سایز متن   /

شورای اجرایی پ.ک.ک روز سه شنبه با صدور بیانیه ای در واکنش به نتایج همه پرسی ترکیه اعلام کرد: همه پرسی تغییر قانون اساسی در ترکیه در شرایط غیر طبیعی برگزار شد و حزب عدالت و توسعه قبل از پایان همه پرسی موفقیت خود را اعلام کرد تا مانع از پیروزی مخالفان تغییر قانون اساسی در ترکیه شود.

به گزارش کورد پاریز  پ.ک.ک مدعی شده است که بیش از ۵۵ درصد مردم ترکیه به این همه پرسی پاسخ منفی داده اند و در تمامی شهرهای بزرگ ترکیه مانند آنکارا، استانبول، ازمیر و مناطق کردنشین پاسخ مردم به همه پرسی ‘نه’ بوده است.
در ادامه این بیانیه تاکید شده است: بر اساس شرایط غیرعادی و فشارهای گسترده ای که علیه کردها وجود دارد، بسیاری از شهرهای کردنشین در آتش سوخته اند، تمامی سیاسیون کرد و شهرداران دستگیر و روانه زندان شده اند، اما باز نزدیک به ۶۵ تا ۸۵ درصد مردم کرد، به این همه پرسی با رای منفی پاسخ داده اند و این نشان می دهد که کردها در ترکیه موافق حاکمیت کنونی ترکیه نیستند.
در این بیانیه اضافه شده است: پیروزی شکننده حاکمیت کنونی ترکیه در همه پرسی به این معنا نیست که آنها حاکم بلامنازع ترکیه و نماینده همه مردم ترکیه به شمار می روند.

ادهای پ.ک.ک در شرایطی مطرح می شود که براساس بررسی های صورت گرفته در جزئیات صندوق های رای در شهرهای کردنشین ترکیه درصد طرفدارهای اردوغان در این مناطق نسبت به انتخابات سال ۲۰۱۵ افزایش پیدا کرده است و این خود نشانه افزایش طرفداران آکپارتی و اردوغان در مناطق کردنشین است تا جائیکه کارشناسان سیاسی معتقدند همه پرسی با آرای کردها به پیروزی رسید.

همزمان رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه  نیز با تشکر از سطح مشارکت و موافقت کردهای ترکیه با تغییر قانون اساسی گفت: آرایی که در جنوب شرقی کشور به صندوق انداخته شد دارای اهمیت ویژه ایی هستند.

مقایسه آرای طرفداران اردوغان در مناطق کردنشین ترکیه در مقایسه با انتخابات سال ۲۰۱۵:

آگری: از ۲۷٫۷ درصد سال ۲۰۱۵ به ۴۳٫۲ درصد در همه پرسی  اخیر افزایش یافت.

موش: از ۳۴٫۵ به ۵۰٫۸

وان: از ۳۰٫۷ به ۴۲٫۸

بتلیس: از ۴۴٫۱ به ۵۹٫۴

حکاری: از ۱۳٫۸ به ۳۱٫۱

شرناخ: از ۱۲٫۳ به ۲۸٫۶

سیرت: ۳۷٫۲ به ۴۷٫۶

باتمان: ۲۹٫۱ به ۳۶٫۶

ماردین: ۲۹٫۳ به ۴۱

دیاربکر: ۲۲٫۳ به ۳۲٫۴

بینگول: ۶۴٫۴ به ۷۲٫۷

تونجلی: ۱۲٫۹ به ۱۹٫۴

آدیامان: از ۶۹٫۱ به ۶۹٫۸

اورفا: از ۶۴٫۳ به ۷۰٫۸

همچنین خبرگزاری ILKHA در ترکیه اعلام کرد زادگاه عبدالله اوجالان رئیس زندانی پ.ک.ک بالاترین درصد رای مثبت ره همه پرسی را به خود اختصاص داد. در منطقه حران از توابه شهر اورفا یعنی زادگاه عبدالله اوجالان بیشترین درصد رای آری به تغییرات قانون اساسی ترکیه در سطح  کشور ترکیه داده شد. ساکنان منطقه حران نسبت به همه شهرهای ترکیه درصد بیشتری رای به تغییر قانون اساسی مورد نظر اردوغان دادند. مردم این منطقه کردنشین ۹۶٫۸ رای مثبت دادند و منطقه کانیا خزالان نیز رتبه دوم یعنی ۹۵٫۲۳ درصد رای مثبت دادند. در این دو منطقه بیش از هفتاد هزار نفر رای دادند.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی