سایز متن   /

مدیرکل امور اجتماعی استانداری کردستان گفت: نظام جمهوری اسلامی دیدگاهی مبتنی بر رفاقت و دوستی با اقلیم کردستان عراق دارد و از هر نوع برنامه‌ای در قالب تفاهم‌نامه در زمینه نشر کتاب و هفته‌نامه و نشریه استقبال می‌کنیم.
جمال ارشدی ظهر امروز در نشست صمیمی مسوولین رسانه‌ها و چاپ و نشر اقلیم کردستان عراق با مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان کردستان که در مجتمع فجر سنندج برگزار شد، اظهار کرد: لهجه، زبان و فرهنگ و اعتقادات، دین و باور ما اهالی کردستان ایران و مردم اقلیم کردستان عراق یک پارچه و هم صدا است.

وی با بیان آنکه اشتراکات قومی مذهبی، کردستان ایران و کردستان عراق ریشه یکسان و مشترکی دارد، گفت: لذا این مهم، تعاملات فرهنگی ما آسان و راحت است و این مراودات در قالب تعاملات فرهنگی را می‌توان در آینده هم ادامه داد.

مدیرکل امور اجتماعی استانداری کردستان با اشاره به این که کردستان ایران در راستای تعاملات با کردستان عراق هیچ‌گونه محدودیتی ندارد، پیشنهاد کرد، ما از برگزاری هفته فرهنگی کردستان ایران در عراق وهمچنین برنامه‌های فرهنگی کردستان عراق در ایران استقبال می‌کنیم.

ارشدی در ادامه تصریح کرد: ما آمادگی در راستای اجرای برنامه‌های فرهنگی اقلیم کردستان عراق در استان خود راداریم چون که این مهم نمادی فرهنگی از سرزمین کردستان است.

وی با اشاره به تکلم زبان کردی در دانشگاه‌ها و تدریس یک ترم از این زبان در دانشگاه کردستان، گفت: کردستان از لحاظ فرهنگ و سرشت غنی و از لحاظ هنرهای تجسمی و موسیقی نیز دارا و تاثیرگذار است.

وی بیان کرد: نظام جمهوری اسلامی دیدگاهی مبتنی بر رفاقت و دوستی با اقلیم کردستان عراق دارد و از هر نوع برنامه‌ای که در قالب تفاهم‌نامه در زمینه نشر کتاب و هفته‌نامه و نشریه استقبال می‌کنیم.

ارشدی این دیدار و نشست‌های دو اقلیم را فرصت مناسب در راستای تعاملات دو اقلیم دانست و افزود: امیدوارم تمامی مناطق کردنشین از این فرصت طلایی بهترین و موثرترین استفاده را داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: در برگزاری جشنواره اقوام ایرانی ما از حضور آقایان برزنجی و قره‌داغی که هر دو از اساتید و صاحب‌نظران اقلیم کردستان عراق هستند، استفاده کردیم.

به گفته این مقام مسوول، در زمینه برگزاری نمایشگاه و هفته فرهنگی و جشنواره‌های اقلیم کردستان عراق در کردستان ایران استقبال می‌کنیم و در این راستا آمادگی همکاری برای توسعه ارتباطات را اعلام می‌داریم.

ارشدی با بیان اینکه پرورش و استقبال از زبان و فرهنگ کردی چه در داخل و چه خارج از اقلیم کردستان از وظایف هر کرد دلیری است و برای ماندگاری این فرهنگ اصیل تعامل با اهالی کردستان عراق و معرفی و شناخت فرهنگ دو منطقه کردنشین همسایه این ارتباط لازم و ضروری است.

وی در پایان با بیان اینکه زبان کردی در سطح استان و شهرستان‌های تابعه رایج است عنوان کرد: هیچ محدودیتی برای گویش و لهجه کردی نداریم.

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی