- سایت خبری تحلیلی کورد پاریز | KURDPAREZ - https://kurdparez.com -

نگاهی به فضای شهرهای کردستان در آستانه انتخابات

در بسیاری از شهرستان های استان از جمله سنندج از چند هفته قبل تبلیغات نامزدهای ریاست جمهوری شروع و ستادهای استانی و شهرستانی راه اندازی شده بود.
اما با شروع فعالیت تبلیغاتی نامزدهای پنجمین دوره شورای شهر و روستا، تبلیغات انتخاباتی در کردستان شور و نشاط تازه ای به خود گرفته است.
هر چند از مدت ها قبل شهرداری ها محل های مشخصی را برای نصب پوسترها و تراکت های تبلیغاتی نامزدهای این دوره تعیین کرده، اما بسیاری از نامزدها ستادهایی را برای تبلیغات خود راه اندازی کرده اند.
در بسیاری از این ستادها برای مراجعه طرفداران، صندلی هایی تهیه شده و با چای، شربت و شیرینی از مراجعه کنندگان پذیرایی می شود.
برخی از ستادها با استفاده از بلندگو و باندهای صوتی، موسیقی های محلی یا صدای ضبط شده نامزد مورد نظر را پخش می کنند.
برخی از نامزدها نیز برای جذب بیشتر مردم، نوازندگان و هنرمندان را در محل ستاد خود بکار می گیرند و در بسیاری موارد این امر همزمان با ‘هه لپرکی’ (رقص کردی) در داخل ستاد همراه است.
در سطح شهرهای مختلف مغازه هایی برای این منظور آماده شده و برخی از اصناف هم با نصب عکس های نامزدها، طرفداری خود از انها را اعلام کرده اند.
در برخی مناطق اطلاعیه هایی نیز به چشم می خورد و برخی مغازه داران نیز برای اجاره دادن مغازه خود به نامزدها ابراز تمایل کرده و عبارت ‘ این مغازه جهت تبلیغات اجاره داده می شود’ را نصب کرده اند.
برخی از نامزدها هم با حضور در مساجد، تکایا و خانقاه ها و سخنرانی برای مردم سعی در جلب انها و مشارکت بیشتر مردم در انتخابات را دارند.
برخی از نامزدها با نصب تصاویر و تراکت های خود بر روی سقف، شیشه و بدنه خودروهای سبک و سنگین و حتی موتورسیکلت و راه اندازی کارناوال های شادی، سعی می کنند که توجه مردم را به سوی خود جلب کنند.
هر چند از مدت ها قبل اعلام شده که انتخابات این دوره شورای اسلامی شهر و روستا به صورت الکترونیکی برگزار می شود و بسیاری از نامزدها در فضای مجازی تبلیغات گسترده ای انجام دادند اما با وجود این هم، تبلیغات کاغذی نامزدها همچنان تداوم دارد.
بسیاری از نامزدهای شوراهای اسلامی شهر در قالب پوستر، عکس هایی با لباس کُردی و در موقعیت های متفاوت تهیه کرده اند و برخی از نامزدهای این دوره با انتشار عکس های سوار بر اسب و ژست های مختلف، می خواهند متفاوت بودن خود را به رخ بکشند.
برخی از نامزدها نیز با عکس های فتوشاپی تصاویری غیرواقعی از خود به نمایش گذاشته و برخی دیگر عکس های دوران جوانی خود را منتشر کرده اند.
علاوه بر نصب پوستر در بسیاری معابر و حتی اماکن عمومی تراکت ها و عکس های در اندازه های کوچک تر توسط نامزدها پخش می شود که در بسیاری موارد رهگذاران تمایلی به در اختیار گرفتن این تراکت ها ندارند و در ادامه مسیر خود آن را پرت می کنند.
این روند، فضا و چهره نامناسب در محل های پر تردد ایجاد کرده و رفتگران در فاصله های کوتاهی مشغول جمع آوری کاغذها هستند.
دبیر هیات نظارت بر انتخابات کردستان به آمار ثبت نام کنندگان در انتخابات شوراهای شهر و روستا اشاره و اظهار کرد: در مجموع، هشت هزار و ۹۷۲ نفر در انتخابات شوراهای شهر و روستا کردستان، ثبت نام کردند.
سیدخالد حسینی اضافه کرد: از این تعداد، هزار و ۳۰۷ نفر در شهرها و هفت هزار و ۶۶۳ نفر در روستاها ثبت نام کرده بودند.
وی با بیان اینکه ۱۳۵ نفر از کاندیداهای شورای شهر و روستا رد صلاحیت شده بودند گفت: پس از رسیدگی به اعتراضات نامزدها، در نهایت از این تعداد، ۵۰ نفر تایید و ۸۵ نفر دیگر، رد صلاحیت شدند.
اما شهرداری ها از چند روز قبل آماده سازی های لازم را برای تعیین مکان هایی جهت نصب پوسترهای نامزدها تعیین کرده است.
در بین شهرستان های استان، سنندج بیشترین تعداد نامزدها و تبلیغات این دوره را به خود اختصاص داده و شور و هیجان انتخاباتی را به خود گرفته است.
مدیرعامل سازمان زیبا سازی شهرداری سنندج هم با اشاره به تعیین ۲۵ نقطه از سطح شهر برای تبلیغات کاندیداهای شورای شهر گفت: مکان های تعیین شده جزو معابر پر تردد است و نامزدها می توانند در این محل ها نسبت به معرفی برنامه های خود اقدام کنند.
هه تاو فریدونی افزود: کاندیداها می توانند در حوزه شهرداری منطقه یک در خیابان های فردوسی، میدان گاز، خیابان استانداری به طرف میدان لشکر، میدان سهروردی و ناحیه منفصل شهری ننله نسبت به تبلیغ اقدام کنند.
مدیرعامل زیبا سازی شهرداری سنندج گفت: نقاط تعیین شده در حوزه شهرداری منطقه ۲ شامل میدان انقلاب، میدان نبوت، ناحیه منفصل شهر ی نایسر ۲نقطه ، ایستگاه عباس آباد، میدان کاوه، انتهای خیابان برادران شهید نمکی جنب پارک سوم خرداد و بلوار ۲۸ دی است.
وی اظهار کرد: در حوزه شهرداری منطقه سه و بهاران مکان هایی نظیر سه راه ادب، میدان آزادی، ناحیه منفصل شهری حسن آباد، میدان شورا، خیابان مردوخ جنوبی جنب بیمارستان بعثت،جنب پارک شانو،خیابان آبیدر، حدفاصل میدان کوهنورد تا میدان امام شافعی، چهاره راه بسیج بطرف مجتمع فجر، میدان قانع و میدان قبا در بهاران و همچنین میدان جهاد بطرف گریزه تعیین شده است.
به گفته وی در نقاط تعیین شده بنر مربوط به هر نامزد شامل نام و نام خانوادگی کاندیداها، عکس نامزد و کد نامزد چاپ و در این محل ها نصب می شود.
فریدونی تاکید کرد: بازرسان این سازمان با مشارکت نیروهای مناطق سه گانه و نواحی منفصل شهری در ایام انتخابات، نسبت به جمع آوری تبلیغات غیر مجاز شامل جمع آوری پوسترها، امحاء شعار نویسی و همچنین جمع آوری بنرهای غیرمجاز در سطح شهر اقدام خواهند کرد.
وی افزود: برای تبلیغات کاندیداهای ریاست جمهوری هم این سازمان نسبت به چاپ بنر عکس تمام نامزدها اقدام کرده و نسبت به نصب آن بر روی سازه های تبلیغاتی در سطح شهر اقدام می کند.
مدیرعامل زیباسازی شهرداری سنندج ابراز امیدواری کرد این سازمان با تمهیدات در نظر گرفته شده بتواند خواسته کاندیداها در ایام تبلیغات را فراهم کرده و زمینه حضور پرشور مردم در پای صندوق های رای مهیا کند.
وی از نامزدهای شورای شهر و هواداران آنها خواست با رعایت قانون و مقررات و استفاده از مکان های در نظر گرفته برای تبلیغات ما را در حفظ زیبایی سیما و منظر سطح شهر یاری کنند.
دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و پنجمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا ۲۹ اردیبهشت سال جاری به صورت همزمان برگزار می شود.