- سایت خبری تحلیلی کورد پاریز | KURDPAREZ - https://kurdparez.com -

در خدمت و خیانت اوجالان

abdullah-ocalan

از تور تبلیغاتی برای اوجالان تا اتهام خیانت به آپو

سلیمان ویسی
mohamad-ocalanبرادر عبدالله اوجالان (محمد اوجالان) اخیر با هماهنگی نهادهای حکومتی و امنیتی ترکیه پس از ماهها اجازه یافت به ملاقات برادرش در زندانی واقع در جزیره امرالی ترکیه برود.
در این دیدار عبدالله اوجالان گفته است : ” انزوا ادامه دارد اما از لحاظ سلامتی مشکل زیادی نداریم. شرایط مانند دوران گذشته است. اگر حکومت آمادگی دارد می‌تواند دو نماینده را به اینجا اعزام کند. ما برای حل این مسئله بزرگ پروژه داریم ! و در طول شش ماه قادریم که مسئله را حل کنیم! جنگی عمیق جریان دارد، در این جنگ، طرفین توان غلبه بر یکدیگر ندارند. سی تا چهل سال است این جنگ ادامه دارد. جنگی که می‌تواند هشتاد سال دیگر ادامه یابد. دیگر خونریزی‌ها باید پایان بگیرد و اشکی سرازیر نشود. چارەیابی بطور یکطرفه ممکن نیست. طرف اصلی در این بین حکومت است. اگر حکومت مایل باشد این مسئله خیلی طول نمی‌کشد و حل می‌شود. ”
آنچه اوجالان بر آن تاکید دارد همان موضع قبلی است که در نوروز ۲۰۱۵ هم اعلام کرده بود، یعنی اصرار و پایبندی به گفتگو و مذاکرات برای حل مسئله کوردی در ترکیه. اما واکنش سران گروه به اظهارات اوجالان بیش از پیش شدیدتر بود چرا که قبلا هم با روش های مختلف اظهار کرده بودند که نمی توان به شخص عبدالله اوجالان و سخنان وی اعتماد کرد چون در اختیار نیروهای امنیتی قرار دارد و لذا بعید نیست که در راستای اهداف آنها گام بردارد.
و این موضع گیری نسبت به اوجالان در حالی انجام می گیرد که در زمان بی خبری از اوجالان، پ.ک.ک یک تور تبلیغاتی برای وی راه انداخته بود، به نحوی که این گونه تصور می شد اگر اوجالان سخنی بر زبان بیاورد تمامی پ ک ک یک پارچه و همنوا با وی عمل خواهد کرد. اما گویی پ ک ک در شرایطی قرار گرفته است که قدرت تشخیص مسئله و تحلیل وضعیت برای آن دشوار و پیچیده شده است .
در این راستا و از میان سران این گروه که در کوههای شمال عراق مستقر هستند، مواضع جمیل بایک به عنوان رئیس کنونی گروه بسیار تامل برانگیز بود هرچند قبلا هم از این اظهارات داشته اما نه با این شدت و قدرت.
جمیل بایک در مقالەای در روزنامەهای “آزادیا ولات” و “ینی‌ازگور پلتیکا” نوشته: ” آشتی و چارەیابی مسئلە کرد تنها با مبارزە بە نتیجە خواهد رسید. فارغ از مبارزە هر کسی از چیز دیگری سخن بە میان آورد، بە شیوەای مستقیم بە نابودی و استثمار کردن هر چە بیشتر کردها خدمت خواهد کرد.”
سخنانی که بصورت مستقیم و بی پرده اوجالان را مورد خطاب قرار می داد!!
این در حالیست که سران و اعضای این گروه در کشورهای اروپا و ترکیه که بیشتر در قالب حزب دمکراتیک خلق ها نمایان می شوند؛ در جهت مخالف، بایک گام برمی دارند و معتقدند که مسئله را باید از طریق گفتگو و مذاکره حل کرد نه جنگ و خونریزی.
در این باره سری ثریا اوندر نماینده پارلمان ترکیه و عضو هیأت امرالی گفته: “اوجالان در پیام خود بر ناپاکی جنگ تأکید کرده و این باید تلنگری به مردم ترکیه باشد تا بیدار شوند. این جنگ نمی‌تواند بازنده و برندەای داشته باشد. در حالت کنونی جنگ سال‌ها ادامه پیدا می‌کند و راه را بر زخم‌های اجتماعی باز می‌کند.”
sirri-sureyya-onderاما بایک همچنان بر موضع مخالف خود اصرار می ورزد و می گوید: کسی این چنین فکر نکند که دیدارهای امرالی با عبدالله اوجالان در راستای حل کردن مسئله کورد صورت می پذیرد بلکه به منظور به حاشیه راندن مسئله و مخفی کردن آن است. همزمان بودن این دیدار با تصرف شهرداری ها هم به منظور مشروعیت بخشیدن به ظلم و فشارهای حکومت و هم جذب احساسات مردمی است. لذا باید خلق کورد دچار غفلت نشود و با این اقدام ترکیه فریب نخورد.
این اظهارات متناقض در حالی خودنمایی می کنند که در درون گروه هم هستند افرادی که چه در پست و مقام های مهم و چه به عنوان یک عضو ساده و گوش به فرمان، با این اظهارات بایک مخالف هستند هرچند کفه ترازو در میان کوه نشینان این گروه بیشتر به سمت جنگ طلبان سنگینی می کند اما شمار مخالفان جنگ در کوهستان های شمال عراق هم کم نیست. از جمله سران این گروه که با جنگ و درگیری مخالف است، مراد کارایلان است و جالب اینکه خود همیشه سلاح به دوش دارد و برعکس بایک که غافل از کارکرد هرنوع اسلحه یی است و از شدت و تداوم درگیری ها سخن می راند.
پ ک ک را باید جمع اضداد خواند، و برای فهم چرایی این همه تناقض و تضاد باید ساختار درونی پ ک ک را مورد واکاوی و مداقه قرار داد.