- سایت خبری تحلیلی کورد پاریز | KURDPAREZ - https://kurdparez.com -

سیستم خودمدیریتی ادعایی پ.ک.ک در منبج را نمی پذیریم

معاون نخست وزیر ترکیه اعلام کرد ترکیه با کردهای سوریه مشکلی ندارد اما خودمختاری اعلام شده از سوی پ.ک.ک در منبج و موجودیت کانتون های ادعایی این گروه شمال سوریه را نمی پذیرد.
 به گزارش کورد پاریز نعمان کورتولموش معاون نخست وزیر ترکیه گفت: ما  با برادران کرد خود در سوریه مشکلی نداردیم بلکه با شاخه های اقماری پ.ک.ک در سوریه که با عناوینی همچون: حزب اتحاد دموکراتیک (PYD)، یگان های مدافع خلق (YPG) و یگان های مدافع زنان (YPJ)، مشکل داریم.

کورتولموش درباره طرح پ.ک.ک برای اعلام سیستم خود مدیریتی دموکراتیک در منبج گفت: «موضع ترکیه در این باره آشکار است. ما در این خصوص با همۀ طرف های ذیربط گفتگو خواهیم کرد. ما به عنوان کشور ترکیه از حضور برادران کردمان در شمال سوریه ناراحت نیستیم. اما از اینکه یک گروه تروریستی شمال سوریه را به یک دولت تروریستی تبدیل کند نگرانیم. از همین رو کانتون هایی که پیشتر اعلام موجودیت کرده اند و این خودمختاری اخیر از نظر ما هیچ ارزشی ندارد.»
در جریان آزاد سازی شهر منبج واقع در غرب رودخانه فرات که پ.ک.ک انجام داد و ۷۲ روز طول کشید حدود ۶۰۰ جوان کُرد عضو پ.ک.ک کشته شدند.
سران پ.ک.ک بر این تصور بودند که با عبور از رودخانه فرات و تصرف شهر منبج در غرب این رودخانه که حمایت هوایی آمریکا را به همراه داشت، می توانند ۲ منطقه کُردی جزیره و کوبانی را به دیگر منطقه کُردی با نام عفرین در شمال سوریه متصل کنند و کنترل نوار مرزی بین سوریه و ترکیه را در دست بگیرند ، اما پیشروی های نیروهای وابسته به پ.ک.ک و تسلط آنان بر مناطق شمالی و تشکیل کمربند کُردی در مناطق هم مرز با ترکیه موضوعی نیست که آنکارا براحتی آن را تحمل کند، لذا ترکیه با هدف مقابله با تشکیل این کمربند اقدام به مداخله نظامی در سوریه کرد و از روز سوم شهریور ( ۲۴ آگوست ۲۰۱۶ ) عملیات مشترک نیروهای ویژه ارتش ترکیه با عنوان “سپر فرات” ، با هدف پاکسازی این منطقه از عناصر داعش و بیرون راندن نیروهای کُرد وابسته به پ.ک.ک از غرب رودخانه فرات آغاز شد.