سایز متن   /

وزیر امور خارجه ترکیه گفت: حمایت تسلیحاتی آمریکا از گروه های شبه نظامی وابسته به پ.ک.ک از جمله حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) و یگان‌های مدافع خلق (ی.پ.گ) روشن است.

مولود چاووش اوغلو روز چهارشنبه در دیدار با معاون نخست وزیر و وزیر امور خارجه اسلوونی افزود: تجهیز تسلیحاتی شاخه های وابسته به پ.ک.ک در شمال سوریه برای ترکیه خطرناک است و ما نسبت به عواقب این کار هشدار می دهیم.
وی بیان کرد: سلاح و تجهیزات ارسال شده به گروه های (پ.ی.د) و (ی.پ.گ) می تواند علیه افراد بیگناه و غیرنظامیان استفاده شود.
چاووش اوغلو اضافه کرد: نگرش ترکیه نسبت به گروه تروریستی ی.پ.گ و پ.ی.د کاملا روشن است چرا که این گروه ها اهداف غلطی در منطقه داشته و با گروه تروریستی پ.ک.ک در ارتباط هستند و سلاح های تحویلی را در اختیار عوامل پ.ک.ک قرار می دهند.
چاووش اوغلو گفت: اگر ثبات سوریه را می خواهید، باید اشتباه تجهیز گروه های تروریستی سوریه را متوقف کنید و از تصمیم خود نسبت به تجهیز این گروهها منصرف شوید.
وی اظهار کرد: اردوغان رئیس جمهوری ترکیه نیز پیشتر خطر این موضوع را در واشنگتن اعلام و عنوان کرد که ارسال سلاح به یک گروه تروریستی، تهدیدی برای همه کشورهاست
در همین حال  شبکه خبری ان.بی.سی آمریکا روز چهارشنبه به نقل از منابع نظامی این کشور اعلام کرد که کاروان جدید تسلیحات و مهمات سنگین برای شبه نظامیان کُرد در شمال سوریه ارسال شده است.
ترکیه در ماههای گذشته همواره دولت قبلی و فعلی آمریکا را به ارتباط با گروه های (پ.ی.د) و(ی.پ.گ) متهم کرده و مدعی است که آمریکا سلاح در اختیار آنها قرار می دهد.
دولت ترکیه همچنین مدعی است که این سلاح های آمریکایی عمدتا بر خلاف ادعای مقامات آمریکایی، به جای مبارزه با داعش و دولت سوریه، در اختیار گروه پ.ک.ک قرار می گیرد که خود این گروه در فهرست گروه های تروریستی ترکیه، اتحادیه اروپا و آمریکا قرار دارد.
آمریکا در ماه های گذشته منکر ارتباط با گروه های تروریستی بوده و تنها ارسال سلاح را برای گروه های مبارز علیه دولت سوریه و گروه داعش تایید می کرد ولی حدود یک ماه پیش دانا وایت سخنگوی پنتاگون اعلام کرد که دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا دستور ارسال سلاح برای شاخه پ.ک.ک در سوریه موسوم به حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) را صادر کرده و وزارت دفاع را موظف کرده است که برای کسب موفقیت در مبارزه با داعش در رقه، عناصر کُرد وابسته به حزب اتحاد دموکراتیک سوریه(پ.ی.د) مسلح شوند.
ارسال کمک های جدید تسلیحاتی از آمریکا به گروه های کُردی باعث تیره تر شدن روابط واشنگتن و آنکارا شد و روابط را به سطح بحرانی سوق داد.
در جریان سفر اردوغان به آمریکا و دیدار وی با ترامپ نیز خواسته دولت ترکیه در خصوص توقف حمایت آمریکا از گروه های کردی سوریه و ارسال نکردن سلاح به آنها همچون دیگر خواسته این کشور برآورده نشده و دولت آمریکا بر ادامه سیاست خود در حمایت از این گروه ها تاکید کرد.
بر اساس تصاویری که از پیکارجویان (پ.ک.ک) در شمال شرق سوریه منتشر شده، این گروه ها علاوه بر موشک های ضد تانک تاو، برخی دیگر از اسلحه ساخت آمریکا مانند راکت اندازهای مختلف، خمپاره اندازهای ۸۰ و ۱۲۰ میلیمتری، بمب انداز MK19، تفنگ پیاده نظام M16، خودروی نظامی هاموی، خودروی نظامی کوگار و پهپادهای کوچک را نیز در اختیار دارند.
گروه های پ.ی.د/پ.ک.ک که آمریکا آنها را متحد خود عنوان می کند، قصد تسلط بر خط مرزی واقع در فاصله بین استان حسکه سوریه تا امتداد مرز استان هاتای ترکیه را دارند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی