سایز متن   /

با گسترش دامنه بازداشت‌ها در ترکیه و افزایش اعضای بازداشتی حزب دمکراتیک خلق ها (HDP)، که یک جریان نزدیک به پ.ک.ک محسوب می شود،  حزب دمکراتیک خلق ها با صدور بیانیه ای اعلام کرد هدف دولت ترکیه برگزاری رفراندومی بدون حضور این حزب است.

به گزارش خبرگزاری رویترز، رسانه‌های دولتی می‌گویند، پلیس ترکیه طی دو روز گذشته بیش از ۶۰۰ تن را به اتهام ارتباط با شبه‌نظامیان بازداشت کرده است.

علاوه بر این تلاش برای تضعیف HDP در پارلمان گویای این است که این اقدامات با هدف کنار زدن این حزب از رفراندوم ماه آوریل صورت می‌گیرد.

ترکیه قرار است ۱۶ آوریل رفراندومی برای جایگزینی سیستم پارلمانی این کشور با سیستم ریاست جمهوری برگزار کند.این رفراندوم در شرایط فوق‌العاده‌ای برگزار می‌شود که پس از کودتای نافرجام ژوئیه سال گذشته در این کشور برقرار شد و همچنان هم ادامه دارد.

از زمان پایان این کودتا هزاران تن به اتهام ارتباط با فتح‌الله گولن، روحانی ترکیه‌ای مستقر در آمریکا که به برنامه‌ریزی برای این شورش متهم می‌شود، بازداشت شده‌اند. در اقدامی جداگانه ۵ هزار تن از اعضای حزب حامی کردهای دموکراتیک خلق نیز به گفته این حزب بازداشت شده‌اند.

در این میان پلیس ضد ترور ترکیه امروز (سه شنبه) در حملات مقابله جویانه نیروهای این نهاد ۸۶ تن از مظنونین مرتبط با پ.ک.ک بازداشت کرد. این در حالی است که رسانه‌های دولتی خبر دادند که روز گذشته نیز این نیروها ۵۴۴ تن دیگر را به اتهام مشابه بازداشت کرده‌اند.

در واکنش به این اقدام کمیته اجرایی حزب دموکراتیک خلق با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: هدف اصلی این عملیات برگزاری رفراندوم بدون حزب دموکراتیک خلق ها است.

بیانیه این حزب که پیش از بازداشت‌های امروز منتشر شد در ادامه آورده است: بیش از ۳۰۰ تن از اعضا و مقامات حزب مذکور طی روز دوشنبه بازداشت شده و آمار اعضای بازداشت شده این حزب طی سال جاری را به حدود ۱۲۰۰ تن رسانده است.

ده‌ها تن از قانونگذاران این حزب در کنار چندین تن از شهرداران کرد نیز تاکنون برای برگزاری دادگاهشان در زندان به سر می‌برند.

در ادامه بیانیه کمیته اجرایی HDP آمده است: ما هرگز در مقابل این فشار و بی‌عدالتی‌ها گردن خود را خم نخواهیم کرد. اقدامی که دولت با این بازداشت‌ها و پیگیری‌ها تلاش دارد از آن جلوگیری کند، رسیدن به نتیجه “نه” در رفراندوم ۱۶ آوریل است.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی