سایز متن   /

فیصل ساری یلدیز نماینده شهر شیرناک و توقبا خزر اوزتورک نماینده شهر وان از اعضای حزب دموکراتیک خلق ها(HDP) در پارلمان ترکیه به زودی با رای کمیسیون مشترک سیستم قضایی و دادگاه قانون اساسی ترکیه از نهاد قانون گذاری این کشور اخراج می شوند.

به گزارش کورد پاریز به نقل از سایت روزنامه جمهوریت، برای بررسی وضعیت این ۲ نماینده مردم ترکیه جلسه کمیته ویژه مجلس ملی ترکیه تشکیل شده است و هر ۲ نماینده حق دفاع از خود در این کمیسیون را دارند.
پرونده این ۲ نماینده مجلس ملی ترکیه به اتهام همکاری با گروه مسلح و  تجزیه طلب پ.ک.ک و تحریک مردم به شورش و چند اتهام دیگر امنیتی در سیستم قضایی ترکیه رسیدگی شده و به مرحله اجرای حکم رسیده است.
پیش از این فیگن یوکسک داغ یکی از روئسای حزب دموکراتیک خلق ها و نورسل آیدوغان بر اساس درخواست نهاد اجرایی و در اجرای رای قضایی از مجلس ترکیه اخراج شدند و حق نمایندگی آنها سلب و لغو شد.
عضویت یوکسک داغ در پی اجرای حکم قضایی در مجلس ترکیه سلب و لغو شده و با اجرای حکم دیگر، عضویت وی در حزب متبوعش نیز غیرقانونی اعلام شده است.
در پی اخراج یوکسک داغ، در هفته جاری مجمع فوق العاده HDP تشکل شده و در آن، سرپیل کمال بای به عنوان جایگزین یوکسک داغ در این حزب انتخاب شد.
حدود سه ماه پیش کیفرخواست سنگینی علیه صلاح الدین دمیرتاش و فیگن یوکسک داغ رئیسان مشترک حزب دموکراتیک خلق هاصادر شد که در جریان آن برای دمیرتاش از ۴۳ تا ۱۴۲ سال و برای یوکسک داغ از ۳۰ تا ۸۳ سال زندان درخواست شده بود.
صلاح الدین دمیرتاش و فیگن یوکسک داغ رهبران حزب دموکراتیک خلق های ترکیه به همراه ۹ نفر از نمایندگان این حزب همچنان از ۱۴ آبان ماه سال گذشته بازداشت شده و در زندان به سر می برند.

تعداد اعضای حزب دموکراتیک خلق های ترکیه به عنوان سومین حزب بزرگ حاضر در مجلس این کشور در پی سلب عضویت یوکسک داغ و آیدوغان به ۵۷ نفر کاهش یافته است.

پارلمان ترکیه روز ۳۱ اردیبهشت ۹۵ طرح لغو مصونیت نمایندگان را با اکثریت ۳۶۷ رای مثبت تصویب و برای اجرا به سیستم قضایی و دولت این کشور ابلاغ کرد. بر اساس این طرح نمایندگانی که از سوی دادگاههای قضایی ترکیه تحت تعقیب اتهامات قضایی قرار گیرند فاقد مصونیت بوده و در صورت صدور احکامی همچون لغو حق نمایندگی و زندان، امکان هیچگونه مصونیتی نخواهند بود.

در پی خودداری برخی از نمایندگان حزب دمکراتیک خلق ها از حضور در جلسه دادگاه،روز ۱۴ آبان ۹۵ صلاح الدین دمیرتاش رئیس حزب دمکراتیک خلق ها که عضو پارلمان ترکیه است، همراه با ۱۱ نماینده دیگر این حزب در پارلمان، به اتهام همکاری با پ.ک.ک در شهرهای مختلف بازداشت شدند.

دستگیری نمایندگان وابسته به حزب دمکراتیک خلق ها در حالیست که دولت ترکیه طی ماه های اخیر بسیاری از شهرداران مناطق کردنشین ترکیه را که عمدتا در اختیار حزب دمکراتیک خلق ها و حزب مناطق دمکراتیک (دو حزب همسو با پ.ک.ک) بودند، بازداشت و یا برکنار کرده و بجای آنها سرپرست تعیین می کند. دولت ترکیه می گوید این شهرداران از امکانات شهرداری و موقعیت خود به نفع پ.ک.ک استفاده می کردند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی