سایز متن   /

دیپلمات سابق گفت: سیاست‌های خارجی اردوغان با حمایتی که از گروه‌های اپوزیسیون و مخالف اسد کرد و پس از آن نیز جبهه النصره، احرارالشام و داعش، کاملا تغییر کرد.
ساداتیان :ترکیه مسیر ناهمواری را در پیوستن به اتحادیه اروپا در پیش داردسید جلال ساداتیان دیپلمات سابق ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در تشریح اختلافات ترکیه در پیوستن به اتحادیه اروپا اظهار داشت: ترکیه مدت‌ها در تلاش است تا به عضویت اتحادیه اروپا درآید و در این خصوص مذاکرات خود را انجام داده و جنبه‌های مختلف رفع موانع را در گفتگوها مطرح کرده است.

سفیر سابق ایران در انگلیس افزود: تیم اردوغان می‌خواست از مسائلی که در منطقه اتفاق افتاده به نفع خود بهره‌برداری و از نمد اختلافات برای خود کلاهی ببافد و با توجه توسعه اقتصادی ترکیه گروه‌های طرفدار خود را در سوریه روی کار بیاورند و خود را در منطقه تقویت کرده و شرایط بهتری را برای خود مهیا کند.

این کارشناس بین‌الملل بااشاره به شکست‌های اردوغان در سیاست‌ خارجی و در منطقه تصریح کرد: سیاست خارجی آقای اردوغان در منطقه آنطور که پیش بینی می‌کرد رقم نخورد. چرا که در ابتدا با حمایتی که از گروه‌های اپوزیسیون یا گروه‌هایی معتدل‌تر مخالف اسد می‌کرد و پس از آن حضور گروه‌های تروریستی مثل جبهه النصره، احرارالشام و نهایتا داعش، قضایا کاملا تغییر کرد.

کارشناس سیاست خارجی با بر شمردن حضور مهاجران و آوارگان سوری به عنوان نقطه اختلاف ترکیه با طرف اروپایی خود بیان داشت: دولت ترکیه ابتدا از مهاجرین و آوارگان جنگی که از سوریه روانه این کشور شدند، حمایت کرد، اما زمانیکه بر رقم این مهاجرین افزوده شد بر آن شد که در داخل خاک سوریه برای آنها کمپ‌هایی را ایجاد و در آنجا از آنها حمایت کند، اما به دنبال افزایش آورگان سوری و شدت مقاومت‌ها و درگیری‌ها در سوریه برای آنکه اتحادیه اروپا را پشت سر خود قرار دهد آنها را روانه اروپا کرد که این مسئله منشأ اختلاف جدی شد.

ساداتیان با اشاره سیاست نافرجام و ناکام خصمانه ترکیه برای همراه ساختن متحدین غربی خود علیه روسیه افزود: سیاست دخالت در امور سوریه باعث شدت اختلافات طرف‌های اروپایی‌ ترکیه شد، مضاف بر اینکه کم‌کم این اختلافات به متحد اصلی‌اش یعنی ایالات متحده آمریکا نیز سرایت کرد و زمانیکه روسیه در امور سوریه وارد شد، اردوغان با سرنگون کردن هواپیمای روسی بر صدد آن برآمد تا ناتو را به منظور حمایت از ترکیه وارد عمل کند و در نتیجه درگیر یک جنگ تمام عیار با روسیه شوند. اما در نهایت شاهد عدم حمایت اوباما و ناتو از دولت اردوغان بودیم.

این دیپلمات سابق کودتای نافرجام ترکیه را عامل اصلی تنش میان انکارا و واشنگتن دانست و در این خصوص گفت: به دنبال کودتای نافرجام و بک شبه در ترکیه، اردوغان تصور کرد آقای گولان که به تأیید آمریکایی‌ها رسیده، با همکاری آنها کودتا را شکل داده است و در نهایت همه این حوادث کنار همدیگر قرار گرفت و رابطه اردوغان را با غربی‌ها و به ویژه اروپایی‌ها تیره کرد.

ساداتیان خاطر نشان کرد: باید دید که در چه بازده زمانی مشکلات ترکیه می تواند حل شود که جای سوال بسیار دارد، چون اتحادیه اروپا نیز هم اکنون خود دچار مشکل شده است و با برکزیت و خروج انگلیس از این اتحادیه و انتخاباتی که در پیش است، در هر کدام از اعضای این اتحادیه اعم از فرانسه، ایتالیا و تا حدودی در آلمان انتظار آن می‌رود که راست‌های افراطی به پیروزی برسند و هر کدام از آنها شعار جدایی از اتحادیه اروپا را مطرح کنند که این هم مزید بر علت شده و مذاکرات پی در پی ترکیه با اتحادیه اروپایی را با چالش‌های جدی همراه کرده است.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی