سایز متن   /

روز پنجشنبه ششم آبان دفتر ریاست جمهوری ترکیه درباره گفتگوی تلفنی باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا و رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه بیانیه ای صادر کرد که در آن آمده است: هر دو رئیس جمهور در گفتگوی تلفنی خود توافق کرده اند که اجازه ندهند اعضای پ.ک.ک در شمال عراق مستقر شوند. شبکه رسانه ای Xelk در اقلیم کردستان عراق نیز در همین زمینه اعلام کرد: رجب طیب اردوغان در این گفتگوی تلفنی بر ضرورت پاکسازی منطقه از وجود داعش و پ.ک.ک و سایر سازمان های تروریستی تاکید کرده است.

رسانه ای شدن توافق باراک اوباما و رجب طیب اردوغان در حالیست که هفته گذشته، بینالی ایلدرم نخست وزیر ترکیه در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت: ما و حزب دمکرات کردستان عراق در حال ایجاد یک منطقه ی امن در شمال عراق هستیم. وی افزود پ.ک.ک دشمن مشترک ما و حزب دمکرات کردستان عراق است.

هنوز جزئیات بیشتری از توافق اردوغان و باراک اوباما منتشر نشده است و مشخص نیست واشنگتن که همواره به مقوله تروریسم نگاه ابزاری دارد تا چه اندازه در زمینه برخورد با تروریسم پ.ک.ک مصمم است، اما اکثر  گروه های شبه نظامی افراطی و تروریستی همچون: طالبان، داعش، پ.ک.ک، القاعده، الاحوازی، کومله، جبهه النصره و …….  در اجرای آنچه که طرح خاورمیانه بزرگ نامیده می شود، دارای نقش و کارکرد خاص خود هستند.  حال ممکن است هر یک از این گروه ها پس از مدتی کاربردِ ویژه خود را از دست داده و از دایره ی نگاه و توجه قدرتهای بزرگ خارج شوند.

نکته بعدی این است که ممکن است واشنگتن به دورویی مسئولان پ.ک.ک پی برده باشد. چرا که پ ک ک از یک سو با روسها و دولت سوریه بر سر تمامیت ارضی مذاکره و توافق می کند و در سویی دیگر با آمریکایی ها برای شرکت در عملیات آزاد سازی رقه مرکز مذاکره می کند.

اخیراً یک هیئت از شاخه پ.ک.ک در سوریه با میانجیگری روسیه با دولت بشار اسد وارد گفتگو شد.  این مذاکره در یکی از پایگاه های حکومت در شمال سوریه به نام حمیم که در حال حاضر محل استقرار نیروهای روسیه یی است انجام شده است که هدف از آن رسیدن به توافقی فی مابین است.  سایت آر تی روسیه منتشر کرد که در این نشست بر حل بحران سوریه و اینکه باید تمامی طرف ها تمامیت ارضی کشور را حفظ کنند تاکید شده است.

اما در سوی دیگر میدان پ.ک.ک در حال رایزنی با آمریکا و رسیدن به توافق با واشنگتن بر سر به رسمیت شناختن سیستم خود خوانده فدرالی در مناطق کُردنشین سوریه است. حنیفه حسین یکی از مسئولان شاخه پ.ک.ک در سوریه می گوید در صورت به رسمیت شناخته شدن سیستم فدرالی شمال سوریه از سوی آمریکا و تامین سلاح، کُردها حاضرند در عملیات آزدسازی رقه شرکت کنند.

روند تحولات روزها و هفته های آینده نشان خواهد داد که پ.ک.ک همچنان در پیاده نظام آمریکا در منطقه، جای دارد یا نه؟  آیا آمریکا حاضر خواهد شد بین ترکیه به عنوان یک متحد و پ.ک.ک به عنوان یک ابزار ، یکی را انتخاب کند؟

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی