سایز متن   /

در چند روز گذشته رسانه های ترکیه خبر از گفتگوی تلفنی ترامپ و اردوغان دادند و به نقل از این گفتگوی تلفنی اعلام کردند اردوغان از ترامپ خواسته است به کردهای سوریه سلاح و تجهیزات نظامی ارسال نکند و اجازه دهد ارتش ترکیه در آزادسازی رقه مشارکت کند.
قبل از این دیدار نیز ترزا می نخست وزیر انگلیس به ترکیه رفت و با اردوغان و سایر مقامات این کشور دیدار و گفتگو کرد.همزمان با این خبرها وزیر دفاع انگلیس روز یکشنبه در اربیل ضمن دیدار با مقامات کرد عراقی تاکید کرد بزودی باید حلقه ارتباطی داعش در شهر رقه قطع شود، به این معنی که باید محاصره این شهر تکمیل و عملیات آزادسازی آغاز گردد. براساس اعلام روزنامه نگاران کرد سوری کردها توانسته اند به ۸ کیلومتری شهر رقه برسند و بزودی هم موفق خواهند شداین شهر را کاملا محاصره کنند.

از سوی دیگر خبرها از ارسال تسلیحات بیشتر به کردها از سوی آمریکا دارد که نشان می دهد آنگونه که رسانه های ترکیه در خصوص محتوای صحبت های اردوغان و ترامپ صحبت کردند گفتگوی موفقی بین اردوغان و ترامپ صورت نگرفته است.

«رناته زومر» عضو پارلمان اتحادیه اروپا در خصوص این مناسبات به خبرگزاری مهر گفته است: با توجه به غیرقابل پیش بینی بودن «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری جدید آمریکا می توان گفت که نگرانی هایی در زمینه مناسبات دوجانبه وجود دارد. این امر قابل تصور هست که در خصوص مناسبات واشنگتن-آنکارا با موج خطرناک و بیمناکی روبرو شویم که می تواند پیامدهای غیر منتظره ای را به همراه داشته باشد.

ترامپ می تواند با موافقت تقاضای دولت ترکیه مبنی بر تحویل «فتح الله گولن» رهبر مخالفان ترکیه حسن نیت خود را به دولت این کشور نشان دهد تا بتوان همکاری های دوجانبه یا خرید تجهیزات نظامی آمریکایی را پیش برد.

به نظر من ترامپ و اردوغان شخصیت های غیر همسویی با یکدیگر دارند. همکاری تنگاتنگ میان دو رئیس جمهوری می تواند عواقب خطرناک برای همسایه های ترکیه، اتحادیه اروپا و خاورمیانه در برداشته باشد.

این سخنان به خوبی نشان می دهد دولت ترکیه هنوز نتوانسته است دولت جدید آمریکا را برای تحت فشار قراردادن کردها در سوریه متقاعد کند .از سوی دیگر بعید است دو کشور به این راحتی بتوانند در خصوص مکانیزم مشخصی در این خصوص به نتیجه برسند. علیرغم تلاشهای انگلیس و سفر مرکل به ترکیه اما هنوز روابط بهبود نیافته است و ترکیه راه درازی برای بهبودی روابط پیش رو دارد. کاهش ارزش لیر ترکیه در بازارهای جهانی بخوبی نشان می دهد تلاشهای اردوغان تاکنون بی نتیجه مانده است.

یکی از بنیادی ترین سیاست های ترکیه در منطقه اشغال و کنترل بخش هایی از خاک سوریه و عراق می باشد و در این مسیر اردوغان بطور مکرر تغییر موضع داده است و آنچه هم که امروز در قالب دیدارهای مختلف از ترکیه صورت می گیرد تنها برای جلوگیری از رسیدن سطح روابط با ترکیه به مرحله خطرناک می باشد.

آمریکاییها برای ایجاد بحران در منطقه عموما از کارتهای خود بندرت دست برمی دارند و بعید است در این شرایط بخواهند گولن را تحویل ترکیه بدهند یا اینکه در سوریه بخواهند تغییر موضع دهند.
منبع: بولتن نیوز

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی