سایز متن   /

معاون نخست‌وزیر ترکیه خواستار بازنگری منطقه کردستان عراق در تصمیم به برگزاری همه‌پرسی جدایی شد.

به گزارش کورد پاریز به نقل از آن«نعمان کورتلموش» معاون نخست وزیر ترکیه در تازه‌ترین اظهار نظر علیه تصمیم منطقه کردستان عراق جهت برگزاری همه‌پرسی جدایی از این کشور، خواستار تجدید نظر در این مسئله شد.

کورتلموش روز دوشنبه طی کنفرانس مطبوعاتی بعد از نشست کابینه گفت: «ما می‌دانیم که برگزاری همه‌پرسی استقلال در شمال عراق، تبعاتی جز افزایش بی‌ثباتی و تنش در منطقه ندارد.»

به نوشته وبگاه روزنامه «ینی شفق» وی ضمن هشدار دادن درباره احتمال افزایش تنش درپی این همه‌پرسی، تاکید کرد: «بنابراین، بهترین راه برای مسئولان شمال عراق، بازنگری در این تصمیم است.»

«بینالی ایلدیریم» نخست وزیر ترکیه قبلا با «غیرمسئولانه» خواندن این تصمیم، گفته بود: «ترکیه می‌خواهد عراقی‌ها بعنوان یک ملت در کنار هم زندگی کنند.»

پیشتر نیز وزارت خارجه ترکیه با صدور بیانیه‌ای ضمن «اشتباه فاجعه‌بار» خواندن برگزاری این همه‌پرسی، بر لزوم حفظ یکپارچگی و تمامیت ارضی این کشور تاکید کرد.

احزاب کرد در اقلیم کردستان عراق روز چهارشنبه در نشستی به ریاست مسعود بارزانی، رئیس اقلیم با برگزاری رفراندوم استقلال در ۲۵ سبتامبر موافقت کردند. احزاب کرد همچنین اعلام کردند که انتخابات پارلمانی و انتخابات ریاست اقلیم در ششم نوامبر برگزار شود.

اقلیم کردستان عراق از دو سال قبل با بحران سیاسی و اقتصادی شدیدی مواجه است. دوره قانونی ریاست مسعود بارزانی بر اقلیم کردستان به پایان رسیده است و رایزنی ها برای توافق بر سر ادامه ریاست وی تا کنون بی نتیجه بوده است و اکثر احزاب و جریانات سیاسی کردستان عراق خواستار تعیین جایگزین برای وی هستند.

ماه هاست که حقوق کارکنان دوایر دولتی در اقلیم کردستان عراق به تعویق افتاده است.در شهرهای مختلف اقلیم کردستان تظاهرات اعتراض آمیز در جریان است و ۴ وزیر جنبش تغییر ماه هاست از کابینه نیچیروان بارزانی اخراج شده اند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی