سایز متن   /

گزارش وارده : علی. ب.م

کوردپاریز  : این گزارش توسط یکی از عشایر منطقه آذربایجان غربی برای ما ارسال گردیده و بنا به درخواست وی نام ایشان با اختصار آورده شده است.   

عشایر کُرد در استان آذربایجان غربی که اکثر آنها به گویش کُرمانجی تکلم می کنند به چراگاه های طبیعی ییلاقی “زوزان” می گویند.   آذربایجان غربی به عنوان چهارمین استان عشایرنشین کشور، دارای ۱۰۰ هزار و ۵۲۴ نفر شامل ۱۲ ایل و ۱۶ طایفه  مستقل است. ایل میلان و ایل جلالی از جمله ی مهمترین ایل های کُرد در استان محسوب می شوند که دارای زیر شاخه ها و طایفه هایی همچون: ممکانلو، دودکانلو، مندولکانلو، شیخکانلو، بروکی، دلایی، قوردویی، مصرکانلو، بلخکانلو، جنیکانلو، اوتایلو و ….. می باشند.

عشایر کُرد معمولاً از اواخر اردیبهشت و اول خرداد کوچ بهاره خود را برای استقرار در زوزان ها آغاز می کنند و تا پایان تابستان در زوزان های خوش آب و هوا و زیبا بسر می برند.  خانگول، ساری‌چمن، نادو، بورالان، کلیساکندی ، جاجی بیگ، زلول و مناطق کوهستانی قوطور (کوتول) در خوی از جمله ی زوزان های استان آذربایجان غربی محسوب می شوند.

طی سال های اخیر گروه پ.ک.ک و شاخه ی به اصطلاح ایرانی آن پژاک که خط مسلحانه و تجزیه طلبی را دنبال می کند، همزمان با استقرار عشایر در زوزان های مرزی، با حضور در ارتفاعات محل استقرار عشایر که عموماً در نقاط مرزی واقع هستند، از آنها تقاضای باج می کند و همین امر اعتراض و نارضایتی عشایر را به دنبال داشته است.

هفته گذشته در شبکه های اجتماعی و کانال های تلگرامی خبری منتشر شد مبنی بر اینکه تعدادی از عشایر کُرد در آذربایجان غربی در تماس با اقوام خود در ماکو اعلام نموده اند که تیم های نظامی گروه پ.ک.ک و پژاک در نقاط مرزی حضور داشته و از عشایر اقدام به اخاذی نموده اند . آنها به عشایر گفته اند که چون در  سال گذشته پولی به آنها نداده اند باید امسال دو برابر مبلغی را که از دیگران باج گیری کرده اند پرداخت نمایند. این عشایر که در نزدیکی روستای زلول چالدران حضور داشته اند از پرداخت باج امتناع کرده و این مسئله موجب بروز درگیری کوتاهی بین آنها گردیده که به علت تعداد بالای عشایر تیم نظامی پ.ک.ک و پژاک منطقه را ترک کرده اند. بر اساس همین خبر، در تیم نظامی گروه مذکور تعدادی از کردهای ترکیه حضور داشته اند  که فرمانده تیم نظامی بوده و همچنین یک کُرد ایرانی هم در بین آنها حضور داشته که پس از اعتراض عشایر به همراهی او با کردهای ترکیه و بالا گرفتن بحث و تنش، تیم نظامی مذکور منطقه را ترک کرده است .

عشایر منطقه می گویند کردهای ترکیه نوجوانان و جوانان کم سن و سالی که بعضا مشکلات شخصی و یا خانوادگی نیز دارند را با دادن وعده هایی فریب داده و وارد این کار می کنند و عموم کُردهای ایرانی نیز زیر دست کُردهای ترکیه قرار میگیرند.

پ.ک.ک درباره عشایر کُرد در ترکیه و نیز عشایر کوهپایه قندیل در شمال عراق نیز رویه های مشابهی را در پیش گرفته است. فروردین ماه سال جاری نیز سایت کُردی چرکه نوشت:  پ‌ک‌ک به منظور گردهم آوردن مردم شرکت در مراسم سالروز تولد عبدالله اوجالان  ، نامه‌یی به رؤسای عشایر و طوایف و مردم مناطق پشدر، قلادزه و دامنه‌های قندیل فرستاده و به آنها به منظور شرکت در همچنین مراسمی امر شده است. گفته می‌شود این رؤسای عشایر و طوایف از ترس اینکه بعدا متوجه تهدیدهای این گروه نشوند، به ناچار خود را آماده کرده‌اند تا در این مراسم شرکت کنند و همانطور که خود گفته‌اند: اگر شرکت نکنند؛ بعدا از سوی این گروه متوجه ضرر و زیان جانی و مالی خواهند شد.

به دلیل نفوذ زیاد سرانِ عشایر کُرد در ترکیه، گروه پ.ک.ک همواره در آستانه ی برگزاری انتخابات پارلمانی و یا انتخابات محلی شهرداری ها  در ترکیه، با ارعاب و تهدید از سران عشایر می خواهد تا مردم را برای رای دادن به نامزدهای مورد حمایتِ پ.ک.ک، ترغیب کنند.

شاید شگردهای پ.ک.ک در ترکیه و شمال عراق برای همراهی اجباری عشایر با خود تا حدودی کارگر افتد اما بررسی های میدانی نشان می دهد، عشایر همیشه قهرمان کُرد ایران نه تنها به خواسته های نا مشروع پ.ک.ک و پژاک تن نمی دهند بلکه در قالب نیروهای مردمی و با حمایت نیروهای نظامی و انتظامی اسلحه بدست گرفته و امنیت زوزان ها را تامین میکنند .

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی