سایز متن   /

آمارهای رسمی نشان می دهد که چندین کودک و نوجوان کُرد عراقی با بکارگیری زور و فشار ربوده شده و به اردوگاه های آموزشی این گروه منتقل شده اند.

به گزارش کورد پاریز به نقل از خبرگزاری باسنیوز در اقلیم کردستان عراق، طبق آمار رسمی “کمیته مستقل حقوق بشر اقلیم کردستان”، طی ماههای گذشته دهها نفر در محدوده استان حلبچه و منطقه هورامان به اردوگاه های پ.ک.ک منتقل شده اند که بخش زیادی از آنها کودک هستند.

براساس داده ها، ۳۹ نفر از استان حلبچه به پ.ک.ک ملحق شده اند که  ۲۰ تن از آنها کمتر از ۱۸ سال سن دارند و ۱۹ نفر دیگر بالای ۱۸ سال. از میان آنها ۵ تن دختر و زیر ۱۸سال اما ۴ دختر دیگر بیش از ۱۸ سال سن دارند. ۲ تن از آنها پس از ملحق شدن به پ.ک.ک کشته شده اند.

بر پایه این گزارش ، تاوگه عمر مدیر مسئول دفتر قانونی و دفاع از حقوق بشر در کمیته ی مستقل حقوق بشر در این باره گفت: در منطقه حلبچه ربودن کودکان از سوی پ.ک.ک افزایش یافته است. طبق گزارش دفتر حقوق بشر حلبچه، پدیده ی ربودن کودکان از سوی پ.ک.ک افزایش یافته و در شنگال و حلبچه این مشکل به مراتب شدیدتر است. این خود بزرگترین نقض منشور بین المللی حقوق کودکان است که عراق هم آنرا امضا کرده است. در شنگال هم پ.ک.ک کودکان را می رباید. اما آمار دقیقی در دست نیست و تاکنون در این زمینه تلاش ها ادامه دارند.

وی افزود: در برخی مناطق کرد نشین که اصطلاحا به آنها مناطق مورد منازعه گفته می شود و به لحاظ اداری تحت کنترل حکومت محلی کردستان عراق نیستند نیز مواردی از ربودن کودکان گزارش شده است اما چون ما در این مناطق فعالیت نداریم و این موضوع به حقوق بشر عراق مربوط می شود؛ آمار دقیقی در این باره نداریم.

تاوگه عمر تصریح کرد: آنچه پ.ک.ک انجام داده از لحاظ تمامی توافقات و قوانین جهانی و نیز مقررات عراق و اقلیم کردستان ، غیر قانونی و مصداق نقض حقوق بشر است و ما در این زمینه تلاش می کنیم مردم را از این معضل و خطر آگاه کنیم  تا بیش از این قربانی نشوند و از بچه هایشان محافظت کنند. این اقدام پ.ک.ک مبنی بر ربودن کودکان خلاف عرف بین المللی و منشور حقوق کودکان است که علنا از به کارگیری کودکان زیر ۱۸ سال در امور سخت و جنگ به شدت ممانعت و آنرا را در قالب اعمال تروریستی تعریف می کند.

مدیر مسئول دفتر قانونی و دفاع از حقوق بشر در کمیته ی مستقل حقوق بشر تاکید کرد: طبق قوانین اقلیم کردستان و عراق نیز این کار وجه قانونی ندارد و انجام هرکار غیرقانونی به معنی جرم سنگین تلقی می شود، لذا ما بکارگیری کودکان در امور نظامی و اعزام آنها به میادین جنگ را به عنوان جرمی سنگین تلقی می کنیم. ربودن خود یک جرم محسوب می شود و بکارگیری در جبهه های جنگ هم جرمی از آن سنگین تر که طبق قوانین تعریف شده در اقلیم کردستان و عراق جرم محسوب می شود و باید با آن برخورد قانونی شود.

در همین باره آواز حمید فندی عضو کمیسیون امنیت داخلی پارلمان اقلیم کردستان عراق نیز گفت: ربودن و فریب کودکان و نوجوانان از سوی پ.ک.ک در منطق افزایش یافته و این گروه در برخی از مناطق کردستان با برنامه و نقشه کار می کند. به عنوان مثال در حلبچه و سلیمانیه برای فریب و مسلح کردن این کودکان برنامه های خاصی دارند. براساس تحقیقات صورت گرفته، آنهایی که به هر نحو به عضویت این گروه در می آیند راه بازگشت ندارند حتی اسامی حقیقی آنها را نیز تغییر می دهند.

وی افزود: قبلا در برخی مناطق شماری کودک با بکارگیری زور و فشار ربوده شده اند برخی از خانواده ها نزد آمریکایی ها شکایت تنظیم کرده اند اما سرنوشت این افراد هنوز هم معلوم نیست. پ.ک.ک علی رغم ایجاد مشکلات عدیده در اقلیم کوردستان، کودکان و نوجوانان را فریب و برای خانواده ها مشکل ایجاد می کند که این خود نقض تمامی قوانین بین المللی و داخلی است.

روز ۲۲ دسامبر ۲۰۱۶  سازمان “دیده بان حقوق بشر” (Human Rights Watch ) گزارشی تحت عنوان (عراق و بکارگیری کودکان سرباز از سوی گروههای مسلح) منتشر کرد. در این گزارش آمده است: گروههای مسلح وابسته به پ.ک.ک در عراق اقدام به مسلح کردن دختران و پسران کرده اند و هنگامیکه افراد ربوده شده قصد جدا شدن از این گروهها را دارند، با برخورد ناشایست مواجه شده اند.

این سازمان از پ.ک.ک می خواهد که هر چه سریعتر و بدون معطلی کودکان را از صفوف خود جدا و دور کند و در خصوص نقض حقوق آنها تحقیق کند و قول پایان دادن به مسلح کردن کودکان را بدهد و فرماندهان مرتبط با این جرم که قوانین را نقض کرده اند را محاکمه و مجازات کند .

این سازمان در ادامه اشاره می کند که کودکان کرد و کردهای ایزدی از سوی گروههای مسلح وابسته به پ.ک.ک از جمله ه.پ.گ و ی.ب.ش ربوده یا فریب داده می شوند و در نهایت هم مسلح می شوند. کودکان زیر ۱۵ سال در این گروهها و سازمان ها حضور دارند که در جنگ ها از آنها استفاده می کنند. برخی دیگر هم یا در نقاط ایست و بازرسی و یا در زمینه هایی چون: تمیز کردن و روغنکاری سلاح ها به کار گرفته شده اند.

این سازمان با اشاره به قوانین بین المللی، مسلح کردن کودکان زیر ۱۸ سال را جنایت جنگی قلمداد می کند و می گوید: نباید کودکان زیر ۱۸ سال را مسلح و در جبهه های جنگ بکار گرفت.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی