سایز متن   /

در اکتبر سال ۲۰۱۵ و در خلال بحران سوریه چند گروه شبه نظامی وابسته به جریانات کُرد، عرب، آشوری و  ارمنی یک نیروی مشترک نظامی تحت عنوان ” نیروی سوریه دمکراتیک ”  یا ” نیروی دمکراتیک سوریه ” را تأسیس کردند. برخی از گروه های شبه نظامی همچون: شاخه نظامی پ.ک.ک در سوریه، تیپ انقلابیون رقه، مرکز مشترک آتشفشان فرات، شورای نظامی سریانی، نیروی قبیله ی الصنادید، جبهه الاکراد، اتاق عملیات ویژه ۴۵۵، تیپ التحریر و … از جمله تشکیل دهندگانِ  ” نیروی سوریه دمکراتیک ” بودند.

ابتدا تصور این بود که نیروی مذکور در جهت احقاق حقوق اقلیت قومی و مذهبی در سوریه گام بر می دارد اما با گذشت زمان و بویژه پس از بروز اختلاف و انشعاب در ” نیروی سوریه دمکراتیک ” مشخص شد که کنترل این نیروی نظامی بطور کامل در اختیار پ.ک.ک است و در جهت اهداف نظام سلطه فعالیت می کند.

۱۱ یکی از اعضاى ارشد و سابق تشکیلات موسوم به “نیروهای دموکراتیک سوریه” که اخیراً از این گروه جدا شده به شرط افشا نشدنِ محل اقامت خود مطالب تکان دهنده ای درباره این نیرو در اختیار خبرگزاری آناتولی قرار داده است.

عبد الکریم العبید، از فرماندهان سابق تشکیلات موسوم به “نیروهای دموکراتیک سوریه” اعلام کرد: «نیروهای دموکراتیک سوریه» نام دیگر پ.ک.ک است و مانند نقاب از آن استفاده می شود.

وی افزود: “پ.ی.د شاخه سورى گروه مسلح پ.ک.ک با ضمانت و حمایت آمریکا، گروهى از جنگجویان عرب را در تاریخ ‌۱۲ اکتبر سال ۲۰۱۵ تحت عنوان «نیروهای دموکراتیک سوریه» حول خود جمع کرد.” به گفته وى از آن پس “کمک‌های آمریکا به تشکیلات مذکور که تمام مسئولین آن عضو پ.ی.د/ پ.ک.ک هستند، افزایش یافت. بدین ترتیب این گروه بخشی عظیمی از خاک سوریه در مرز ترکیه را تصرف و سپس به سمت غرب روزدخانه فرات پیشروى کرد”.

این مقام جدا شده از نیروهای دموکراتیک سوریه تاکید کرد: پ.ی.د./ پ.ک.ک. برای نفوذ در خاک عرب نشین نیز از پوشش “‌نیروهای دموکراتیک سوریه”  استفاده می کند . العبید با بیان اینکه “پیش از این به عنوان یکی از مقامات بلند پایه نیروهای دموکراتیک سوریه فعالیت می کرده”، گفت: با این وجود دیگر در سیستم تصمیم گیری این گروه حق اظهار نظر نداشته است. او به شرط این که محل سکونتش افشا نشود به خبرنگار آناتولی اظهار داشت: این گروه در اصل کاملا در کنترل پ.ک.ک است.

وی با بیان این که ۲۰ روز پیش با واحد خود با عنوان «لیوا التحریر» بخشی از نیروهای دموکراتیک سوریه بود، گفت: به دلیل اختلاف نظر در مورد کنترل خود و گروهش بر بخشی از خاک عرب نشین، توسط شبه‌ نظامیان پ.ی.د/ پ.ک.ک تحت فشار قرار گرفته‌اند.

العبید که در نهایت از گروه جدا شده است، گفت: “پ.ک.ک بر همه گروه های نیروی دموکراتیک سوریه حاکم است و در واقع مرجع تصمیم گیری آن ها هستند و بسیاری از گروه های نیروهای دموکراتیک سوریه فقط در ظاهر وجود دارند. نیروهای دموکرات سوریه تنها پوششی است برای پنهان کردن اهداف تجزیه طلبانه پ.ک.ک و مشروعیت دادن به مناطق تحت کنترل آن”.

وی در ادامه افزود: شاهین جولو که به عنوان فرمانده نیروهای دموکراتیک سوریه شناخته می شود در واقع یکی از فرماندهان ارشد پ.ک.ک است.

عبید با بیان این که تمام منابع مالی و انبارهای اسلحه که در ظاهر متعلق به این نیروها هستند در واقع تحت اداره پ.ک.ک است، اظهار داشت: “با این حال مناطق فاقد اهمیت را به سایر گروه ها واگذار کرده اند. برای مثال تیپ سلجوقی که از مبارزان ترکمن تشکیل شده است، فقط یک اسم بوده و وجود خارجی ندارد. علی رغم آن که طلال سولو، رهبر این گروه به عنوان سخنگوی نیروهای دموکراتیک سوریه معرفی شده است، اما او بدون اجازه پ.ک.ک نمی تواند حتی یک کلمه به زبان بیاورد”.

او ضمن اشاره به کاهش اهمیت و طرد گروه های «نیروهای الصنادید» و «تیپ های التحریر» از میان نیروهای دموکرات سوریه گفت: اعضای این گروه ها از مناطق شمالی سوریه که در روند پاکسازی آن از دست داعش کمک کرده بودند، رانده شدند.

عبید در ادامه اظهار داشت: “تیپ های التحریر که جزو گروه های بنیانگذار نیروهای دموکراتیک سوریه به شمار می روند، در تل ابیض مورد توجه بودند و این موضوع موجب ناراحتی فرماندهان نیروهای دموکراتیک سوریه شد. به همین دلیل برای برقراری تعادل میان نیروها تصمیم گرفتند یک جبهه عربی تشکیل داده و ما را تحت فشار قرار بدهند، از این رو ما نیز مجبور به عقب نشینی شدیم”.

وی با بیان این که گروه «جیش السوار» که جزو نیروهای دموکراتیک است نیز فقط در ظاهر وجود دارد، گفت: “فرماندهان پ.ک.ک که در ظاهر فرمانده نیروهای دموکرات به نظر می رسند در پی تاسیس یک مدیریت قومی در سوریه و سوق دادنِ آن به سمت ترکیه هستند. این ها با طرحی از تقسیمات کشوری در پی تاسیس کردستان سوریه در شمال این کشور هستند. در واقع پ.ک.ک می خواهد پس از ثبات شرایط در کشور به سوی ترکیه رفته و پروژه کردستان بزرگ را تحقق ببخشد”.

ss– العبید در ادامه تصریح کرد: بسیاری از جوانان ساکن مناطق کرد نشین فراخوانده شده و پس از آموزش نظامی به کوه های ترکیه فرستاده می شوند.

وی با بیان این که فرماندهان هر بخش از تقسیمات کشوری مورد نظرشان که پ.ی.د (شاخه پ.ک.ک در سوریه) با آن افتخار می کند و مانند ادارات موجود از آن توصیف می کند، متشکل از اشخاصی از اهالی کوه قندیل است، تصریح کرد: “بخش تقسیماتی حسکه که توسط یکی از فرمانده‌هان به نام فرزان مدیریت می شود، یکی از نمونه‌های این وضعیت است. بسیاری از مناطقی که تحت کنترل پ.ی.د قرار دارد منطقه کرد نشین نیست. همچنین بسیاری از خانواده‌های کرد که فرزندان خود را در درگیر‌های این گروه از دست دادنده اند؛ از مدیریت شدن توسط یکی از ااهالی قندیل نارحت هستند”.

العبید همچنین با تاکید بر این که آمریکا در جریان تمامی امور داخلی نیروهای دموکراتیک سوریه قرار دارد و این گروه را هدایت می کند، گفت: “میان آمریکا و این گروه فقط یک اختلاف بر سر منبج پیش آمده است. درحالی که آمریکا ترجیح می داد به رقه که تحت کنترل داعش قرار دارد حمله کند، رهبران پ.ک.ک در خصوص حمله به منبج اصرار داشتند”.

وی همچنین گفت: دولت آمریکا از فرمانده‌های نیروهای دموکراتیک سوریه خواسته؛ در صورتی که ترکیه در خصوص اداره شدن عملیات منبج توسط مردم این منطقه نه توسط پ.ی.د قانع شود، این عملیات با استفاده از عناصر عرب انجام شود.

او درباره حضور پ.ی.د/ پ.ک.ک در غرب فرات گفت: “اطلاعاتی مبنی بر عقب نشینی نیروهای پ.ی.د به سوی شرق فرات درست نیست. این عناصر هنوز هم در مرکز شهر استقرار دارند. تعداد عناصر عرب که در درگیری‌ها قرار داشتند کم است و در حومه شهر هستند”.

-“در مناطق تحت کنترل پ.ی.د نقض‌ حقوق بشر و قوانین بین‌المللی صورت می گیرد”

عبدالکریم العبید، سیاست پ.ی.د/پ.ک.ک تحت عنوان نیروهای دموکراتیک سوریه را در قبال عرب‌ها نیز توضیح داد: “در مناطق تحت کنترل پ.ی.د نقض‌ حقوق بشر و قوانین بین‌المللی صورت می گیرد. در این مناطق عرب‌ها به طور بی سابقه ای از محل سکونت خود رانده می شوند. تمام ساکنان مناطق واقع در حومه رقه و حسکه به طور اجباری رانده شده اند. خرید و فروش کالاهای سرقتی زندگی مردم در این منطقه رونق یافته است

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی