سایز متن   /

سرویس جهان-کردستان عراق در ۱۸ سال گذشته، جزیرۀ ثبات نسبی و پیشرفت اقتصادی بوده است و بقای این ثبات در طولانی مدت مستلزم تعهد مستمر به توافقات سیاسی و تقسیم قدرت است. سیاستمداران عملگرا در همه طرف ها باید منافع شخصی و سیاسی تنگ نظرانۀ خود را کنار بگذارند و نفع خود را در همکاری های دراز مدت ببینید. با توجه به دخالت کشورهای منطقه مانند ایران و ترکیه، که هر به دنبال سرپا نگه داشتن متحدان محلی خود هستند، مداخلۀ واشنگتن امری ضروری است؛ ایران از بلوک اتحادیۀ میهنی- گوران حمایت می کند، در حالی که ترکیه حامی حزب دموکرات کردستان است. در غیر این صورت، خطرات بسیار جدی است و سناریوهای نامطلوبی، مانند تقسیم کردستان عراق به دو منطقه جداگانه و حتی شاید درگیری های مسلحانه در انتظار کردستان باشد

توافق اخیر بین دو حزب اصلی سیاسی کردستان عراق – یعنی اتحادیه میهنی کردستان (PUK) و جنبش تغییر- (Gorran)   به احتمال زیاد فضای سیاست های کردی در سال های آینده را تعیین خواهد نمود. همچنین انتظار می رود این توافق به تشدید تنش ها با حزب حاکم دموکرات کردستان (KDP)  بیانجامد که این ائتلاف جدید را باعث ضعیف شدن اتحادیه میهنی و گوران می داند. اما اگر حزب دمکرات کردستان با انعطاف پذیری بیشتر با این توافق برخورد نماید در دراز مدت، باعث ثبات سیاست در کردستان عراق خواهد شد.

اتحادیه میهنی و گوران روز ۱۷ ماه می توافقی را امضاء کردند که به موجب آن آنها بر چارچوب اقدام مشترکی توافق نمودند که دو حزب را در عرصه سیاسی کردی و عراق به هم نزدیک خواهد نمود. در حالی که اتحادیه میهنی کردستان به رهبری جلال طالبانی رئیس جمهور سابق عراق، بخشی از دولت کردی بوده است، گوران اغلب خود را به عنوان یک حزب مخالف دولت نشان داده است. توافق میان این دو حزب از این نظر مهم است که نه تنها به هفت سال روابط خصمانه میان دو طرف پایان خواهد داد بلکه احتمالا همچون یک وزنه تعادل در مقابل حزب دموکرات کردستان به رهبری مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق عمل خواهد نمود. همچنین این توافق به معنی پایان موثر توافق معروف به “توافق استراتژیک” خواهد بود که دشمنان سابق، یعنی حزب دموکرات و اتحادیه میهنی، را برای چندین سال به متحد تبدیل نمود.

توافق اتحادیه میهنی و گوران پس از به هم خوردن روابط گوران با حزب دموکرات کردستان حاصل شد. جرقه اصلی به هم خوردن این روابط پس از آن زده شد که گوران تلاشی را در ماه ژوئن سال ۲۰۱۵ رهبری کرد که به دنبال آن بود تا برخی لوایح اصلاح قانون انتخابات ریاست اقلیم کردستان عراق را در اواخر دوره ریاست بارزانی ارائه نماید. حزب دموکرات کردستان این اقدام را تلاشی برای تضعیف بارزانی تلقی نمود و به تبع آن روابط این حزب با گوران به تنش تبدیل شد. قانون ریاست اقلیم هرگز اصلاح نشد. بعدا علی رغم اعتراض شدید گوران و برخی احزاب کوچکتر یک نهاد دولتی دوره ریاست بارزانی را تمدید نمود. هنگامی که در اکتبر همان سال دفاتر حزب دموکرات کردستان در استان سلیمانیه مورد حمله معترضان قرار گرفته و حداقل پنج نفر از حامیان و مخالفان حزب دموکرات کردستان کشته شدند، حزب بارزانی گوران را مقصر این حمله ها معرفی نمود. حزب دموکرات کردستان در تغییری غیر منتظره در اکتبر ۲۰۱۵ مانع ورود رئیس پارلمان کردستان از گوران و پنج تن از وزرای این جنبش به اربیل شد و به مشارکت گوران در نهادهای دولتی کردستان خاتمه داد. این اقدام باعث جدایی دو حزب از همدیگر شد و به ائتلافی ناسازگار پایان داد که در سال ۲۰۱۴ و زمانی که حزب دموکرات کردستان، به عنوان بزرگترین جناح در پارلمان جدید کردستان گوران را به عنوان شریک اصلی خود در دولت ائتلافی به اتحادیه میهنی ترجیح داده بود، پایان داد.

چه چیزی در این توافق وجود دارد؟

این توافق در برگیرنده برخی مفاد است که با توجه به مخالفت حزب دموکرات کردستان با آن و در صورتی که به طور جدی بوسیله اتحادیه میهنی و گوران پیگیری شود صرفا باعث عمیق تر شدن بحران سیاسی و تنش کردستان خواهد شد.

با توجه به اینکه این ائتلاف در حال حاضر کرسی های بیشتری نسبت به حزب دموکرات کردستان در پارلمان کردستان در اختیار دارد، ۴۲ به ۳۸، اتحادیه میهنی و گوران امیدوارند این مزیت را حفظ نموده و در آینده بزرگترین جناح سیاسی کردی را تشکیل دهند. با این حال، ممکن است این امیدواری بیش از حد خوش بینانه باشد چرا که بسیاری از آرای گوران به دلیل موضع سیاسی مخالف این جنبش و گفتمان ضد حکومتی آن بود اما اکنون خود گوران به طور فزاینده ای به عنوان بخشی از  قدرت دیده خواهد شد. ممکن است ائتلاف گوران با اتحادیه میهنی باعث شود گوران در انتخابات آینده بخش از آرای خود را، به خصوص در میان جوانان و جمعیت تحصیل کرده از دست بدهد چرا که آنها اتحادیه میهنی را همچون حزب دموکرات کردستان حزبی فاسد می دانند.

توافق اتحادیه میهنی و گوران خواستار فعال شدن دوباره و بی قید و شرط پارلمان کردستان است که پس از آنکه سال گذشته حزب دموکرات کردستان مانع ورود رئیس پارلمان به اربیل شد، در حالت معلق قرار دارد. مقامات حزب دموکرات کردستان معتقدند که از آنها تنها در صورتی فعال شدن دوباره پارلمان را می پذیرند که شخصی غیر از نمایندگان گوران آن را رهبری کند.

همچنین این توافق خواستار ایجاد یک نظام پارلمانی است که در آن رئیس اقلیم کردستان عراق از طریق پارلمان انتخاب خواهد شد نه از طریق رای مستقیم مردم. گرچه احتمالا در هر حالت بارزانی سمت خود را به عنوان رئیس اقلیم کردستان حفظ می کند اما حزب دموکرات کردستان از این هراس دارد که اگر رئیس اقلیم توسط پارلمان انتخاب شود وی مدیون توافقات ائتلافی خواهد شد و در نتیجه توانایی هایش برای پیشبرد سیاست های حزب دموکرات کردستان را تحت شعاع قرار دهد.

حزب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی: رابطه عشق و نفرت

سیاست کردها تحت تاثیر مبارزه مسلحانه داخلی قرار گرفته است. اتحادیه میهنی کردستان در واکنش به سیاست ها و اقدامات خاص حزب دموکرات کردستان بوجود آمد. در سال ۱۹۶۴، هسته اصلی اتحادیه میهنی شکل گرفت. جلال طالبانی و ابراهیم احمد، پدر زن آینده وی، راه خود را از مصطفی بارزانی، رئیس حزب دموکرات کردستان و پدر مسعود بارزانی، رهبر فعلی حزب دموکرات کردستان جدا کردند. آنها مخالف انحصار قدرت بارزانی بزرگ در درون صفوف حزب بودند. طالبانی در اوایل سالهای ۱۹۷۰ به حزب دموکرات کردستان بازگشت، اما زمانی که شورش کردی بارزانی علیه دولت عراق در سال ۱۹۷۵ شکست خورد این حزب را دوباره ترک کرد. در همان سال، طالبانی به همراه گروهی از رهبران جوان که به دنبال ایحاد راهی جدید در سیاست کردستان عراق بودند، اتحادیه میهنی کردستان را تاسیس کرد. با وجود سالها همکاری، رابطه میان اتحادیه میهنی و حزب دموکرات کردستان از همان ابتدا تا حد زیادی پر از بی اعتمادی عمیق و درگیری های مسلحانه بوده است.

زمانی که در سال ۱۹۹۴ بین حزب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنیجنگ داخلی در گزفت، خاک کردستان عراق به دو منطقه تقسیم شد. حزب دموکرات کردستان کنترل بخش شمالی را در اختیار گرفت و بخش جنوبی نیز تحت کنترل اتحادیه میهنی قرار گرفت. به دنبال فرایند صلح سال ۱۹۹۸که با واسطه گری واشنگتن صورت گرفت، دو طرف کم کم روابط خود را بهبود بخشیدند. آنها در سال ۲۰۰۳ به ائتلاف به رهبری آمریکا علیه صدام حسین پیوستند و تقریبا تا حد زیادی موفق شدند تا حدود یک دهه فراتر از سیاست های حزبی اقدام کنند. در این مدت این دو حزب قدرت را در کردستان و بغداد تقسیم کرده و سپس از طریق قراردادی استراتژیک در سال ۲۰۰۷ به حکومت شراکتی خود رسمیت بخشیدند که منجر به دوره ای بی نظیر در ثبات کردها و توسعه اقتصادی شد.

اما این توازن که به دقت تشکیل شده بود در سال ۲۰۰۹ و با جدایی گوران از اتحادیه میهنی به هم خورد و تقریبا به قیمت نیمی از آرای دو حزب تمام شد. برخی رویدادهای دیگر، از جمله اختلاف بر سر چگونگی مقابله با بغداد و پیامدهای بحران سوریه، میان حزب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی بیش از پیش فاصله ایجاد کرد. زمانی که اتحادیه میهنی در  انتخابات پارلمانی کردستان در سال ۲۰۱۳ سوم شد، حزب دموکرات کردستان دیگر اتحادیه میهنی را به عنوان یک متحد محسوب نکرد و در عوض گوران را به عنوان شریک اصلی خود در دولت جدید انتخاب کرد.

ائتلاف اتحادیه میهنی – گوران: اتحاد یا ادغام؟

واهمه اتحادیه میهنی از سلطه ظاهری حزب دموکرات کردستان بر امور کردستان عراق، انگیزه اصلی این حزب در ایجاد ائتلاف با گوران و در نتیجه مقابله با حزب دموکرات کردستان بود. همانگونه که دو مقام ارشداتحادیه میهنی عنوان کردند، هدف حزب آنها بازگرداندن توازن قدرت در کردستان است- و نه تضعیف حزب دموکرات کردستان.

برای گوران نیز که به شیوه ای تحقیر آمیز و غیر قانونی از سوی حزب دموکرات کردستان از نهادهای دولتی کنار گذاشته شد تصمیم به پیوستن به اتحادیه میهنی تنها راه باقی مانده برای گوران بود تا در جو خیانت آمیز سیاست کردستان یک بازیگر مهم باقی بماند. محمد توفیق رحیم، از مقامات عالی رتبه گوران اظهار داشت که ائتلاف آنها بهترین اقدام در “توقف یکجانبه گرایی حزب دموکرات کردستان و برقراری مجدد تعادل” در نظام سیاسی کردستان بود. سیاست های پوپولیستی گوران و تلاش های مستمر در حمایت از نارضایتی های عمومی به نفع این جنبش باعث شد گوران در سال های اخیر بارها و بارها  در مقابل حزب دموکرات کردستان و اتحادیه میهنی قرار گیرد. ائتلاف با اتحادیه میهنی نشانه این است که رهبران گوران، خصوصا نوشیروان مصطفی رهبر این جنبش، متوجه شده اند که اگر بخشی از یک ساختار سیاسی بزرگتر نباشند نمی توانند در دراز مدت دستاورد زیادی داشته باشند. گوران به عنوان دومین حزب محبوب در انتخابات سال ۲۰۱۳ کردستان از پایگاه مردمی زیادی در انتخابات برخوردار است اما اتحادیه میهنی، با توجه به تعداد زیاد نیروهای پیشمرگ و نیروهای امنیتی، از حمایت نظامی برخوردار است. همکاری بدست آمده در نتیجه این ائتلاف می تواند یک موقعیت برد-برد برای هر دو طرف ایجاد نموده و این ائتلاف را پایدار نماید.

با وجود اصرار رهبران گوران بر این امر که توافق حاضر صرفا یک اتحاد است، برخی از رهبران ارشد اتحادیه میهنی، مانند عادل مراد، از ادغام اتحادیه میهنی با گوران سخن گفته اند و معتقدند هدف نهایی این ائتلاف ادغام دو حزب است. در حال حاضر دو طرف یک کمیته رهبری مشترک تشکیل داده اند قدرتمند ترین شخصیت های دو حزب در این کمیته حضور دارند. با این حال، توفیق رحیم هر گونه ادغام را انکار می کند و می افزاید که حزب وی «چیزی متفاوت از دورانی است که بخشی از اتحادیه میهنی بودیم.»

این واقعیت که گوران چنین ائتلاف استراتزیکی با اتحادیه میهنی را انتخاب نمود نشانه پذیرش شکست در در ایجاد تغییر از طریق ابزارهای دموکراتیک مرسوم در کردستان است. همانگونه که فرید اسه سرد از مقامات ارشد اتحادیه میهنی گفت: “اگر اعضای گوران می توانستند به تنهایی به موفقیت برسد، به این توافق راضی نمی شدند.” توافق گوران- اتحادیه میهنی همچنین ممکن است باعث ایجاد ناامیدی عمیق در میان بسیاری از کردهای جوان شود که به گوران چشم امید داشتند تا بتواند سیاست راکد کردستان را تکان داده و عدالت اجتماعی و فرصت های برابر بیشتری را در سیستم تحت سلطه خانواده بارزانی و طالبانی و محافل نزدیک به انها به ارمغان بیاورد. توافق اتحادیه میهنی – گوران – و یا ادغام احتمالی – نشان دهنده ظرفیت محدود سیاست کردی در  ایجاد فرآیندهای تغییر دموکراتیک است.

روابط با بغداد: همکاری یا جدایی

در چند سال گذشته گفتمان حزب دموکرات کردستان بر جدایی مسالمت آمیز از عراق و یا سازماندهی مجدد روابط بغداد-حکومت اقلیم کردستان بر اساس سیستمی کنفدرالی متمرکز شده است. حزب دموکرات کردستان، به عنوان شاکله اصلی دولت اقلیم کردستان در مسائل بسیار مهم همچون کنترل منابع انرژی و میزان خودمختاری خواستار خواستار استقلال بیشتر دولت اقلیم کردستان  در برابر بغداد بوده است. این حزب عامل اصلی سیاست صادرات مستقل نفت بوده است که حکومت اقلیم کردستان به تازگی آن را عملی نمود؛ اقدامی که در نهایت باعث شد بغداد در اوایل سال ۲۰۱۴سهم کردستان از بودجه عراق را قطع کند. اتحاد قوی میان اتحادیه میهنی و گوران احتمالا شکاف موجود در کردستان عراق در روابط با دولت عراق را عمیق تر خواهد نمود چرا که هم اتحادیه میهنی و هم گوران عمدتا از بهبود روابط با بغداد پشتیبانی کرده اند.

بنا به استدالال توفیق رحیم: «شما بدون توجه به تفکر بلند مدتی که دارید، بایستی با بغداد روابط عادی ای اشته باشید. روابط بد با بغداد به نفع بغداد و به ضرر ماست.» رحیم، همچون بسیاری از مخالفان حزب دموکرات کردستان، گفتمان استقلال حزب دموکرات کردستان را «تبلیغی برای گمراه نمودن مردم» می داند.

اگر چه گوران و اتحادیه میهنی در توافق اخیر خود از هدف طولانی مدت برای استقلال کردستان حمایت نموده اند، اما رهبران این دو حزب در این مورد اغلب سکوت می کنند. اتحادیه میهنی کردستان، به طور اخص، صراحتا خواستار ایجاد روابط حسنه با بغداد و به تعویق انداختن برنامه های استقلال بوده است. عادل مراد سیاستمدار کهنه کار اتحادیه میهنی معتقد است با توجه به بحران اقتصادی شدید کردستان و احتمال رویارویی نظامی با بغداد و یا گروه های شبه نظامی شیعه مورد حمایت بغداد و ایران، استقلال کردستان در مقطع کنونی «واقع بینانه نیست». با توجه به اینکه منطقه تحت سلطه اتحادیه میهنی و گوران تنها با ایران و عراق هم مرز است، احتمالا این دو حزب در عمل حمایت از جدایی از عراق را سخت تر می دانند و از این رو لحن آشتی جویانه تر با بغداد دارند. همچنین بسیاری از اعضای اتحادیه میهنی و گوران از این واهمه دارند  که استقلال سلطه حزب دموکرات کردستان بر کردستان را افزایش خواهد داد.

شرایط داخلی اتحادیه میهنی – گوران

توافق ایجاد شده میان اتحادیه میهنی و گوران ممکن است عواقب متفاوتی برای پویایی درونی هر یک از طرفین داشته باشد. در حالی که بسیاری اتحادیه میهنی را حزبی دارای اختلافات داخلی عمیق می دانند، این توافق، در تظاهر به وجود اتحاد، جناح های مختلف حزب را به هم نزدیک ساخته است. با توجه به عمیق بودن تنش های شخصی و گروهی در درون حزب، بایستی دید وحدت کنونی تا چه زمانی دوام خواهد داشت. جناح غالب در  اتحادیه میهنی، متشکل از همسر طالبانی و متحدان وی، در تلاش است تا از توافق با گوران به عنوان ابزاری برای نشان دادن نظم داخلی و تقویت مجدد شاکله اصلی حزب که در سال های اخیر به شدت از عملکرد رهبری آن ناامید شده بود، استفاده کند.

این توافق ممکن است پیامدهای مختلف برای گوران به همراه داشته باشد، چرا که این حزب دارای طیفی از افرادی مختلفی است که از اتحادیه میهنی جدا شده اند و همچنین تعداد زیادی جوانان کرد آرمان گرا عضو آن هستند که گوران را فرصتی برای اصلاح نظام سیاسی فاسد و بیمار کردی می دیدند. در حالی که به نظر می رسد عناصر سابق اتحادیه میهنی در داخل گوران تقریبا از این ائتلاف هیجان زده اند، برخی از مقامات و کادر های جوان از این امر نگرانند که بر سر جایگاه های آنها توافق شده و ممکن است آرمان های آنها در پیوستن به گوران از اولویت حزب خارج شوند. در کل اتحادیه میهنی نسبت به روزهایی که گوران به شدت در برابر  این حزب مبارزه می کرد هیچ تغییر قابل توجهی نکرده است. برخی استدلال می کنند که در واقع اتحادیه میهنی حتی در سال های اخیر بیشتر به سمت پارتی بازی سوق پیدا کرده است. باید دید که در صورتی که گوران و اتحادیه میهنی به هم نزدیک تر شده و یا احتمالا ادغام شوند، و اینکه در این صورت عناصر جوان آرمان گراتر گوران چگونه واکنش نشان خواهد داد.

راه پیش رو

پس از چند سال سلطه حزب دمکرات کردستان بر سیاست کردستان عراق، واقعیتی جدید در حال شکل گیری است. جبهه جدید اتحادیه میهنی- گوران بوسیله منابع و تعداد آرایی که دارد چالشی برای هژمونی حزب دموکرات کردستان در کردستان عراق بوجود خواهد آورد. با این وجود، جبهه جدید اتحادیه میهنی – گوران یکدست نخواهد بود و ممکن است دو طرف در برخی مسائل کلیدی، بسته به رویکردشان نسبت به منافع و اولویت های حزب خود، رویکرد متفاوتی داشته باشند.

در حالی که حزب دموکرات کردستان به شیوه ای دفاعی و خصمانه به پیمان اتحادیه میهنی- گوران واکنش نشان داده است، نکته مهم این است که حزب دموکرات با شرایط جدید کنار خواهد آمد. حزب دموکرات کردستان بایستی بداند که نمی تواند تا هر زمان که بخواهد پست های ریاست اقلیم، نخست وزیری و ریاست امنیت ملی را در اختیار داشته باشد و از این رو باید خود را برای برخی توافقات واقع گرایانه آماده کند. بایستی در راستای ثبات بلند مدت و پیشرفت کردستان بر سر یک توافقنامه جدید تقسیم قدرت مذاکره شود. مقامات اتحادیه میهنی و گوران مدعی اند که آنها این هدف را دنبال می کنند. حزب دموکرات کردستان باید به آنها باور کرده و با ائتلاف اتحادیه میهنی و گوران وارد مذاکره شود.  سال ها تجربه نشان داده است که هیچ یک از این دو بلوک نمی توانند طرف مقابل را تحت سلطه خود قرار داده و یا آن را حذف کنند؛ نه حتی از طریق جنگ مسلحانه و یا تکیه بر کشورهای قدرتمند منطقه مانند ایران، ترکیه و عراق. از آنجایی که هر یک از این احزاب کردی در یک منطقه جغرافیای دارای نفوذ است، بنابراین هیچ یک از آنها نمی تواند بدون همکاری با طرف دیگر بر کردستان حکومت کند.

این حزب دموکرات کردستان است که بایستی انعطاف پذیر بوده و در واقع ائتلاف اتحادیه میهنی و گوران را فرصتی برای ایحاد دوباره یک وضعیت جدید متعادل تلقی کرده و آن را تعادل پایدار بداند که ثبات و دستاورهای طولانی مدت همه طرفین را تضمین می کند. اقداماتی که برای قدرت و ثبات کردستان و احزاب آن نتیجه ای به همراه نداشته باشند خطرناک خواهند بود.

در همین حال، اتحادیه میهنی و گوران باید از تبلیغات خصمانه خود علیه حزب دموکرات کردستان که سالهاست در عرصه سیاست کردستان حضور دارد دست بکشند. آنها بایستی حزب دموکرات کردستان را از نیات خوب خود مطمئن سازند. ماشین تبلیغاتی اتحادیه میهنی و گوران چنان ذهنیت منفی ای را نسبت به حزب دموکرات کردستان در سلیمانیه ایجاد کرده است که به نظر می رسد هر گونه همکاری پایدار با حزب دموکرات کردستان به نظر امکان پذیر نیست. نتیجه این تبلیغات ضد حزب دمکرات و ضد بارزانی باعث بوجود آمدن چیزی شده است که می توان آن را “اجماع سلیمانیه” نامید؛ شرایطی که بر اساس آن حزب دموکرات کردستان، گرچه نقشی اندک در حکمرانی بر سلیمانیه دارد، در روایت سیاسی موجود در سلیمانیه ضدقهرمان ثابت است. این اجماع ضد حزب دمکرات کردستان به منطق مشترکی تبدیل شده است که نه تنها گوران و اتحادیه میهنی، بلکه احزاب اسلامی ، بخش عمده ای از رسانه ها و بسیاری از چهره های مستقل از آن پیروی می کنند. این امر نقش مهمی در شکست اتحادیه میهنی و گوران در ایجاد رابطه ای با دوام با حزب دموکرات کردستان داشته است.

اگر کردستان عراق به دنبال آن است تا به عنوان نهادی پایدار همچنان پا برجا باشد، همه طرفین بایستی روح سازش داشته و تمایلی واقعی برای همکاری با یکدیگر نشان دهند. افتادن در دام جاه طلبی های شخصی، انگیزه های پوپولیستی و تبلیغات مخرب تنها باعث بدتر شدن شرایط شده و کردستان را به پرتگاه خطرناک سقوط خواهد کشاند. اتحادیه میهنی و گوران نباید در مبارزه قدرت خود با حزب دموکرات کردستان به دنبال حمایت حزب کارگران کردستان (پ ک ک) باشند. افزایش تنش ها و کاشتن بذر اختلافات کنونی، و درخواست مداخله های خارجی بیشتر، برای نمونه از ترکیه، در امور کردستان و ایجاد فرصت برای پ ک ک برای ایجاد پایگاهی در مناطق تحت کنترل اتحادیه میهنی و منطقه اکثرا-ایزدی سنجار برای ثبات کردستان عراق خطرناک خواهد بود.

تأثیر آنی این توافق افرایش خطرناک تنش ها میان حزب دمکرات کردستان، از یک طرف، و  اتحادیه میهنی و گوران از سوی دیگر را به دنبال خواهد داشت. استراتژی حزب دموکرات کردستان تا کنون این بوده است تا با اتخاذ شعارهای و اقدامات بسیار خصمانه علیه گوران میان اتحادیه میهنی و گوران فاصله بیاندازد؛ گر چه حزب دموکرات در هفته های اخیر گفتمان خود نسبت به گوران را تلطیف نموده است. در اربیل تحت کنترل حزب دمکرات کردستان، مقامات قضایی حکم بازداشت نوشیروان مصطفی رهبر گوران را صادر کرده اند. مقامات ارشد حزب اعلام کرده اند که آنها تحت هیچ شرایطی حاضر نیستند تا با ائتلاف مشترک گوران و اتحادیه میهنی مذاکره کنند. به نظر می رسد هدف از انجام چنین اقداماتی ایجاد فشار بر اتحادیه میهنی بوده است تا در ائتلاف خود با گوران تجدید نطر کند چرا که اتحادیه میهنی و حزب دموکرات کردستان، از نظر همکاری های در زمینه انرژی و این واقعیت که آنها ستون فقرات دولت کردی و نیروهای مسلح هستند، هنوز هم منافع عمده استراتژیکی دارند.

در اینجا ایالات متحده، با اعمال فشار بر احزاب کرد برای مذاکره و ایجاد توافق پایدار، نقش مهمی ایفا می کند. این مسائل عمدتا برسر رقابت های خاص شخصی است و نه درگیری بر سر مسائل استراتژیک. در حالی که واشنگتن عمدتا در فرایند سیاسی و توسعه دموکراتیک بغداد سرمایه گذاری کرده است، با این حال در طول یک دهه گذشته این کشور علاقه زیادی به حضور در توسعه سیاسی کردستان نشان نداده است. اما با توجه به اینکه آمریکا در دو دهه اخیر نقش محافظ اصلی امنیتی کردستان را داشته است، از نفوذ و تاثیر قابل توجهی برخوردار است که می تواند برای دلیلی مهم آن را بکار گیرد. در حال حاضر که کردها برای مقابله با تهدید جدی داعش به شدت به آمریکا وابسته هستند، این نفوذ بسیار بیشتر است.

منبع: موسسه فکره

اشتراک گذاری در فیسبوک اشتراک گذاری در توییتر اشتراک گذاری در گوگل پلاس
برچسب ها:
دیدگاهها

شما هم می توانید دیدگاه خود را ثبت کنید

- کامل کردن گزینه های ستاره دار (*) الزامی است
- آدرس پست الکترونیکی شما محفوظ بوده و نمایش داده نخواهد شد

قالب وردپرسدانلود رایگان قالب وردپرسپوسته خبری ایرانیقالب مجله خبریطراحی سایتپوسته وردپرسکلکسیون طراحی