سایز متن   /

به خاطر اینکه اعضای مسلح پ.ک.ک در مناطق شمالی و هم مرز با ترکیه در اقلیم کردستان عراق مستقر هستند؛ این مناطق بارها توسط جنگنده های ترکیه به بهانه ی مقابله با تروریسم و برچیدن مواضع این گروه در خاک اقلیم کردستان و مناطقی همچون سوران و بالکایتی بمباران شده اند؛ تاکنون بالغ بر ۳۰۰ شهروند در اقلیم کردستان قربانی جان خود را از دست داده اند.
مسولان منطقه از پ.ک.ک خواسته اند تا اعضای مسلح خود را از منطقه خارج کند تا این خطر از سر مردمان منطقه برداشته شود.

صادق ابابکر یکی از ساکینین روستای (سرچم) از توابع شهرستان سوران در این باره گفت: خیلی از ساکنین روستاهای منطقه که دامپرورند؛ سالانه برای چرای دام هایشان رهسپار کوهستان های خیره در محدوده سیده کان می شوند؛ اما جنگنده های ترکیه که مواضع پ.ک.ک را بمباران می کنند این هم وطنان را نیز مورد هدف قرار می دهند و تاکنون شمار زیادی شهید و زخمی شده اند.

طبق اظهارات صادق در سال ۱۹۹۷ میلادی به دلیل بمباران جنگنده های ترکیه به بهانه مقابله با پ.ک.ک در منطقه، سه عموزاده اش در کوهستان های خنیره شهید شده اند. او می گوید خانواده این افراد هیچ خدماتی هم از حکومت در این زمینه دریافت نکرده اند.

پ.ک.ک در سال ۱۹۷۸ در کردستان ترکیه تاسیس شد و بعدها در کوهستان ها مستقر شد. در حال حاضر هم تعداد زیادی از روستاهای هر چهار بخش سوران، چومان، میرگه سور و رواندز را در اختیار خود گرفته اند. این گروه بیش از ۳۰سال است که با ترکیه در حال جنگ است.

کرمانج عزت فرماندار شهرستان سوران در این باره گفت: از سال ۱۹۹۱ تاکنون به دلیل حضور اعضای مسلح پ.ک.ک در خاک اقلیم کردستان عراق ، ترکیه مدام بهانه یی برای بمباران پیدا کرده و تاکنون بیش از ۳۰۰ هم وطن غیرنظامی قربانی این تصفیه حساب ها شده اند. تن

وی معتقد است که حضور اعضای مسلح این گروه و پناه گرفتن در کنار روستاها و بعضا در مناطقی که این دامپروران برای چرای دام هایشان به آنجا می روند نه تنها سبب تلفات جانی بلکه تلفات مالی زیادی هم به دنبال داشته است.

غفور احمد ملا سوار فرماندار شهرستان میرگه سور هم گفته: ۶۵ روستای منطقه به دلیل حضور اعضای این گروه در منطقه و اطراف روستاها، مشمول مقررات منع رفت و آمد و یا به عبارتی تخلیه شده اند و مردمان این روستاها خانه و زمین هایشان را رها و آنجا را ترک کرده اند. ملا سوار در ادامه گفت: آماری دقیق درخصوص تعداد هم وطنانی که به این دلیل کشته شده اند در دست نیست اما تعداد قابل ملاحظه یی هستند.

ناحیه ی چومان هم که ۹ روستای آن به اشغال پ.ک.ک درآمده اند؛ شرایطی مشابه را تجربه کرده اند.

احمد قادره سور فرماندار چومان هم در این باره گفت: به دلیل جنگ پ.ک.ک با ترکیه تاکنون ۱۲ شهروند چومانی قربانی شده اند.
کویستان احمد قائم مقام ناحیه رواندز هم در این باره گفت: در سال های اخیر به دلیل بمباران روستاهای تابعه رواندز توسط جنگنده های ترکیه و به بهانه حضور اعضای مسلح پ.ک.ک در این مناطق، ۶ شهروند غیرنظامی قربانی شده اند.
منبع: پایگاه خبری – تحلیلی وشه

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی