سایز متن   /

مطالبه و خواسته مردم کردستان از دوازدهمین رئیس جمهوری کشور عدالت در توسعه و توجه به حقوق شهروندی اقوام و اقلیت ها می باشد که می بایست در برنامه های ۶نفر نامزد انتخاباتی ریاست جمهوری به این مطالبات توجه بیشتر می شد.

با نزدیک شدن به ۲۹، اردیبهشت ماه، روزی که از آن به عنوان روز سرنوشت ساز یاد می کنند روزی که مدیریت کشور برای چهار سال در اختیار رئیس جمهوری جدید قرار می گیرد تا با برنامه های خود برای توسعه کشور گام بردارد.

در روز جمعه آینده مردم کشور و به وِیژه مردم کردستان بار دیگر برای حماسه ای دیگر خلق می کنند و با آراء خود در سرنوشت خود و کشور مشارکت حداکثری خواهند داشت مردم حضور در انتخابات را وظیفه خود می دانند و این بار نیز با حضوری فعال در انتخابات از میان ۶نفر نامزد انتخابتی، فردی اصلح را برمی گزینند.

در مدت گذشته نامزدهای انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در شبکه ملی و از طریق دیگر رسانه ها به معرفی برنامه های خود پرداختند و در مناظره های تلویزیونی نیز برنامه های تبلیغاتی انتخابات دفاع کردند تا بتوانند اطلاعات کافی را در اختیار شهروندان ایرانی قرار دهند که مردم با آگاهی و اطلاع کافی از نامزدهای انتخاباتی در پای صندوق های اخذ رای حاضر شوند و فرد اصلح را برای مدیریت کشور انتخاب کنند. اما آنچه که در این میان بسیار حائز اهمیت است توجه این نامزدها به اقوام و اقلیت هاست که تا چه اندازه در برنامه های خود نقش آنها را گنجانده و یا به آنها توجه شده است؟

آنچه که در بیشتر مناظره ها به آن اشاره شده است برخورد با فساد و رونق اقتصادی کشور است که تحقق این مهم می تواند بسیاری از مشکلات کشور را برطرف کند اما امروز مردم کردستان انتظار داشتند که نامزدهای دوازدهمین انتخابات ریاست جمهوری در برنامه های خود به توسعه مناطق کم تر برخوردار همچون کردستان توجه می کردند و مطالبات شهروندان کردستانی را در برنامه های خود قرار می داندند تا دردی از این مردم کاسته شود.

البته در دوره های پیشین انتخابات نامزدها وعده هایی را برای جبران توسعه نیافتگی استان داده اند اما در این دوره تنها به ظرفیت های کردستان توجه شده است و برنامه ای که بتواند جهشی در توسعه و رفع مشکلات استان ایجاد کند خبری نیست و نبوده است و تنها سید ابراهیم رئیسی در مناظره های تلویزیونی و سفر به استان سخنانی را ایراد کردند که از حقوق اقوام کرد حمایت می کنند و عنوان کردند: خدا این حق را به کردها داده است که به زبان کردی سخن بگویند و در دانشگاهها تدریس شود جمله ای که می تواند نقطه عطفی برای تحقق خواسته های فرهنگی و هویتی مردم باشد اما شاید این بار این جمله نیز همانند دیگر شعارها محقق نشود و هزاران امای دیگر…

به هر حال دیگر نامزدهای انتخاباتی همچون دکتر «حسن روحانی» و دکتر محمد قالیباف» نیز به مسئله اقوام و اقلیت ها اشاره کردند که در این زمینه روحانی در دوره پیشین وعده هایی را در ۱۰ماده، بیانیه اقوام به مردم کردستان دادند که با استقبال خوب مردم استان مواجه شد و روحانی در کردستان توانست ۷۶درصد آراء را از آن خود کند و بیانیه ای که تاکنون محقق نشده است اما هنوز اصلاح طلبان به آینده خوشبین هستند تا این ۱۰ ماده محقق شود.

دولت تدبیر و امید با وعده هایی که در دور یازدهم داده بود این بار نیز همان وعده ها را به مردم کردستان داده است تا بتواند در دور دوازدهم مطالبات مردم کردستان را عملی سازد.

در کنار این وعده ها قالیباف که خود را رقیب اصلی برای اصلاح طلبان معرفی می کند وعده هایی برای اقلیت ها در کشور داده است که از ظرفیت های انسانی آنها در پست های مدیرتی استفاده کند و به کارگیری نیروهای انسانی در شهرداری تهران را نمود عینی تحقق وعده های انتخاباتی خود می داند و این وعده را می خواهد در سطح مدیریت کشور نیز اجرا کند.

به هر حال امروز دیگر سطح مطالبات مردم از دولت در سطحی قرار گرفته که بیشتر شبیه به سکوت می باشد سکوتی که هزاران بار معنایی را می توان از آن گرفت زیرا در دوره های پیشین فعالان سیاسی و اجتماعی و فرهنگی مطالبات مردم را به نامزدهای انتخاباتی انتقال می دادند اما امروز با وجودی که شبکه های اجتماعی و رسانه های مجازی در امر اطلاع رسانی پیشرو هستند هنوز مطالبات اصلی مردم مغفول مانده است و دغدغه شهروندان رفع مشکلات اقتصادی، رونق تولید و اشتغال است.

بنابراین مردم کردستان از رئیس جمهور آینده کشور انتظار دارند که بیش از پیش به حو.زه اقتصاد و رونق تولید در استان کردستان توجه داشته باشند و آمار نرخ بیکاری در کردستان را به عنوان زنگ خطری در نظر داشته باشند و برای رفع موانع تولید و اشتغال در استان تلاش کنند و دولت دوازدهم بتواند عدالت در توسعه و توزیع امکانات و خدمات را در مناطقی همچون کردستان اجرایی کند.

 

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی