سایز متن   /

یکسال قبل در چنین روزهایی ( بطور دقیق در ۱۳ نوامبر ۲۰۱۵) سرانجام شهر شنگال (سنجار) پس از ۱۵ ماه از اشغال گروهک تروریستی داعش آزاد شد.
در روز سوم آگوست سال ۲۰۱۴ شبه نظامیانِ گروهک تکفیری – تروریستی داعش بدون کمترین مقاومتی از سوی نیروهای پیشمرگه ی کردستان عراق (وابسته به بارزانی ها)، شنگال و بسیاری از روستاها و شهرک های اطراف این شهر را اشغال کردند که بر اثر این حمله ی وحشیانه حدود ۵ هزار نفر از کُردهای ایزدی کشته شدند، بیش از ۳۰۰ هزار نفر آواره شده و بین دو تا سه هزار نفر که اکثرشان زن و دختر جوان بودند اسیر شدند.
shangal-33333333
از آن زمان تا کنون سرنوشت شنگال و شهرک ها و روستاهای اطرافِ آن باریچه ی رقابتِ پارتی و پ.ک.ک شده است. رادیو نوا در اقلیم کردستان عراق اعلام کرد، محما خلیل فرماندار شهر شنگال می گوید: ادامه حضور پ.ک.ک در شنگال پذیرفتنی نیست و نباید پ.ک.ک شنگال را به میدانی برای فعالیت های نظامی خود تبدیل کند و شایسته نیست شهروندان قربانی اهداف این گروه شوند. خلیل پ.ک.ک را مانع اصلی بر سر راه عمران و بازسازی شهر شنگال می داند.
پس از آنکه داعش شنگال و چندین منطقه کردنشین دیگر در عراق را اشغال کرد، نیروهای پ.ک.ک تحت عنوان کمک به کُردهای عراق نیروهایش را به چندین منطقه از عراق از جمله شنگال، اعزام کرد. دیری نپائید که اختلافات بین پارتی و پ.ک.ک آغاز شد و اکنون تنش و اختلاف تا آستانه رویارویی و درگیری نظامی پیش رفته است و یکی از مقامات پ.ک.ک، تهدید به مقابله نظامی با پارتی می کند. سرحد شنگالی فرمانده شاخه نظامی وابسته به شنگال مستقر در شنگال که با نام یگان های مقاومت شنگال خود را معرفی می کنند، می گوید: ما آماده مقابله با حزب دمکرات کردستان عراق، ترکیه و داعش هستیم.
حتی درخواست های کردهای ایزدی و چهره های متنفذ شنگال برای خروج پ.ک.ک از این شهر نیز بی جواب مانده است. اعضای مسلح پ.ک.ک اکثر ساختمان های اداری و دوایر دولتی و اماکن عمومی شهر شنگال را اشغال کرده و اجازه بازسازی و عمران شهر را نمی دهند. چندی پیش شخصیت های دینی و مهم کُرد ایزدی از پ ک ک خواستند شنگال را تخلیه کند و اجازه دهد تا مردم به خانه های خود برگردند.
اکنون یکسال از آزاد سازی شنگال می گذرد اما اکثر مردم شنگال که عمدتاً کردهای ایزدی بودند همچنان آواره هستند و در اردوگاه های آوارگان در سوریه، ترکیه و شمال عراق بسر می برند. هزاران زن و کودک ایزدی همچنان در دست داعش اسیرند، شهر هنوز بازسازی نشده و کردهای ایزدی همچنان شاهد رقابت بین حزب دمکرات کردستان عراق و پ.ک.ک هستند که هر کدام در تلاشند تا سهم و نفوذ بیشتری در آینده شنگال داشته باشند، گویی در این میان فقط ساکنان اصلی شنگال هستند که فراموش شده اند. امروز مردم آواره شنگال در زیر چادرها، مغموم و غم زده نظاره گر ویرانی های سرزمین خود هستند.
نویسنده: هیوا کمانگرپور

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی