- سایت خبری تحلیلی کورد پاریز | KURDPAREZ - https://kurdparez.com -

تا سلاح در دست پ.ک.ک باشد، مذاکره ای در کار نخواهد بود

رئیس جمهور ترکیه درباره روند مذاکرات حل مساله کردها موسوم به مذاکرات صلح گفت: تا زمانیکه سلاح در دست پ.ک.ک باشد ، مذاکره معنایی ندارد.

به گزارش کورد پاریز به نقل از روزنامه ملیت، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفت: ما فرصتی را فراهم کردیم و در قالب یک طرح ملی به دنبال صلح، برابری و برداری بودیم و در همین راستا مذاکراتی نیز صورت گرفت ولی آن دوران تمام شد.

اردوغان افزود: مذاکره تنها زمانی امکان پذیر است که جدایی طلبان پ.ک.ک نیز همانن. گروه مارکسیستی مسلح باسک (اتا) سلاح ها را در زیر زمین دفن کنند .

پ.ک.ک و رئیس زندانی آن عبدالله اوجالان به همراه چند تن از سران حزب دمکراتیک خلق ها HDP، از سال ۲۰۱۳ میلادی مذاکراتی را برای حل مساله کردهای و دستیابی به صلح برگزار کردند که در آن تصمیماتی مبنی بر خلع سلاح پ.ک.ک اتخاذ شد و اینکه سران بلند پایه ی این گروه نباید به ترکیه بازگردند و باید در کشور سومی سکونت داشته باشند و در مقابل ترکیه هم با ابلاغ عفو عمومی برای دیگر اعضای این گروه، زمینه های صلح را فراهم کند و برخی از ادارات و شهرداری ها در مناطق کردنشین توسط اعضای حزب دموکراتیک خلق ها اداره شود .اما به دلایل مختلف از جمله جناح بندی های موجود در داخل پ.ک.ک و مخالفت برخی از سران این گروه با رهبر زندانی آن که خواستار خلع سلاح شده بود، باردیگر درگیری ها میان اعضای مسلح این گروه و ارتش ترکیه از سرگرفته شد . پ.ک.ک استراتژی جنگ در کوهستان را به جنگ در شهر تغییر داد و شمار زیادی از جوانان و غیر نظامیان در این بازی پ.ک.ک و اردوغان کشته شده اند و هزاران خانواده هم مجبور به ترک خانه و کاشانه اشان شدند .