی در موصل هم احتمالا به نتیجه منجر خواهند شد، در حالی که ترکیه تنها مشارکتی غیرمستقیم داشته است.

روابط آنکارا و اتحادیه اروپا هم اخیرا با امیدواری هایی همراه بدوه است، اما تا زمانی که آنکارا گام هایی برای حقوق بشر و آزادی برندارد، بعید است گام مثبتی در خصوص گشایش فصل تازه ای از گفتگوها برداشته شود.

صحبت از حقوق و آزادی ها مشکل دیگری برای اردوغان است که باید با آن کنار بیاید. از هفته گذشته راهپیمایی «عدالت» کمال قلیچدار اوغلو، رهبر حزب جمهوری خلق، و پس از آن که معاون این حزب به ۲۵ سال زندان محکوم شد، آغاز شد.

اردوغان پس از دو روز سکوت درباره این راهپیمایی ۴۵۰ کیلومتری از آنکارا به استانبول، با حمله به قلیچدار اوغلو گفت که باید آن را متوقف کند و گفت این اقدام فرقی با کودتای ۱۵ ژوئیه ندارد. او همچنین هشدار داد گروه های جامعه مدنی که از این راهپیمایی که «ناقض قانون اساسی» است حمایت کنند، روزیه در دادگاه حاضر خواهند شد.

همزمان قلیچدار اوغلو به راهپیمایی خود ادامه می دهد به اردوغان گفت که اورا با سلاح دادگاه تهدید نکند و اعلام کرد «برای هر فرعونی یک موسی وجود دارد».

مسئله دیگری که اردوغان با آن مواجه است، درگیری با آمریکا بر سر حکم بازداشت ۱۲ محافظ اردوغان به خاطر برخورد با هواداران پ.ک.ک در مقابل سفارت ترکیه در واشنگتن است. مسئله که به مسائل موجود میان دو طرف در خصوص یگان های مدافع خلق و استرداد فتح الله گولن اضافه شده است.

اردوغان استاد ساختن «فرصت های صندوق رای» برای پیدا کردن راه حل های جمعی برای مرتفع کردن مشکلات است، اما ترکیه اخیرا یک همه پرسی را پشت سر گذاشته است که طی آن اردوغان به تنها منبع قدرت اجرایی در کشور تبدیل شد و تا نوامبر ۲۰۱۹ هیچ انتخاباتی برگزار نخواهد شد.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی