سایز متن   /

دولت‌های روسیه و ترکیه به اظهارات رئیس جمهوری آمریکا در مورد ایجاد مناطق امن در خاک سوریه واکنش نشان داده‌اند.

به گزارش بی بی سی، روز پنجشنبه، ٧ بهمن (٢۶ ژانویه)، سخنگوی رئیس جمهوری روسیه گفت که طرح دونالد ترامپ برای ایجاد مناطق امن در خاک سوریه بدون اطلاع دولت روسیه تدوین شده است.

وی گفت: “این تصمیمی در حوزه حاکمیت ملی دولت آمریکاست و شرکای آمریکایی ما در این زمینه با ما مشورتی نکرده‌اند.”

سخنگوی رئیس جمهوری روسیه در عین حال گفت که “آنچه که اهمیت دارد این است که ایجاد چنین مناطقی شرایط موجود و وضعیت پناهجویان را بدتر نکند؛ بنابراین لازم است که تمامی ابعاد آن به دقت مورد ارزیابی قرار گیرد.”

روز چهارشنبه ترامپ گفت که دولت آمریکا “قطعا در نظر دارد مناطق امن ایجاد کند” تا کسانی که از مناطق جنگی می‌گریزند بتوانند به این محل‌ها پناه ببرند و در امان بمانند.

به گفته منابع دولتی آمریکا، قرار است وزارت خارجه این کشور ظرف چند روز آینده طرحی را برای ایجاد مناطق امن تهیه و اعلام کند. ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی به عنوان راهی برای جلوگیری از هجوم جنگ زدگان سوریه به خارج، از ایجاد مناطق امن در خاک سوریه سخن گفت.

در آن زمان، برخی کارشناسان گفتند که چنین اقدامی مستلزم ایجاد مناطق پرواز ممنوع است. چنین اقدامی مستلزم مداخله نیروی هوایی آمریکا و متحدان این کشور در جلوگیری از عملیات هوایی و زمینی طرفین درگیری در این مناطق است در حالیکه علاوه بر نیروی زمینی و هوایی سوریه، هواپیماهای روسی هم در خاک سوریه فعالیت دارند.

ترکیه هم با ابراز حمایت از طرح ترامپ، خواستار دریافت جزئیات بیشتری در این زمینه شده است.

هزاران تن از جنگ زدگان سوریه به ترکیه پناهنده شده‌اند و ترکیه مبدا حرکت بسیاری از کسانی بوده که عازم کشورهای اروپایی شدند. مقامات ترکیه همواره از ایجاد منطقه امن پرواز ممنوع در سوریه حمایت کرده‌اند اما نتوانستند دولت سابق آمریکا را قانع کنند ابتکا عمل در این زمینه را در دست بگیرد.

روز پنجشنبه، سخنگوی وزارت خارجه ترکیه گفت که “ما از دستور رئیس جمهوری آمریکا برای بررسی اجرایی چنین طرحی مطلع هستیم اما آنچه که اهمیت دارد نتیجه این بررسی و پیشنهادی است که کارشناسان ارائه خواهند داد.”

وی افزود: “ترکیه از ابتدای جنگ داخلی سوریه ایجاد منطقه امن را توصیه می‌کرد و نمونه خوبی از نحوه ایجاد چنین منطقه‌ای شهر جرابلس است.” شهر جرابلس در داخل خاک سوریه در نزدیکی مرز با ترکیه واقع شده و واحدهای ارتش ترکیه و شبه‌نظامیان متحد آن در ماه اوت سال گذشته این شهر را از تصرف گروه دولت اسلامی – داعش – خارج کردند.

نیروهای ترکیه و متحدان آن یک نوار باریکی به طول یکصد کیلومتر را در داخل خاک سوریه واقع در مرز با ترکیه به تصرف درآورده و مقامات این کشور آن را “منطقه امن دوفاکتو” نام داده‌اند. اوایل این هفته، شبه‌نظامیان سوری تحت حمایت ترکیه با ایجاد یک نیروی پلیس محلی، حفظ امنیت جرابلوس را در دست گرفتند که به تثبیت موقعیت آنها در آینده سوریه تعبیر شده است.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی