سایز متن   /

دستور ترامپ برای ارسال سلاح های سنگین به شاخه نظامی پ.ک.ک در سوریه موسوم به YPG از اهمیت بسیاری برخوردار است.

روز گذشته، یک مقام آمریکایی مدعی شده دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا به ‌رغم مخالفت‌های ترکیه با ارسال سلاح‌های سنگین‌تر به شاخه نظامی پ.ک.ک در سوریه موافقت کرده است.
این مقام در گفت‌وگو با رویترز اظهار داشت: واشنگتن قصد ارسال سلاح به گروه «یگان‌های مدافع خلق» موسوم به YPG را دارد.
حمایت آمریکا از این گروه در سوریه، در حالی صورت می‌گیرد که این گروه ارتباط نزدیکی با «پ‌ک‌ک» ترکیه دارد؛ آمریکا و ترکیه هر دو «پ‌ک‌ک» را «گروه تروریستی» می‌‌دانند.
این در حالی است که ترکیه در ماه‌های گذشته، بارها با توجه به نگرانی از افزایش نفوذ پ.ک.ک در شمال سوریه، از کمک‌های آمریکا به آنها انتقاد کرده است.

وزارت دفاع آمریکا پیش از این نیز تعدادی تانک و زره پوش به مناطق کردنشین سوریه ارسال کرده بود که در اختیار نیروهای سوریه دمکراتیک با محوریت شاخه نظامی پ.ک.ک در سوریه قرار گرفته است.

این د رحالیست که جوزف ووتل فرمانده ارتش آمریکا در خاورمیانه در اسفند ۱۳۹۵ از مناطق تحت کنترل پ.ک.ک در سوریه دیدار کرده است. پس از وی سناتور جان مک کین سناتور جمهوریخواه آمریکا مخفیانه به مناطق کوردنشین سوریه سفر کرد و با فرمانده نیروهای سوریه دمکرات و نیروهای آمریکایی نشستی را برگزار کرد.
گروه موسوم به ناظر حقوق بشر سوریه روز ۲۹ آبان ۱۳۹۵ اعلام کرد : ده ها کامیون حامل سلاح و خودروهای زرهی نیروهای ائتلاف تحت رهبری آمریکا برای حمایت از شاخه نظامی پ.ک.ک در سوریه به حومه رقه و استان حسکه رسیدند. این کمک ها شامل سلاح، مهمات و خودروهای زرهی است که از طریق شهر قامشلی به حومه رقه منتقل و به نیروهای کُرد تحویل داده شده است.

پایگاه خبری کُردی Basnuce نیز پیش از این اعلام کرده بود: آمریکا در شهر کوبانی و منطقه نفت خیزِ الرمیلان در شمال سوریه که هر دو تحت کنترل پ.ک.ک هستند پایگاه نظامی و باند فرودگاه ایجاد کرده است .
مقامات ترکیه می گویند: پذیرفته نیست تحت پوشش مبارزه با داعش، سلاح و تجهیزات نظامی در اختیار شاخه پ.ک.ک در سوریه که خود یک گروه تروریستی است، قرار گیرد. مطبوعات ترکیه نیز دولت آمریکا را به رفتار فریبکارانه متهم می کنند که از یک سو پ.ک.ک را در فهرست سازمان های تروریستی واشنگتن قرار داده است و از سوی دیگر سلاح نظامی در اختیار این گروه قرار می دهد.

موافقت ترامپ با این کمک تسلیحاتی، در آستانه سفر رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه به واشنگتن صورت می‌گیرد و انتظار می‌رود این تصمیم رئیس‌جمهوری آمریکا بر فضای رایزنی میان دو طرف تاثیر بگذارد.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی