سایز متن   /

بیل کلینتون خیلی صریح اعلام کرد اگر پیروز میدان شود بدون توجه به فشارهای موجود به حمایت از کردها ادامه خواهد داد.امری که بسیار خوشایند ترکیه نبود چون می دانست که کردها در سوریه تقویت خواهند شد.ترامپ نیز از کردها حمایت کرد اما نه به روشنی و صراحتی کلینتون.

کردها و ترامپ

به گزارش کورد پاریز ، آنچه که در میان کردها در این مدت جربان داشت و رسانه های نوپای کردی در حال تزریق آن به جامعه کردی بودند این بود که پیروزی کلینتون به نفع کردها خواهد بود اگرچه همواره جمهوریخواهها در طول تاریخ بیشتر به کارت کردی توجه داشته اند.هرچند باید تاکید کرد که آمریکاییها در سطح کلان کردها را به عنوان بازیگری محلی و نه منطقه ای مورد توجه قرار داده اند.

رسانه های کردی در اقلیم کردستان عراق فارغ از فضای داخلی با یک نگاه به خارج در تلاش برای القای این تفکر بودند که با انتخاب مثلا کلینتون مشکلات کردها حل خواهد شد، این در حالی است که جامعه کردی اکنون بسیار عصبانی، غیر منسجم و آشفته است.این جامعه سیاسی در آستانه از دست دادن مشروعیت داخلی خود است.تنها راه ارتباطی کردهای عراق و سوریه قطع شده و علیرغم پیروزیهای نیروهای پیشمرگه در جنگ با داعش تنشهای سیاسی نه تنها کمتر نشده بلکه شدت و حدت بیشتری به خود گرفته است.

در چنین فضایی جامعه سیاسی کردی امیدوار بود با  پیروزی کلینتون همای رحمت بر شانه های کردستان بنشیند و موضوع کردها در راس امور قرار بگیرد، اما واقعیت این است سیاست هنر مدیریت امور در یک فضای واقعی و مبتنی بر توانمندیهاست.کردها اگرچه در عرصه نظامی توانسته اند در مقابل داعش عرض اندام کنند اما هنوز جبهه واحدی برای تاثیرگذاری بر روند اتفاقات سیاسی در عرصه بین الملل نیستند.

در حالیکه جامعه کردی در ترکیه و سوریه از سوی ترکیه در معرض خطر است اما هنوز وحدت کردی در این خصوص شکل نگرفته است.

نگاه درون به برون کردها تا زمانی که توام با نگاه درونی نباشد پیروزی یا شکست یک کاندیدا در آمریکا نخواهد توانست برای کردها شانس مهمی باشد.

بحران گروههای کردی در درون اقلیم از یک سو و بحران با بغداد و با کردهای سایر کشورها همگی سبب شده است انسجام سیاسی که توام با مشروعیت داخلی باشد در منطقه برای کردهای عراق وجود ندارد.

نگاه ترامپ به حل بحرانها با کمک بازیگران منطقه ای و پرهیز از ورود به مشکلات حاشیه ای سبب می شود کردها کمتر از آنچه توقع داشتند مورد توجه قرار بگیرند.

کردها باید درک کنند که آنها نیز بخشی از جامعه مسلمانان هستند که ترامپ خواهان برخورد با آنها شده است.

از این رو انتخابات آمریکا باید زنگ هشداری برای کردها در عراق، ترکیه و سوریه باشد که نگاه به درون را جایگزین نگاه به بیرون کند.

کردها در جنگ با داعش نشان دادند که مهره قابل اتکایی برای مبارزه با تروریستها هستند و نگاه آنها با نگاه جهانی همخوانی دارد اما تاکنون نتوانسته اند ثابت کنند نگاهشان در داخل مناطق کردستان یک نگاه دمکراتیک می باشد.

کردها بخصوص در عراق با تقویت بنیانهای دمکراسی در تعامل با کردها و دولت مرکزی می توانند ضمن تقویت خود از خویش یک چهره گریز از مرکز درست نکنند.

تغییر معادلات جهانی می تواند عامل تشویق یا تضعیف برای برخی نیروهای محلی مانند کردها باشند اما قطعا نمی توانند در شرایطی که کردها از هیچ نوع انسجام سیاسی برخوردار نیستند برای آنها فرشته نجات باشند.

منبع : بولتن نیوز

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی