سایز متن   /

یک عضو شورای میهنی کردهای سوریه موسوم به ENKS می گوید:  پ ک ک در ۴ دبستان شهر عاموده ۱۴ کودک را از مدرسه بیرون کشیده و آنها را به عضویت نیروهای خود درآورده است.

به گزارش کورد پاریز اسماعیل حمو عضو عالیرتبه ENKS گفت: در چهار دبستان عاموده اعضای مسلح پ ک ک به مدارس حمله کرده و ۱۴ نفر را دستگیر کرده و با زور به میدان جنگ در منطقه رقه اعزام کرده اند.

اسماعیل حمو افزود: خانواده این کودکان در جستجوی فرزندان خود هستند و در همین چارچوب به دفتر نیروهای آسایش (نیروهای امنیتی وابسته به پ.ک.ک)  اما در جواب گفته اند این کودکان داوطلبانه به عضویت درآمده اند.

این عضو شورای میهنی کردهای سوریه می گوید: اسامی تعدادی از این کودکان عبارت است از: رزان محمد، دلوان اسماعیل، بلند عارف، شوان شیخو حمه، عبدالجبار شیخو حمه. وی تاکید کرد : مردم  به دلیل ترس و نگرانی از آینده کودکان خود، از فرستادن آنها به مدارس خودداری می کنند.

پیش از این نیز رئیس کمیسیون امنیت داخلی شورای استانی سلیمانیە در اقلیم کردستان عراق اعلام کرد : از مدتی قبل گروه پ.ک.ک در این استان کودکان را بصورت مخفیانە به قندیل منتقل و مسلح می‌کند.

دانا شهید جزا،  رئیس کمیسیون امنیت داخلی شورای استانی سلیمانیە گفت: “مسلح کردن کودکان غیرقانونی بودە و مشکلات اجتماعی ایجاد و شیرازە خانوادەها را از هم می‌پاشد”.

 دانا می‌گوید سن این کودکان کمتر از ١٨ سال بودە و فریب دادە می‌شوند و “وقتی پشیمان می‌شوند و خانوادەهای آنها خواهان بازگشتشان هستند، پ.ک.ک بە هیچ شیوەای حاضر نیست این کودکان نزد خانوادەهای خود بازگردند”.  وی اعلام کرد:  برای مقابلە و پیشگیری از چنین مواردی با مراکز امنیتی نشست‌هایی را برگزار کردەایم.

سازمان پیگیری حقوق بشر در نتیجه تحقیقات خود در اقلیم کردستان عراق نیز در گزارشی اعلام کرد: برای ما ثابت شده است که سازمان های وابسته به پ ک ک کودکان را به عنوان پیکارجوی “انقلابی” به کار می گیرند. سازمان دیده بان حقوق بشر که مقر آن در نیویورک است می گوید: در بین اعضای واحدهای مقاومت شنگال موسوم به ی.ب.ش. – شاخه نظامی وابسته به پ ک ک- که آمریکا نیز حمایت لجیستیکی از آن می کند کودکان نیز وجود دارند و آنها را به عنوان جنگجو به کار می برد و ۲۹ مورد را نیز ثابت کرده است.
“زاما کورسن نف” مدیر بخش کودکان در سازمان دیده بان حقوق بشر درباره این موضوع بیانیه ای صادر کرد و گفت: بایستی دختران و پسران با خانواده خود باشند و به مدرسه بروند. لازم است کودکان را ابزار جنگی قرار ندهند. بایستی پ ک ک خیلی صریح و علنی دست از بکارگیری کودکان در جنگ بردارد و فرماندهان آن باید بدانند بکارگیری کودکان زیر ۱۵ سال جرم است. زاما کورسن در ادامه صحبت های خود گفت: چون کودکان را با زور برده اند و مورد سواستفاده جنسی نیز قرار می گیرند این کودکان خواهان جداشدن از پ ک ک هستند. این کودکان به دو دلیل خواهان جدا شدن از پ ک ک هستند. یا به این دلیل که به زور برده شده اند و یا به علت سوء استفاده جنسی از آنها. این گروه بایستی فورا کودکان را آزاد کند و بایستی در مورد سوء استفاده از کودکان تحقیق صورت گیرد و پ ک ک قول دهد کودکان را مسلح نکند.

طبق گزارش سازمان تحقیقاتی ویژه کودکان وابسته به دیده بان حقوق بشر کودکان زیر ۱۵ سال در پ ک ک وجود دارند و در جبهه های جنگ مورد استفاده قرار می گیرند. بعضی از این کودکان در ایست های بازرسی قرار دارند و تعدادی نیز مسئول تمیز کردن اسلحه هستند. این کودکان پس از گذراندن دوره های آموزشی در کوهستان قندیل به مناطق عملیات هوایی فرستاده می شوند.

همچنین مسئول حزب دمکرات کردستان عراق (پارتی) در حلبچه می گوید: ربودن کودکان کرد اقلیم کردستان عراق از سوی پ.ک.ک و اعزام آنها به کوهستان قندیل همچنان ادامه دارد.
فاضل بشارتی در گفتگو با سایت رسمی حزب دمکرات کردستان عراق گفت: پ.ک.ک در مناطقی همچون: حلبچه، رانیه، کلار و کفری مقر دارد و افرادی هم هستند که بصورت علنی برای این گروه دلالی و واسطه گری می کنند و کودکان مردم را فریب داده و برای پیوستن به پ.ک.ک تشویق می کنند تا به آنها را کوهستان قندیل ببرند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی