- سایت خبری تحلیلی کورد پاریز | KURDPAREZ - https://kurdparez.com -

سرنوشت غم انگیز کودکانی که در مدارس پ.ک.ک درس می خوانند

مدیر بخش زبان کردی در آموزش و پروش شهر کردنشین شنگال در استان نینوا در شمال عراق گفت: اگر چه از اوایل فاجعه شنگال پ.ک.ک می خواست فکر خود را به کودکان ایزدی تحمیل کند؛ اما خوشبختانه خانواده ها به این درک رسیده اند که خواندن در مدارس پ.ک.ک نتیجه ای در برنخواهد داشت و هیچ اعتباری هم ندارد؛ لذا اکثر آنها فرزندانشان را از این مدارس خارج کرده اند.
به گزارش کورد پاریز حسین خدر حسن گفت: مثلا در کلاس درسی که پ.ک.ک در منطقه شنگال به بهانه تحصیل و آموزش در چند چادر برگزار بود و شماری کودک ایزدی در این کلاس ها تحصیل می کردند، بجای آموزش علم و معرفت؛ تنها افکار و دیدگاههای افراطی پ.ک.ک را به آنها آموزش داده می شد.

حسن در مصاحبه با سایت رسمی حزب دمکرات کردستان عراق افزود: اکثر دانش آموزانی که پ.ک.ک نزد خود نگه داشته بود توسط خانواده هایشان از این مدارس خارج شدند چراکه خانواده ها متوجه شدند اموزش در این مدارس استاندارد نیست و علم روز ارائه نمی شود و از سوی دیگر مدارک این مدارس نیز فاقد اعتبار است.
وی تاکید کرد: مشئولان پ.ک.ک از طریق تبلیغات قصد دارند افکار منسوخ خود را در ذهن این کودکان فرو کنند.
وی در پایان گفت: اکنون در مدارس شنگال نزدیک به ۲۹ هزار دانش آموز مشغول تحصیل هستند که از این تعداد ۱۰۰۰ تن آنها در شنگال هستند و پروسه تحصیلشان نیز از سوی حکومت اقلیم حمایت می شود. سطح علمی این مدارس در سطح استان دهوک رتبه اول را کسب کرده است. و این بدان معنی است که حکومت اقلیم هرآنچه در توان داشته باشد برای شنگالی ها هزینه می کند.
در مناطق کردنشین سوریه نیز وضعیت مشابهی وجود دارد. شبکه تلویزیونی رووداو تی وی چندی پیش در گزارشی اعلام کرد: اغلب کُردهای سوریه مدارس تحت کنترل پ.ک.ک را به رسمیت نمی شناسد و کودکان خود را به مدارس عربی وابسته به دولت مرکزی سوریه می فرستند. بر پایه همین گزارش مردم از آینده بچه های خود نگرانند و نمی دانند پس از اتمام تحصیلات چه بر سر فرزندان آنها خواهد آمد.

سالِ تحصیلی گذشته برای دانش آموزانِ مناطق کُردنشین سوریه سالی پُر از آشوب و اضطراب بود. پ.ک.ک با تغییر محتوای برخی از کتاب های درسی، افکار و اندیشه های عبدالله اوجالان رئیس زندانی پ.ک.ک را در مواد درسی گنجانده است و با توجه به نگاه الحادی اوجالان به مقوله ی دین، نفی نظام خانواده در تفکرات اوجالان و نیز حاکم بودنِ ایده های مارکسیستی بر چارچوب فکری وی، اکثر خانواده ها از تاثیرگذاری اینگونه تفکرات بر فرزندانشان نگران هستند.