سایز متن   /

سلیمان ویسی

پس از آنکه رژیم حامی تروریستهای داعش در منطقه، عربستان سعودی، چتر حمایت مالی و لجستیکی خود را بر سر کمپ کویه نیز افراخت، کمپ نشینان حزب دمکرات کردستان که پس از پایان کارویژه آنها در زمان جنگ تحمیلی رژیم بعثی عراق دوران عزلت را می گذراندند، سودای مبارزه مسلحانه را در سر پروراندند . این رویکرد جدید رژیم سعودی موجب شد تا چپ هایی که هیچ رابطه ارگانیکی با مباحث دینی نداشتند، در مراسم حج نیز شرکت کنند تا شاید بتوانند مقدار بیشتری از دلارهای نفتی سعودی نصیبشان گردد.
این روند همچنان ادامه دارد . چندی پیش در خبرها آمده بود که گروه های کوچک جدایی طلب که حتی نام آنها نیز برای مخاطبان چندان آشنا نیست به دستور سرکنسول رژیم سعودی در اقلیم کردستان عراق اعلام اتحاد تاکتیکی کرده و در قبال این شوی تبلیغاتی نیز مبالغی دریافت کرده اند. در این خبر که آن را خبرگزاری تسنیم مخابره کرده بود گفته شده است که ؛ ” اخیرا سرکردگان دو گروه کوچک مسلح و معارض جمهوری اسلامی ایران به درخواست سرکنسول عربستان سعودی روز سه شنبه ۱۰ اسفند جلسه مفصلی را در کنسولگری عربستان سعودی داشته و در آن جلسه توافق کرده اند علیرغم اختلافات جدی فی مابین در قبال دریافت ۸۰۰۰ دلار در هر ماه از عربستان سعودی به مدت یکسال با یکدیگر اعلام اتحاد کنند و به تامین تجهیزات نظامی برای اقدامات تروریستی علیه ایران بپردازند . این دو گروه مسلح به نام های، حزب آزادی کردستان به سرکردگی علی قاضی و گروه اتحاد انقلابیون کردستان به سرکردگی سمکو یزدان پناه، برادر حسین یزدان پناه در ۱۴ اسفند در یک کنفرانس خبری در اربیل اتحاد و ادغام این دو گروه را اعلام کردند. اخبار بدست آمده حاکی از آن بود که یکی از محورهای توافق این دو گروه با سر کنسول رژیم عربستان سعودی حمایت از مسعود بارزانی در مقابله با پیکارجویان پ.ک.ک می باشد .
عربستان سعودی که دارای روابط خوبی با دولت اردوغان می باشد در خصوص بهره برداری از گروه هایی که به گفته سرکنسول عربستان سالها مجانی در پناه حکومت بارزانی زندگی کرده اند اشاره داشته است که اکنون موقع بار دادن این درختان است. ”
این روند با تحرکات جدیدی که به عهده حزب دمکرات کردستان گذارده شده است وارد مرحله جدیدی شده است . بر اساس ابلاغیه جدیدی که به حزب دمکرات کردستان اعلام گردیده است، این گروه تجزیه طلب موظف شده اند تا بصورت دائم در مقرهای ثابتی در مناطق مرزی مستقر شوند و این در حالی است که نفرات این گروه جدایی طلب نسبت به تبعیض بین نفرات اعزامی به مقرات ثابت و شرایط سخت زندگی در کوه و بیابان اعتراض کرده اند . این نفرات گفته اند که در صورتی این روند را ادامه می دهند که همه نفرات و علی الخصوص سرکردگان این گروه نیز در مقرات ثابت و بصورت نوبتی شرکت کنند .
از سویی دیگر جدایی طلبان پ.ک.ک و پژاک نیز بر سر حضور تیم های دمکرات اعتراض داشته و این اقدام را به دنبال تحرکات پارتی و مقابله با آنها در شنگال ارزیابی کرده اند .
به نظر می رسد بهره کشی قدرتهای منطقه ای از این گروه ها و احزاب کرد به نقطه اوج خود در طول سالهای اخیر رسیده است.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی